[Fello] Tråden om Fello (Telias nät)

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av Cupcakes, 17 dec 2014.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En stor del av kunderna hos Telia bryr sig nog inte om priset - då hade de redan bytt. