Tips: Xiaomi Mi Scooter Pro 2 (2020)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Snöstorm, 19 maj 2020.

  1. Spectra71

    Spectra71 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kör själv en 365 pro och har kört med Downgrade till BLE v090 och sedan XiaoGen v2.0.5 och det funkar kanon.
    Skulle köra samma procedur nu på kompisens Pro 2. Men där hackade jag i sten.
    Pro 2 har andra mjukvaror i sig mot vanliga pro..vilket gör att det inte gick att flasha BLE v090 till hans maskin. Den flashar upp som den skall, men maskinen tar inte emot den versionen sedan ändå trots att den laddats upp till 100%. Den ligger kvar med fabriksversionen av BLE.
    Nån som har något tips på downgrade på BLE till hans maskin?
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte om hårdvaran är identisk, så det är kanske klokt att vänta på någon metod som verifierats att den fungerar, så inget brickas.
     
    chrisraliyn gillar detta.
  3. Spectra71

    Spectra71 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja..jo, kanske är läge att göra det ja. För även vanliga Firmwaren är mycket högre version än på vanliga Pro som har 1.7.1 just nu som standard. Pro 2 hade typ...2.1.8 eller något såg jag när jag var hemma hos han.
     
  4. Pettzon1

    Pettzon1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    7
    Den säljs på Kjell o Co för 6 490:- Finns i lager online enligt deras hemsida och leverans till valfri butik på 3-5 dagar. Min erfarenhet av Kjell är att de är otroligt service minded vad gäller returer när något strular.

    Xiaomi Mi Pro 2 Elscooter med 45 km räckvidd - Gadgets

    Vad hittar ni för bästa pris vid import från utlandet?
     
  5. jmw

    jmw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har köpt denna nu från Kjell med hemleverans, rapporterar tillbaka när den anländer med körupplevelse. Håller tummarna för att kunna lägga in custom firmware snart på den också.
     
    Pettzon1 och bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Mycket spännande. Blir roligt att höra vad du tycker. Har du haft en M365 tidigare?

    Ja, jag väntar också på custom firmware. Uppdatera gärna i tråden om du ser något, så gör jag detsamma. Det är lite halva charmen med Mi-sparkarna, att hålla på och pula med alla CFW settings/skräddarsy åkupplevelsen :)
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    RuffyMan gillar detta.
  8. Farekushabenny

    Farekushabenny Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Polaren skaffade en Pro 2 då det var samma peng som Pro 1.

    Men vi märker en betydlig skillnad mellan dom två.(vi är två stycken som har Pro 1, båda pro 1 uppför sig lika med samma original firmware/hårdvara)

    Pro 2 accelererar långsammare, ganska så rejält. Startar man samtidigt så är man ganska snabbt 10meter framför pro 2.
    Den verkar ha betydligt sämre batteritid, med samma lek o bus så slutade med batteritorsk för pro 2 och 35% på Pro 1.
    Pro 2 känns även mer "trög" i styrningen, fast jag upplever det som mer positivt.

    Vet inte om det är ett måndagsex, känns lite så.
    Är det någon mer som har fått äran att jämföra båda?
     
    bernard gillar detta.
  9. jmw

    jmw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fick min Pro2 igår på kvällen. Har en Pro1 sedan tidigare, så jag och tjejen stack ut för att åka en tur efter att jag hade laddat upp batteriet. Har samma uppfattning som @Farekushabenny@Farekushabenny att 2an är långsammare i accelerationen och har sämre batteritid, däremot uppfattade jag inte den som trögare i styrningen.

    Efter en tur på ca 20km så hade Pro2 48% batteri kvar och Pro1 64%, vi båda väger ungefär lika mycket (kanske skiljer 5kg). Jag har lagt in CFW på Pro1 så det skulle kunna vara det som gjort Pro1 raskare, har visserligen inte ändrat något i batteri-inställningarna utan bara höjt max-hastigheten (till 35) och sänkt start-hastigheten (till 2).
     
    bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket intressant @Farekushabenny@Farekushabenny och @jmw@jmw. Enligt specifikationsbladet är väl kapaciteten inte lägre? Bägge har på pappret 12,8Ah. Rätt märkligt, men det kan ju inte vara en slump att bägge två upplever samma problem. Kanske skall man låta det gå några cykler först, men det borde inte göra så stor skillnad....

