Tips: Minimotors Dualtron / Speedway

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av raptor, 1 apr 2020.

  1. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Haft min Eagle Pro i knappt en vecka nu och kört 120km, så jag tänkte dela med mig av mina första intryck.

    Valet föll på Eagle Pro, efter att ha haft ES4 i drygt 1 år och där efter Zero 9 i 1 månad. Jag kollade initialt på Spider Limited, där vikt-räckvidd-effekt ration är fantastisk. Blev tipsad om Eagle Pro, som väger 8 kg mer (29 vs 21kg), men där konstuktionen är robustare, och en del finesser som jag skulle behöva modda Spidern för att kunna få (bl.a. bägge handgrepp, fällbart styre, möjlighet att kunna låsa stången i nedfällt läge vid lyft). Jag beställde från Dualtron Sverige, och fick leveransen förra veckan. För övrigt bra och lätta att ha att höra med.

    Modellen har den senaste månaden genomgått lite positiva förändrinar (mid-Life-update), bl.a. integrerad ringklocka med vänster handbroms, nya bättre knappar för singel/dual och eco/turbo i svart färg.

    Jag är lång och väger 85kg, så jag var osäker på vilken prestanda jag skulle få ut, då många tester/Reviews är med kortare och lättare testpersoner. Mina inställningar, de som påverkar räckvidd, hastighet och acceleration är enligt följande:

    P7 (slow start: 0-5) 3, där 5 ger mjukast start och 0 stänger av slow start funktionen
    P8 (max output setting: 5-100) 75, förenklat styr detta topphastigheten
    P9 (Battery save mode: 1-3) 1, där 1 är max save och 3 är no save. Den inställning som tydligast styr effekt och acceleration.

    PA (Electric brake: 0-5) 0, vilket innebär off.
    PD (ABS braking: 0-1) 0, vilket innevär off.

    Utöver dessa inställningar i EY3, kan man även ställa in mode 1-3 som med alla andra sparkcyklar som styr hastighetstaket, inom ramen för övriga inställningar. Jag är har låtit den stå på 3 hela tiden.

    Vid vänstra handgreppet finns två knappar som man kan använda för att lätt justera effekten på sparken. När jag kör Eco-läget i kombination med singlemotor så kommer jag upp på 28-31km/h. Accelerationen detta (väldigt strypta) läge är jämförbar med ES4 i Sportmode. Slår jag på dualmotor i ecoläget så blir accelerationen väldigt kännbar- jag behöver luta mig framåt för att göra det bekvämt. Jag når ungefär samma fart 29-32km/h, men tappar inte fart vid modesta uppförsbackar.
    Vid övergång till turbo, i combo med dualmotor får den lite mer acc, men kommer snabbt upp till 41km/h, den skulle nog gå något högre om jag skulle fortsatt någon sekund till på full gas.

    Efter laddat batteriet fullt första gången har jag kört 51km, 50/50 mellan single- och dualmotor-läge på 28-32km/h nästan all tid, undantaget enstaka trafikpåverkan. Undantaget en handfull gånger med turbo-läge i 10-30sek så har jag kört på eco. För mig har denna prestanda inte inneburit avkall på nöje eller praktikalitet för räckviddens skulle, utan för att prestandan räcker gått och väl. Jag känner i nuläget inte intresse för snabbare acceleration. Efter dessa 51km har jag drygt 40% batteri kvar, vilket jag tycker är väldigt bra i relation till den marknadsförda prestandan.

    Vad som kunde varit bättre?
    Just nu är jag upprymd av allt det positiva så jag kanske kan ge bättre svar om någon månad. Men den svagaste länken i detta kvalitetsbygge, är bromsarna. De fyller sin funktion bra och bromsar effektivt, men ändå inte jämförbara med hydrualiska, som flera av dessa storasyskon är utrustade med. Jag tycker också att fotstödet skulle kunna haft större yta mot marken, då sparkcykeln ändå väger nästan 30kg.

