Google home mini kopplar från wifi

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av jesper930, 1 aug 2020.

  1. jesper930

    jesper930 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Hej!
    Har en Google home mini som kopplar bort sig från mitt wifi. Har den och alla andra enheter uppkopplade på 5 Ghz (Comhem Wifi Hub C2). Har också en Chromecast Ultra på samma nätverk.

    Till en början fungerade Google home felfritt med min Comhem C1. Kanske att Google home behövde startas om en gång varannan vecka men det var något jag kunde acceptera. Sedan skaffade jag en Chromecast Ultra och bytte router till Comhem C2. Då min Ikea trådfri gateway till och från hade problem så reserverade jag en Ip-adress till den vilket har gjorde att den fungerat helt perfekt. Men i samband med ny router och chromecast började Google home mini tappa nätverket nästan varje dag och behövde startas om. Detta levde jag med i säkert ett halvår.

    Efter att ha varit bortrest några veckor och nu kommit hem igen så kopplar Google home bort sig hela tiden. Omstart 5 gånger om dagen. Har fabriksåteratällt den men det hjälper inte. Har fabriksåterställt chromecasten för att se om det hjälper. (edit: det hjälpte inte).

    Hittat andra med liknande problem och ingen verkar ha någon lösning. Sätter hoppet till att någon på detta forum vet vad jag kan göra.

    Något som förbryllar mig är att Google home alltid är uppkopplad när jag kommer hem efter en resa eller annan lång frånvaro. Men när jag är hemma kopplar den bort och den enda lösningen är att dra ur/i sladden.
     
    Last edited: 1 aug 2020
  2. michael.f8

    michael.f8 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2014
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Min Chromecast stör ut mitt nätverk ungerfär 1 gång i månaden, jag får dra ur CC tills jag behöver den igen, ett känt problem.
     
    jesper930 gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @jesper930@jesper930 testa kanske en annan annan AC-adapter om du kör home mini och inte nest mini (där sistnämnda har en sådan där rund kontakt, så det är lite knepigare). Är AC-adaptern/strömförsöjningen labil kan enheten bete sig udda.

    Men har du också testat att ansluta på 2,4GHz i stället för 5GHz?
     
    jesper930 gillar detta.
  4. jesper930

    jesper930 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    När chromecasten gör så, drabbar det alla uppkopplade enheter? För mig är det bara Google home som inte hittar nätverket. Alla andra enheter fortsätter vara uppkopplade.
     
  5. jesper930

    jesper930 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Tackar, jag ska testa båda förslagen och återkomma
     
  6. michael.f8

    michael.f8 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2014
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Ja, ingen kan surfa på sina mobiler/dator, varken 2.4 lr 5 Ghz, jag rycker ut CC och startar om routern, inga problem sedan.

    Det är ett dokumenterat/bekräftat problem med CC.
     
    jesper930 gillar detta.
  7. Rolle1977

    Rolle1977 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6
    Hade också detta problemet. Visade sig vara routern som jag hade då. Har nu bytt till Google Wifi Mesh och allt funkar klockrent. Har inte behövt starta om en enda enhet på snart 3 månader.
    Så mitt tips är att kolla din router.
     
    jesper930 och michael.f8 gillar detta.
  8. jesper930

    jesper930 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Att flytta Google home till 2.4 Ghz och låta chromecast ligga kvar på 5 Ghz ser ut att ha fungerat.
     
    bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finemang!