    Också intressant att de minskat accelerationen. Man får väl hoppas på CFW så att det går att ge den lite mer fart så den känns mer snappy, men det där med batterikapaciteten lät ju mer oroväckande.


    Det vore om Xiaomi snålat och gått över till kinesiska celler, för de brukar trots att de har samma "rating" som koreanska celler erbjuda lägre kapacitet i praktiken. Är skillnaden så stor som 30%+ är det nästan enda rimliga förklaringen? Alternativt att antalet celler är färre, men det är jag mer tveksam till då det vore svårare att ange samma kapacitet då.
     
    Last edited: 12 aug 2020
  11. Raste

    Raste Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Oroväckande att vanliga pro verkar vassare än 2an. Har precis beställt två stycken pro2 och har i dagsläget es4. Ska bli spännande att testa men pallar inte att 1an är bättre, då får dom tillbaka pro 2an
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, då låter det ju bättre att försöka köpa Pro (v1) och undvika Pro 2. Förbättringarna i övrigt är ju blygsamma och knappast värda en reducering av batterikapaciteten med närmare 30% (?).

    Blir spännande att se om du delar samma erfarenhet som medlemmarna ovan.
     
  13. jmw

    jmw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja, jag satt också och funderade på om man skulle skicka tillbaka 2an och köpa en till 1a istället. Det finns i min mening egentligen inga förbättringar på 2an annat än att lampan är betydligt starkare. Batterikapaciteten är värd väldigt mycket mer än de andra skillnaderna för mig i alla fall. Avvaktar tills vidare med att skicka tillbaka den, då den ändå inte är en dålig produkt, bara inte lika bra som 1an (som dessutom går att lägga in CFW på, har inte hittat något sådant för 2an än).
     
    bernard gillar detta.
  14. Raste

    Raste Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2019
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1
    Testat nu och är faktiskt lite besviken, har inte kört v1 så ta detta för vad det är, men i jämförelse med ES4 är den ju en sköldpadda (överdrift) trots sportläge. Och det är ju inte den känsla jag fått när folk jämfört v1 med es4. Känns också trött i uppförsbackarna så teorin om kinesiska celler kanske är rimlig.

    Kommer skicka tillbaka en och använda den jag kört som långtestare, den är stabilare än nineboten och skönt med bredare ståplatta. Sen uppskattar jag verkligen dom 5km/h extra man får ut av ES4an med 30 istället för 25.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, så 3/3 rapporterar samma sak då. Rätt säkert att det inte handlar om måndagsex i alla fall. Antar att du inte bildat dig en uppfattning om räckvidden ännu?

    Ska kika lite på Reddit, kanske man kan hitta någon som tittat på vem som tillverkat cellerna. Hittar dock inte direkt något vettigt när man googlar på det.
     
  16. jmw

    jmw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Mycket kul. Det gick ju snabbt - då kanske man kan lösa problemet med accelerationen i alla fall. Vilken custom firmware-generator har stöd för MiScooter Pro2? Eller är firmware 1:1 med M365 Pro?

    Desto värre med batterikapaciteten bara.
     
  18. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    upload_2020-8-13_16-48-54.png
    Bara så ni vet. Är ni duktiga att flasha tillbaka eller sånt utan att verkstaden ser det, så fine by me. :)
     
  19. Pettzon1

    Pettzon1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    7
    Har du (eller någon annan) testat CFW till Pro 2 än? Pro 1 modellen har nu utgått helt vad det verkar och går därför inte att handla från någon svensk återförsäljare. Bangood har Pro 1 för 5 300 kr men där vågar man nog ej beställa från med tanke på alla usla omdöme.

    Känns ju trist att köpa en uppdaterad scooter (Pro 2) om den är både klenare och har sämre batteri :( Eller vad tycker ni?
     
    Last edited: 19 aug 2020
  20. jmw

    jmw Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har inte testat att ladda in CFW än, då den fortfarande ligger i Beta och hittar inte jättemycket info om huruvida det skulle vara lyckat att göra det, eller om det går snett för många (osv). Är inte riktigt sugen på att bricka scootern direkt.
     
    Pettzon1 och bernard gillar detta.