    Sammanfattat i en mening så är det en fantastisk elsparkcykel, med bra räckvidd (nära den specade), robust konstruktion, och kraft som räcker och blir över.

    Hör av er om ni undrar något, så svarar jag efter bästa förmåga.

    00D2A88B-3E48-42D0-BB65-875324B47F1B.jpeg 2C7AE0F4-089E-4F06-BE94-D4094C1D846F.jpeg
    I första bilden syns de nya knapparna för eco/turbo och single/dual.
    På andra fotot syns den integrerade ringklockan - väldigt praktisk placering.
     
    Last edited: 16 jul 2020
    raptor gillar detta.
  2. Hoppsan

    Hoppsan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10
    Hejsan!

    Nu har jag också haft min eagle i några veckor, samt gjort en del förändringar som kanske kan vara intressant för någon. Jag har även skruvat upp den för att helt enkelt besiktiga kvalitén och eventuella åtgärder som behövde göras.


    I det stora hela är jag väldigt nöjd, även om jag tycker att kvalitén skulle kunna vara högre för det priset man betalar. Jämför man med t.ex Inokim OX som bekant har så skulle jag säga att kabeldragningar etc har varit schysstare på den, däremot rent mekaniskt är Dualtron bättre (framförallt stabiliteten i styrstången)

    Förändringar jag har gjort:
    Höjt styret 80mm

    Jag är 190+ lång, och original styret var lite väl lågt.
    Bytt ut bromsvajer + bromsslang
    Eftersom jag höjde styret blev jag tvungen att förlänga bromsarnas för att kunna fortsätta vika ihop handtagen, annars behövs det inte.
    Monterat handtag bak
    Betydligt enklare att lyfta det gångerna man behöver,

    Dragit om bromsslangen vid batteriet.
    Dragit om kablaget för bakre motorn vid batteriet,

    Kablaget för den bakre motorn gick extremt snävt innan det går ut från ståplattan, kabeln var böjd 90grader, vilket med tanke på vilken effekt den belastas med inte är önskvärt. Jag passade även på att förlänga delen som på utsidan, för att den också var lite väl "snäv"
    Original så går bromsvajern under "foamen" och motorkabeln går intryckt bredvid i hörnet och gör en skarp sväng.
    [​IMG]
    Min lösning blev helt enkelt att jacka ur foamen för att kunna dra båda rakt fram från utgångshålet istället, och på så sätt slippa onödiga svängar.
    (här har jag påbörjat klippningen, men inte helt klar, när det var klart gick bromsvajern paralellt med motorkabeln)
    [​IMG]



    Demonterat LED belysningen i styrstången och "jackat ur" plastskenan

    Tyckte helt enkelt att den var onödigt, och ville frigöra lite plats för att få en bättre vinkel på bromsslangen samt kablarna
    När detta gjordes gick jag även igenom kablaget, Lite snäva dragningar som åtgärdades och 1 felaktig kontaktering (dock till belysningen så inget alvarligare)
    [​IMG]

    Gängat om skruvhål som var sönder-draget från fabrik och bytt ut skruven



    Generellt sätt verkar den vara bra vädertätad, det sitter gummipackningar på vitala ställen förutom själva ingången mellan styrstammen till botten, den är dock täckt och draget på ett sätt att vatten inte bör komma in (förutsatt att det inte öser ner)


    Räckvidden beror mycket på hastighet och hur P9 är inställt.
    Kör jag max "battery save" på p9 så kommer jag utan problem 40km med en snitthastighet på 32km/h (många stopp men maxar annars på 40km/h, eco påslaget och dubbla motorer, 80kg/190cm)

    Ligger jag istället på Medium "battery save" på p9 så skulle jag säga att 30km är mer rimligt, jag kan ta mig 35, men då har displayen blinkat ett flertal gånger om att belastningen är för hög.
     
    Optimus_82 och raptor gillar detta.
  3. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hur höjde du styret? Något jag själv också skulle vilja göra.
     
