play services - top1 batteri

Diskussion i 'Google Play' startad av svart, 28 aug 2019.

  1. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    min observation är att: play services äter ~lika mycket som ca4-5h netflix/webbrowsing per vecka.

    så, om andra appar du använder ligger <4h/styck&vecka, då är play troligen top1 i systemet.
     
  2. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ursäkta att jag återupplivar en väldigt gammal tråd nu men funderade på om jag skulle köpa en A40 och då var det någon som varnade för just detta problem, därför vill jag nu fråga er om problemet kvarstår?

    En nackdel med att vägra ha ett Google-konto och vägra uppdatera mobilen och även Play Services är ju att man riskerar att bli sittande med dåliga programversioner vars buggar aldrig försvinner eftersom man vägrar uppdatera till nyare och stabilare versioner. Så hur klokt det är att bojkotta uppdateringar vete tusan. Jag skulle definitivt inte göra sån bojkott, ÄVEN om jag bara skulle ha mobilen till endast samtal och sms.
     
  3. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Om nu varje uppdatering ger en stabilare version så
    1 måste de har varit djävligt dåliga i början
    2 medvetet dåliga för att kunna bli bättre

    För det har ju trots allt skett en hel den uppdateringar.

    Så jag förstår inte varför alla anser att en uppdatering alltid är till det bättre?

    Eller som det står i min telefon förtillfället. "uppdatera för nya funktioner" Glöm det!
    Nästa telefon får bli en Android som är ren från början. Samsung har för mycket "skit" installerat i sin version.

    För övrigt så är nog A40 inte bättre eller sämre än något annat.
    Det går att surfa ifrån den, men man måste ha mycket tålamod. Vet inte om det beror på att jag har stängt av allt som går att stänga av eller om det är så där värdelöst. Men att öppna mail på one.com tar minuter. Skulle inte förvåna mig något alls om den väntar på svar från Google som då inte kommer för det finns inget konto att lagra info emot.
     
  4. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Nu läser du mitt inlägg som Fan läser bibeln. Jag har inte skrivit att varje uppdatering är bättre och stabilare, ibland åtgärdas vissa buggar men det kan dyka upp nya. Det är helt enkelt komplicerat även fast vi användare kan tycka att det bara borde vara att skruva lite här och ta bort det där som funkade dåligt och sen ha kvar resten som det är. Många uppdateringar (dock inte alla) gör dock mobilen bättre och åtgärdar exempelvis buggar som dränerar batteriet. De kan också göra exempelvis webläsaren snabbare och smidigare. Överlag blir systemet bättre och bättre men vissa uppdateringar är tyvärr dåligt testade eller skapar nya problem. Sånt man får leva med. Men nog om det, du verkar vara helt anti mot allt vad uppdateringar heter och du har inte ens förklarat varför du har den inställningen. Eller varför du vägrar att använda ett Google-konto, om så bara för att få mobilen att fungera bättre. Och ja, Google är en ganska nödvändig del av Android och kan i vissa fall behövas för att få mobilen att fungera bättre eftersom saker som

    Det borde rimligen inte ta flera minuter att öppna mail på One.com men det kan dels bero på just den sidan (har hört att de inte är helt stabila), och det kan också bero på vilket mobilnät du är uppkopplad på (har du råkat hamnat på GSM/Edge så tar det galet lång tid för det nätet är inte alls anpassat för data). Har du dessutom dålig täckning där du är, ja då blir datahastigheterna lidande, så det krävs en del följdfrågor för att reda ut vad som är vad men jag misstänker att du är ovillig att nysta vidare i den biten så du får väl leva med långsam datahastighet då. Play services, operatörstjänster och Webview innehåller allihop delar som behövs för att få mobilen och websurf att funka bättre. Har du vägrat uppdateringar helt, ja då sitter du nog fast på ganska gamla versioner av dessa tjänster och program, och då har du troligtvis förklaringen där till varför mobilen känns seg och hopplös.

