S7 håller på dö, men svårt att välja en ny mobil-Hjälp?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Zurvan, 9 jul 2020.

  1. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Önskar att jag och resten av oss fungerade likadant, överkonsumtionen hade minskat drastiskt. Kudos till dig!
     
    (SiC), Zurvan, Heleg och 1 annan gillar detta.
  2. Kaiser82

    Kaiser82 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Hej allihopa!

    Jag är i samma sits som trådstartaren just nu. Dålig batteritid på min S7, börjat få felmeddelanden, crasher och text om "batteriet börjar bli dåligt" och börjar leta efter ny telefon också. Jag är också en sådan som håller i dem ganska länge och helst bara när något revolutionerande nytt kommer (eller telefon pajat). Så jag brukar köpa någon av de bättre telefonerna, håller längre rent prestandamässigt, men priserna nu är så höga. (och det är komplext numera, har fram tills Galaxy S3 kände jag att jag hade koll..)

    Senast post i detta var augusti 2020, så har säkert skett en del. Men utifrån tråden här så verkar tipsen vara antingen OnePlus Nord eller Samsung Galaxy S 10 Lite, gäller det fortfarande i nuläget - om man helst inte vill hamna över 5000 kr +-500 kr typ ?
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om du vågar importera så är nog även en Pixel 4a o rekommendera, iallafall från mig. Kostar runt 3500:- från Frankrike
     
  4. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 085
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag vill inte vara taskig på något sätt men det måste ju finnas mängder med telefoner att välja mellan? Kommer man från en S7:a så är det mesta hästlängder bättre och det behöver inte kosta massor!
    Köper man en ny telefon var 3e till var 5e år så bör det också få kosta en slant utan en massa krav på funktioner per krona.

    Visst om man inte har specifika krav som pop-up kamera etc förstås då det kanske inte finns sådär väldigt mycket att välja på. I Övrigt bör de flesta telefoner vara bättre på alla sätt och vis!

    Gillar dock att man vill "gasa till det rasar" tänket, jag själv är inte så utan köper ny telefon alldeles för ofta men det är också för att jag har ett intresse och tycker det är skojj!
     
  5. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Förvånad att ingen har nämnt Poco F3 och note 10 pro. Bägge ger i särklass mest hårdvara för pengarna.
     
    ffodil och flipp gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis.

    Om man kommer upp mot 4-5000 kr kan Mi 10 och Oneplus 8T och Nord 2 också vara prisvärda alternativ. Samsung är dock uteslutet om fokus ligger på prisvärde.
     
    Helge67 gillar detta.
  7. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Om det måste vara Samsung så kör Elgiganten kampanj till på söndag. Samsung S20 FE 4G SD865 4995 kr eller Samsung A72 3995 kr.

    Annars hade jag valt Xiaomi Poco X3 256/8 för 2750 kr från rdebutik.se eller Xiaomi Note 10 Pro från spanska amazon. Note 10 pro finns i 2 versioner 8/128 och 6/128.

    Sök XIAOMI POCO X3 PRO - rdebutik.se

    Samsung Galaxy S20 FE 4G smartphone 6/128GB (cloud navy) - Mobiltelefoner

    https://www.amazon.es/dp/B08Z6ZFBQV/?tag=oid0f3-21

    https://www.amazon.es/dp/B08Y8QDL32/?tag=oid0f3-21
     
  8. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    447
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Har faktiskt också kört som @Kaiser82@Kaiser82 dvs S3, S7 edge och sen S10+. Försöker använda mobilen så länge den fungerar. Kamera är viktigt för mig och samtliga dessa telefoner har haft bra kamera. Dock var S3 riktigt seg dem sista åren så det blev ett rejält lyft från S3 till S7 edge. Fast från S7 edge till S10+ blev det inte lika stor skillnad.

    Största skillnaden mellan S10+ och S20 FE 5G som andra hälften har är touchen på skärmen tycker jag som känns mycket bättre, svarar rappare. Sedan att min är 1TB/12 ram jämfört mot hennes 128 GB/6 ram märker man igen skillnad. Fast vad gäller hårdvara så känns SD865 ganska mycket snabbare än Exynos 9890. Batteritid är det dock ingen större skillnad. Båda telefonerna inhandlade via Benify hos Samsung.

    Ser att S20 FE 5G nu går att köpa för 5995 kr hos Elgiganten och vi gav 6870 kr precis när den kom i oktober-20. Någon jätteskillnad i pris har det inte blivit. Dock har man inget behov av 5G (ännu) så den som nu kostar 4995 med samma processor hade räckt gott och väl.
     
    holyjoe gillar detta.