  4. Hoppsan

    Hoppsan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10
    beställde från carbon revo följande del:
    Carbonrevo Dualtron Stem Extension – Carbonrevo Pte Ltd

    riktigt enkelt att montera, bara 2 skruvar. märker ingen skillnad i stabilitet, däremot så matchar ju inte kroken för att hålla den ihopfälld längre

    Snabb leverans och bra att ha att göra med, FedEx som levererade hem till dörren(ringde till och med på porttelefonen)
     
    bernard och Optimus_82 gillar detta.
  5. Zoneher

    Zoneher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Tror jag maxa min speedway 4 mini pro idag, kom upp i 49 km/h i en backe. Kändes väldigt stabilt. Vad har ni kört som snabbast?
     
    Last edited: 30 jul 2020
    raptor och bernard gillar detta.
  6. Hoppsan

    Hoppsan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10
    59 km/h på platten. börjar bli lite läskigt över 45 tycker jag. När jag åker till jobbet och har breda långa och tomma cykelbanor brukar jag ligga på 35-39, det känns lagom nu när man blivit mer van.

    håller på att kika på att skaffa ”Russian throttle” till min nu för att få en schysstare hantering av gasen, framförallt enklare att köra sakta.
    Efter det tänkte jag ta och vädertäta min så man slipper oroa sig för regn :)
     
    Optimus_82 och Zoneher gillar detta.
  7. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag har inte maxat med toppade inställningar, men i nuvarande inställningar så maxar den 45, o 37-40km/h känns stabilt på cykelvägar som inte är alltför ojämna.
     
    Zoneher gillar detta.
  8. hunkaboy

    hunkaboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej nu på det här med el Scooter men ser så grymt roligt ut så måste skaffa en, har kollat runt väldigt mycket och fundera på att köpa en ifrån zeronordic.com eller minimotors.se men vill ju beställa från en återförsäljare som är seriös och så. När jag kollar upp minimotors.se så står det att dom har bara öppet på lördagar och det finns endast ett mobilnummer dit, då undrar jag vågar man beställa därifrån eller ska man kanske beställa ifrån utlandet? Har kollat på techlife.pl och sugen på deras techlife x9 , dom sa att dom skickar till Sverige och jag isf borde ha den på en vecka men tänker då att tänk om något går sönder? Då måste jag väl skicka tillbaka den dit? Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor :)
     
    bernard gillar detta.
  9. Zoneher

    Zoneher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hade några funderingar angående min speedway, fick bra svar och tips på mailen inom en timme. Så skulle rekommendera att handla från Minimotors.
     
    bernard gillar detta.
  10. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hej. Ja, det är väldigt praktiskt o kul med en sparkcykel. Angående återförsäljare då har jag handlat från både minimotors Sverige och Elovelo (som säljer Zero och Inokim). Bara bra erfarenhet från bägge två.

    Jag köpte min Dualtron Eagles PRO för drygt en månad sedan. De har en fysisk butik i norra Vasastan, där man kan provköra och känna på deras modeller. Att endast har öppet på lördagar, tror jag har att göra med att de än inte säljer i de kvantiteter för att det ska vara lönsamt, alt att de har annan verksamhet/jobb om vardagar. Det är dock lätt att nå dem per telefon o mobil. Det går också att kontakta dem för personlig visning dV modellerna en vardag.

    Zero 8.9,10 är troligen det bästa man kan få resp. prisnivå. Går man däremot upp till Dualtron så man en högre kvalite på konstruktion och motor.

    Lycka till med ditt val av elscooter.
     