    Vad jag menar är att de problem du upplevt mycket väl kan ha åtgärdats i en senare version men det går ju inte att veta om man aldrig vill uppdatera någonting. Och om man bara vill ha mobilen för samtal och sms undrar jag varför man ens ska ha en smartphone istället för en knappmobil som vanligtvis har extremt mycket bättre batteritid och oftast högre volym för ringsignaler och bättre ljudkvalitet i samtalen? Jag är faktiskt nyfiken, vad är det som får dig att köpa en tekniskt avancerad mobil när du bara vill ha basfunktionerna? Skulle du även köpa en Porsche och bara köra den i 30 km/h? Eller köpa en lyxvilla men sedan bosätta dig i hallen och inte använda resten av huset?

    Jag hade velat få svar på min fråga men eftersom du inte uppdaterar alls så kan jag nog inte lita på ett svar från dig.
     
  5. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Först: Jag läser vad du skriver, vad du inte skriver vet jag inget om. Hade du skrivit " i de flesta fall blir det bättre med uppdatering" Så behövde du inte var så biblisk i dit svar. Men du kan trösta dig med att alla som gillar dessa uppdateringar anser att det är mycket positivt med dom.

    Har skrivit det förut men kan skriva det igen.
    Sänder en del SMS och MMS inom jobbet och att göra det på en "knapptelefon" finns inte på kartan.
    Dessa telefoners system för kontakthantering anser jag vara bättre än knapptelefonens.
    Dessa 2 saker gör att det behövs använda en modernare telefon.
    Förövrigt så har jag inget intresse i de övriga funktionerna.
    Det händer att jag använder miniräknaren och att jag dokumenterar något extra med kameran.

    Eftersom jag då inte har något konto Googel, inte använder telefonen som plånbok. Kollar e-post hemma på kvällen via datorn. Har GPS i bilen osv så anser jag att dessa "uppdateringar" inte ger mig något. Förbrukar i snitt 0,5 gig/månad av de 25 som ingår i abb.

    Jag är nöjd med telefonen som den är och har inte behov av snabbare, bättre video, strömmad ditten eller datten. Sen så köper jag ju inte en Porsche med en telefon för 2500. Dom telefonerna kostar ju femsiffrigt. Att det vart en ny, var enkom för "Dark theme" Det fanns inte som standard i Android 7. Finns säkert att ladda ner men utan konto så blir det ju inte av. Att då köpa en ny som har den funktionen (Android 10) är inget bekymmer i sig. Det är ju endast en kostnad.

    Jag har då motvilligt laddat ner uppdateringar och fått alternativ till kameran som för mig är helt idiotiska. Måste trycka på fler val vid MMS samt att knapparna hamnar tätare än innan så man kommer åt fel varannan gång. Jag kör alltså "enkelt läge" på telefonen vilket då programmeraren inte har gjort när de utvecklar de nya "funktionerna". Men eftersom valet "sluta tjata om uppdateringar" inte finns i Android 10 så blir det som det blir. Ett alternativ är ju att ha en 5 år gammal Android version. Det är väl ungefär då de slutar att uppdatera :-) men då får jag ju inte "Dark Theme". Kollar allvarligt på e-OS eller något annat men helst vill jag ju köpa den "klar". Även om jag kan lära mig att ändra OS finns det liksom inget intresse att lägga ner tiden för att göra det. Finner förövrigt ingen info om e-OS har just "Dark Theme". Ett svart foto som bakgrund löser ju en del problem med dock inte alla.

    Så jag vill plocka vissa russin ur kakan och dumpa de övriga 95% i soptunnan. Finns de önskade 5% där från början så vill jag inte ha några förändringar. Jag har fått det jag vill ha och sitter nöjd.

    Använder 1 funktion till. Blockerar +21 nummer.
     
  6. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Tack för bra återkoppling, nu förstår jag din ståndpunkt.

    Men ändå: Nyare versioner av bara det absolut nödvändiga (Webview, play services, operatorstjänster och tillverkarens egna uppdatering av Android) är relativt nödvändiga för att mobilen ska flyta på bra, så just dem borde du åtminstone acceptera, för faktum är att du lägger krokben för dig själv när du vägrar alla uppdateringar. Vad jag säger är alltså att du kan behöva acceptera ca 10% av de uppdateringar som är tillgängligt och resten kan du mycket riktigt strunta i. Och om du gjorde det skulle du säkerligen få exempelvis bättre hastighet när du någon gång behöver använda websurf, samt att du förmodligen även får bättre batteritid eftersom uppdateringarna jag nämnde även gör att mobilens interna system flyter bättre. Google skickar nämligen ut mindre uppdateringar via just webview och play services.

