Fråga: Navigera med Waze i bilen?

Diskussion i 'Android Auto' startad av realdexter, 24 jul 2020.

  1. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Hur gör man? Ska man söka adressen via mobilen och sen koppla in mobilen i bilen?
     
  2. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Har du stöd för Android auto eller carplay i bilen kan du söka direkt i systemet. I min V90 kan man skriva in adressen när man står still. När bilen är i rörelse försvinner den möjligheten och man får använda röststyrningen istället.
     
  3. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Skumt - jag kan skriva in adresser (brukar bli så när jag lessnar på konstiga förslag när jag pratar med den) även när jag kör (eftermonterad stereo).

    Och som svar i tråden så kopplar jag först (via kabel eller WiFi beroende på bil) för Android Auto och pratar med Waze sen...
     
  4. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Är det bara jag som har problem med Waze i Android Auto när man ska navigera till specifika gatuadresser? Även om jag söker på en adress med tillhörande gatunummer så navigerar den endast till gatan, vilket kan vara väldigt frustrerande eftersom "målet" inte alltid är synligt/igenkännbart från vägen.

    Bor i Göteborg och upplever detta som ett väldigt stort problem inom staden och dess kranskommuner, men vet inte hur det är för er i övriga delar av Sverige?
     
  5. probeb

    probeb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2013
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Samma här. Får gå över till maps ibland.
     
  6. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Provade waze lite nu under semestern (inte testat på länge).

    Tycker allmänt att den är sämre på att plocka upp adresser till saker.

    Märkte även som du sa att den inte vill ta med numret på gatan flera gånger.

    Får alltid en känsla att waze är buggig/inte riktigt funkar så faller alltid tillbaka till maps.
     
  7. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Tack för svar, då är jag inte ensam. Det blir att testa Maps igen för mig också. Vet inte om det är samma i Maps Android Auto, men när man startar appen i telefonen så går det att rapportera in olyckor, hinder osv likt Waze. Det fanns inte för ett par år sedan. :)

    Håller med om att Waze varit buggigt.. Jag rapporterade in ett fel i början av månaden där man inte kunde sätta hem/jobb-adress i appen om man hade Svenska som appspråk, inställningen sparades helt enkelt inte. Det ska vara åtgärdat nu dock.
     
  8. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag sökte upp adressen i mobilen innan jag kopplade in den i bilen. Funkade hur bra som helst. Fast det där med gatunummer är givetvis en nackdel.
     
  9. Puttekock

    Puttekock Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2014
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Jag blir snart vansinnig, trycker på knappen i bilen och säger kör hem, en röst säger..... lämnar övert ill waze, visas på kartan och så händer ingenting.
    Utan Android Auto så startar Waze som det skall i mobilen.
    Jag begriper inte varför Android Auto inte kan ta in TomTom eller Sygiq.
    Det skulle vara krav på det likadant som att Microsoft tvingas att förinstallera andra webbläsare än Explorer och Edge.
    Jag har en Samsung S20 med senaste version installerad.
    Hälsningar Gunnar
     
  10. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Skulle akta mig för Sygic.
    Lista: Apparna som kan spåra dig – och sälja uppgifter om var du är - DN.SE
     
  11. Puttekock

    Puttekock Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2014
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
  12. Puttekock

    Puttekock Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2014
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Ok! Tack för info.
    Det var en låst artikel, så jag kunde inte se den
     
  13. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Aha.
    Sygic listas i artikeln.

    Här är texten:
    "DN har avslöjat hur hundratusentals svenskar får sina rörelsemönster kartlagda av appar – och hur informationen bjuds ut till försäljning. Nu fortsätter granskningen.

    Vi kan nu peka ut ett 100-tal appar som kan läcka gps-information genom att skicka data till bolag som säljer kartläggning av svenskar. Vissa appar har laddats ner tiotals miljoner gånger.

    För apparnas skapare kan spårningen betyda stora pengar – dataföretagen erbjuder dem garanterad betalning för att smyga in spionkod som startar loggningen.
    ”Free Adblocker Browser” är en populär app till mobiltelefoner med operativsystemet Android. Appen utlovar en möjlighet att surfa på nätet, men utan annonser och irriterande popup-fönster. ”Den kan stoppa annonsörer från att spåra dig”, står det i marknadsföringen. Bland användarna är den populär, med högt betyg och mer än tio miljoner installationer, enligt appbutiken Google Play. Samma företag, Rocketshield, utvecklar även appar som ”Private Browser & Incognito Browser” som utlovar ”privat och anonym surfning”.

    Men när man går bortom reklamen och läser det finstilta, då framträder en annan bild. I sin policy för integritetsfrågor berättar Rocketshield att appen lämnar ut platsdata till Londonbaserade Huq Industries, ett av de företag som samlar in och säljer information om hur människor rör sig. DN har sökt ansvariga på Rocketshield utan resultat.