  11. hunkaboy

    hunkaboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för svaret, de blir nog mest troligt köp hos minimotors.se då, men man blir ju rätt sugen på att importera en Scooter från Kina då det verkar svart att få tag i en Scooter här i Sverige med runt 5000w men vet inte isf från vilken sida och lär väl bli svårt ifall den skulle gå sönder så jag antar att man blir tvungen att skicka tillbaka den dit isf . Om ingen kanske kan rekommendera en sida där man kan hitta en Scooter med gärna 3600w och över
     
  12. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Tjenare boys! Har ni haft m365 eller ninebot innan, stor skillnad på dessa? har just nu en ninebot scooter (stort batteri) om jag vill köpa en ny sedan av minimotors, vilken behöver jag köpa? Bor i gbg, backigt. Kommer ta den till träningar och dylikt (får inte vara så tung) och klara regn.
     
  13. Hoppsan

    Hoppsan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10
    Har en m365 pro också, helt annan upplevelse att åka med min Eagle jämfört med m365. Betydligt bekvämare och mer ”lek”
    Däremot är varken Dualtron eller speedway vattentåliga.
    Går såklart att lösa(jag ska fixa min) men kräver lite jobb.

    Om du är ute efter en lätt spark som klarar väta hade jag nog håller mig till m365. Det mesta annat blir tyngre.
     
  14. Zoneher

    Zoneher Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hade själv en ES2 innan jag köpte Speedway 4mini. Mellan dem är det enorm skillnad. Körglädje, kvalité, fart är några av fördelarna. Men tror ingen Scooter gillar regn längre sträcker.
     
  15. Optimus_82

    Optimus_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2019
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Om dur ute efter mest pang för pengarna och kan tänka dig göra avkall på service från Sverige, så rekommenderar jag Dualtron megastore europe. De har relativt ofta bra kampanjer, tex har jag mer än en gång sett thunder för under 3000euro, att jämföra med 39000kr från minimotors.se. Då får du dessutom över 5000w, som på flera tester presterat bättre (iaf på asfalt) än techlife x9/zero 11.
     
  16. hunkaboy

    hunkaboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej tack för tipset, har du beställt där någon gång? Vet du hur lång tid de skulle ta att få hem en Scooter ifrån dualtron Megastore Europé? Blev även lite sugen på en wide wheel scooter, någon som kan tipsa om en sån från en svensk återförsäljare?
     
    Last edited: 6 aug 2020
  17. mattias andersson

    mattias andersson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 11 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 11 pro max
    Står och väger lite mellan inokim ox och dualtron eagle pro, då båda har sina för- och nackdelar. Inokim säger själva att deras scootrar klarar av regn men inte vattenpölar och dyl, medans dualtrons scootrar inte verkar klara väta övh.
    Har ni tätat era eller har ni stenkoll på väderprognosen för att försäkra er om att det inte kommer börja regna om man ska ut och åka?
     
  18. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Varken Minimotors eller Inokim har ipklassade scootrar och det är nog antagligen det Minimotors menar.
    Om du skulle vattenskada din inokim så hade du inte kunnat kräva garanti.

    Händer det mig under körning så gömmer jag mig under tak tills det lugnar ner sig och blir det för mycket beställer jag en Uber.
     
    mattias andersson gillar detta.
  19. Hoppsan

    Hoppsan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2019
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    10
    kvalitetsmässigt skulle jag säga att Eagle är betydligt bättre än Ox.
    Ox har riktigt dålig styrstång, glappar extremt mycket och slits fort.
    fördelen den har dock är att den går snabbt att vika ihop.

    övrigt så är armarna för däcken svagare på Ox, och det har varit ett frekventa rapporter där dom vridit sig eller gått av.

    Eagle går absolut att täta motsvarande som Ox,
    Det är framförallt displayen som är den svaga punkten. Annars går allt kablage etc hyfsat bra draget, även om man bör täta lite extra.

    Dvs regn dåligt, men blöt mark ok.
     
    mattias andersson och bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är lite trist att de inte kan göra ett bättre jobb med att täta dem bättre. Finns egentligen nästan inget på marknaden som är gjort för att verkligen tåla ur och skur ännu. Särskilt för oss nordbor är det ju extra trist :)
     
    mattias andersson gillar detta.