    Vill man sen förbättra batteritiden rent allmänt finns det ju flera saker man kan göra, exempelvis stänga av NFC, stänga av plats, välja vilket mobilnät som ska användas, och göra en del andra åtgärder.

    För övrigt är även en billig smartphone en Porsche i jämförelse med en knappmobil och att då välja bort precis alla uppdateringar är ju också att tacka nej till allt man kan göra med en smartphone, men jag förstår som sagt ditt behov och att du av de skälen har gjort de val du gjort.

    Slutligen: Det finns lösningar även vad gäller trånga tangentbord. Åtminstone har både Samsung och Sony en möjlighet att använda "äldre knappsats" som det var på äldre mobiler, och så skriver man sms med hjälp av ordlistor. Det är så jag skrivit hela detta inlägg nu och det tog bara marginellt längre tid än att skriva det på datorn. Bifogar en bild på hur lösningen ser ut som jag valt (på en Sony).
     

    Bifogade filer:

    niclasc gillar detta.
  7. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Men eftersom jag var helt nöjd med hur mobilen fungerade när den var "ny" och därmed "nöjd" så behöver den inte bli "bättre".

    Det är ju liksom där vi är. Men under tiden jag använder den så skall det uppdateras en massa. Så office, facebook + ditten och datten får ständiga uppdateringar och så går mobilen "sämre".

    Jag förstår att om man använder mobilen som "en ägodel närmast hjärtat" alltså stirrar i den hela dagen så fort tillfälle ges, har den som plånbok (swish, xxxpay tjänster) inloggningar till allt möjligt och kreditkorten inlagda. Då vill man ha säkerhetsuppdateringar och övriga uppdateringar så man får sina push nyheter och annat. Men jag är inte där. Jag köper en telefon och använder den som en telefon.
    Så skulle jag kunna stoppa "allt" och ha telefonen i grundläge så vore jag nöjd. Jag ser inte att jag utsätter mig för någon säkerhetsrisk även om min telefon skulle bli "kapad". Det finns inget kreditkortsinfo i den att köpa för. De skulle ju kunna ringa upp ett betalnummer,men inte via skype för det finns ju inte heller.
    Jag ser telefonen som en "tvättmaskin". Fyller den mina behov så köper jag den. Jag har ingen längtan eller önskan att den skall bli "bättre" under tiden jag äger den. Jag har gjort mitt val vid köpet och det är jag nöjd med.

    Angående batteritid så.
    Är GPS (platstjänst) avstängt
    Ingen WIFI används (har ju 25 gig som inte används var månad) Det är inte 4G som stoppar telefonens surfhastighet. Använder jag den som hotspott till datorn så är farten OK
    Ingen appar i bakgrundskörning
    Energisparläge medium

    Men eftersom Android "inte kostar något" vid uppgraderingar så betalar man ju på annat sätt. De som programmerar OS får ju lön och ägarna till Android skänker ju inte pengar till lönen ur egen ficka. Så varje förändring de gör är för att tjäna mer pengar. Så enligt mig är det därför de tvingar fram uppdateringarna i telefonen. Blir den bättre, mysigare, trevligare så spenderar man mer tid framför den. Samma tillvägagångssätt använder ju spelbolagen för att hålla fast användarna vid skärmen. Mina 24 timmar räcker inte till för mera telefontid.
     
  8. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Det låter som mycket misstänksamhet där. Känns lite som en paradox att du är missnöjd med saker i mobilen men också vägrar uppdatera så du får en bättre mobil för du tror att det handlar om att binda dig mer till mobilen.

    Jag kan inte få dig att ändra åsikt, jag försökte bara ge råd men du vill inte ta till dig det.

    Då kan vi återgå till min grundfråga och du kunde inte besvara den så då inväntar jag svar från någon annan.

    Jag antar att sidodiskussionen därmed är avslutad.
     
    N6290 gillar detta.
  9. svart

    svart Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    jag fick aldrig ordning på min samsung.
    och, eftersom jag inte vill köpa en smartphone från kina, kröp jag till korset och bytte till iOS. alla androidproblem med "högt tomgångsvarv" försvann och "det bara funkar". fridfullt