    Det är bara ett av många exempel. Drygt 100 appar har identifierats i DN:s kartläggning av appar som skickar mobilens position till något av de företag som säljer positionsdata om svenskar.

    Många av dem kunde hittas tack vare att de själva nämner upplägget i sin policy för integritetsfrågor. I andra fall har det krävts mer för att se vad appen skickar i bakgrunden.

    DN har installerat misstänkta appar på mobiltelefoner, utrustade med specialmjukvara som gör det möjligt att granska vad appen skickar och till vem, information som annars skyddas av kryptering. På så sätt kunde en rad appar avslöjas, även i de fall där upplägget inte nämns i villkoren.

    Många av apparna är mer okända, med färre användare. Men sammanlagt kan de ändå kartlägga många människor, eftersom det räcker att en enda app finns installerad och kopplad till gps-funktionen för att mobilen ska spåras kontinuerligt.
    Dataföretagen lockar utvecklare av appar med att spårningen är enkla pengar. Modellen beskrivs som ett alternativ till irriterande annonser. Enligt DN:s uppgifter kan utvecklaren av en app som har installerats en miljon gånger ge minst ett par tusen dollar i månaden om den tillåter spårning.

    Många av de största aktörerna, som Facebook och Google, samlar också in gps-data, men använder den för egna kommersiella syften istället för att sälja den vidare. De ingår därför inte i denna kartläggning.

    DN:s granskning visar även att apparna samlar in annan information, till exempel batteriförbrukning och namnet på det trådlösa nätverk användaren är uppkopplad mot. Nätverksnamnet kan vara integritetskänsligt eftersom många personer döper sina nätverk till något personligt, till exempel ”Parkvägen 11” eller ”Familjen Persson”.

    Här följer en lista över appar som hör till minst en av två kategorier: Antingen uppger de i sina egna villkor att gps-information kan säljas, eller så har DN genom trafikanalys kunnat konstatera att det sker. Listan skulle kunna vara längre – den innehåller inte appar som skickar data till något av företagen som har valt bort att handla med information om mobiler i EU."
     
    Folketskebab gillar detta.
  14. Svalan

    Svalan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Är det inte så att man skriver i numret på adressen först sedan gatuadressen
     
  15. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Det är när jag pratar med assistenten i bilen.

    - Navigera till "Gatan 1"
    - Lämnar över till Waze

    Resultera i att den navigerar till "Gatan" och inte "Gatan 1".
     
  16. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Det är som sagt inte min erfarenhet - i det läget hamnar jag på "Gatan 1", men det kanske beror på att jag åker omkring mest i "gamla" områden, dvs områden som varit sig lika i många, många år...?
     
  17. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Får prova lite till.

    En sak till som jag kanske gör fel.

    Tankar på circle k.

    Så när jag åkte från Kalmar i helgen hem så behövde jag hitta smidigaste circle k längs rutten.

    Med waze igång så sa jag "circle k" varpå jag fick en lista med circle k åt alla möjliga håll. Visa inte på kartan heller så ingen aning vilken jag skulle välja.

    Blev irriterad så körde igång maps igen (hamnar ofta i detta läget [emoji848]).
    Starta navigeringen hem. Sa circle k igen.
    Vips får jag en lista med alla stationer längs rutten med tillhörande översiktskarta så jag direkt ser ungefär var den ligger samt info om hur lång extra tid det tar att köra dit.

    Såååå smidigt.
    Ska inte waze funka på liknande sätt? Är ju helt ointressant att få en circle k som ligger 3 mil åt ett helt annat håll i en ort jag inte ens passerar.
     
  18. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Detta är min erfarenhet med Waze också.. Riktigt störande faktiskt. Med tanke på att Google börjat lägga till rapportfunktioner i Maps så hoppas jag att det snart även letar sig in i Android Auto. Att navigera till ett specifikt mål och ibland lägga till stopp är helt outstanding i Maps jämfört med Waze.

    EDIT: Dessutom upplever jag att Maps är mycket snabbare när det kommer till att söka, ändra rutter osv vilket är tacksamt eftersom man trots allt befinner sig i en bil som färdas när appen används (dvs, mycket hinner hända under tiden)
     
  19. Alfred

    Alfred Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Jag har nyligen skaffat en Kia med skärm. Ingen inbyggd navigator... Men kan ju ansluta min Androidlur via kabel. Kan då köra Google Maps och Waze. Men man måste vara uppkopplad mot nätet. Jag undrar hur pass mycket det belastar mitt surfkonto. Per timme eller så. Någon som har en uppfattning?

    Egentligen skulle jag vilja köra min Sygic (med tillhörande kartor och adresser)som jag har i telefonen. Men har inte lyckats med detta.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inga många MB. För övrigt kan du ladda ner ett större område i Google Maps om du inte vill använda surf.