Diskussion: Jag har blivit allergisk mot Apples hörlurar!

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av erik.rahm, 29 maj 2020.

  1. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Sjuk grej, jag har blivit allergisk mot Apples hörlurar..

    Haft problem med utslag i örat senaste 6 månaderna. Blivit värre och värre tills jag fick söka vård och behandling med antibiotika samt starkt kortison. Blev bättre och kom tillbaka igen. Varma öron, vätskande utslag och sjuk klåda. Vi pratar klåda som hållt mig vaken på nätterna.

    Mer medicin och blev bra igen..

    Så i måndags pendlade jag in till kontoret glad att mina öron var bättre så att jag kunde använda mina powerbeats pro igen eftersom jag pausat användning under besvären och behandling, för att sedan använda de igen vid träning t.ex.

    På kvällen är öronen varma igen och klådan är tillbaka. Gammal testare som man är börjar man felsöka och tänkte på vad den gemensamma nämnaren kan vara!

    Till slut kommer jag fram till att det enda som varit vid öronen i samband med problemet är mina powerbeats pro samt tidigare klåda med airpods PRO.

    En snabb googling visar att jag är långt ifrån ensam! Vi pratar MÅNGA trådar om exakt samma problem - klåda, vätskande utslag och behov av medicinsk behandling.

    Har inte använt dem på en vecka och behandling igen och redan bättre. Vi pratar 6 månader av problem här..

    Är lite sugen på att ringa Apple och kolla vad de säger. Enligt många trådar på reddit är de fullt medvetna om problemet.

    Troligtvis är det något i silikon-ploppen samt samma beläggning på vingen på powerbeats pro/airpods PRO som vissa helt enkelt får en galen reaktion av.

    Ska tilläggas att jag aldrig varit allergisk mot något i hela mitt liv.

    Så om ni upplever problem, hoppas ni kan läsa det här och bli bättre snabbare än vad det är tog mig!
     
    Mattheworbit, bernard och RKXYZ gillar detta.
  2. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Tråkigt!

    Men vad förväntar du dig att Apple ska svara ?
    Det säljs hela tiden vidare saker som vissa reagerar på, smycken, klockor osv
     
    livinl0ud gillar detta.
  3. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Absolut ingenting, bara kul att se hur de reagerar. Tänker om det kan hjälpa någon annan så är det värt 10 min av mitt liv.
     
  4. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Tycker även att det är intressant att jag aldrig reagerat på någonting EVER. Vore intressant att veta vad det är i just deras två produkter som jag reagerar så starkt på :) även intressant att alla dessa människor reagerar exakt likadant
     
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Finns ju allergi mot silikon/latex, inte helt ovanligt.
    Det är dock material man ganska sällan har mot huden under längre stunder annars, så man kanske inte känner till allergin innan man stoppar ett par silikonpluppar i örat ett gäng timmar. :)
     
    Zooklubba gillar detta.
  6. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Har ju tuggat genom några hörlurar i mina dagar så borde ha fått en reaktion tidigare kan man tycka. Har mina pixel buds på väg så ska bli intressant att se om jag får en reaktion där :)
     
  7. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Hade hoppats de använde sig av annat material. Ser ingen fördel med deras silikonpluppar.
     
  8. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    De kanske använder någon speciell mix som de tycker har någon magnifik egenskap. Svårt att säga. :)
     
  9. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Hittade faktiskt detta: Använda dina AirPods, EarPods och Beats-enheter

    "Om du får rodnader, svullnad, klåda eller annan irritation bör du rådfråga en läkare innan du använder dina AirPods, EarPods eller Beats-enheter igen."

    "Publiceringsdatum: 27 maj 2020" hehe
     
    bernard och KTM gillar detta.
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    riva bort siliconet och få dit nåt motsvarande från något annat märke? Skippa Appleprodukter helt? Köpa proukter at ett annat märke där du inte får problem med siliconet? valmöjligheterna är många
     
  11. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Haha ja, jag kommer inte använda de mer. Synd, de är helt optimala träningslurar.
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    På svenska finns det en Google cache från 25e maj som säger publicering 8 maj 2020.
    På engelska versionen finns en Google cache från 24e som säger publicerad 5e maj.
     
    bernard gillar detta.
  13. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Misstänkte att det var versioner bara.

    Chattade med deras support bara för att sprida informationen. Tog snurr och de ringde upp från Irland. Eventuellt vill de ha in min journal och bilder på reaktionen.. Intressant att se hur ett bolag som Apple hanterar det. Om det var möjligt skulle jag behålla hörlurarna tills det var löst - dvs inte sälja dem vidare.

    Vill bara förtydliga, söker absolut ingen kompensation eller liknande gör det endast för att det kanske belyser ett problem samt att det är intressant att se hur Apple hanterar ärenden som dessa.
     
    thexps, livinl0ud och Zooklubba gillar detta.
  14. Nics

    Nics Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Trist...

    Jag vill flika in med att in ears faktiskt inte är så bra för hörseln heller. De flesta vet säkert redan om detta, men det kan vara värre än vad man tror. Och särskilt Appels som många tror är av bra kvalité och levererar bra ljud och använder dessa frekvent. De har inte alls bra ljudåtergivning och man förlorar mycket av effekten/ljudupplevelsen.
     
  15. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Har inte hört något mer från Apple. Vet inte om det var Apples silikon som drog igång det men nu får jag reaktioner från alla hörlurar fick tex sälja mina pixel buds 2.. sista försöket är airpods pro med foam-kuddar. Får se hur det går. Annars är jag dömd till ett liv med over ear :)
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jösses, vilken otur. Den gemensamma nämnaren borde ju vara silikon, så andra typer av material borde väl fungera?

    huawei-freebuds-3-black(1010642)_364545_9_Normal_Large.jpg

    Annars kanske hörlurar som tex OnePlus buds eller Huawei Feeebuds, som bara är hårdplast/saknar kuddar, kanske kan fungera?
     
    Mattheworbit gillar detta.
  17. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Japp, har ett par gamla airpods som jag stulit från frugan jag använder till samtal. Dock är ju ljudet bedrövligt. Huawei har jag kollat lite på. Tack för tipset @bernard@bernard hoppas på foam-kuddar så får jag ta det vidare sen!
     
  18. Jr13245

    Jr13245 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2021
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har samma problem, löste det sig med foam kuddar eller fick det bli helt andra hörlurar? Tacksam för svar då jag älskar mina air pods :/
     
    Mattheworbit gillar detta.
  19. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Jr13245 och erik.rahm gillar detta.
  20. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Sorry för sent svar - nja skulle jag säga. Har behandlat med olika läkare men så fort jag sätter in ett par silikonpluppar börjar det klia och då har jag valt att skippa det helt. Testat foam men samma problem - klåda uppstår.

    Nu kör jag apple airpods gen3 och det är nog så nära en bra upplevelse jag kan komma.

    Ska tilläggas att jag inte har någon annan allergi och kan använda silikon utan problem. Det är apples hörlurar som jag reagerar på mest utan tvekan.

    En vän har efter 6 månader fått samma problem och kontaktade apple. De bytte ut hans mot nya utan diskussion. Så de är fullt medvetna om problemet skulle jag våga påstå. Frågan är om de ändrat något?

    Känns som att jag nu dock är mer känslig än tidigare därav att jag valt att skippa in ear helt.

    Men värt att testa andra lösningar om man är mindre känslig än jag!
     
    Mattheworbit, Jr13245 och bernard gillar detta.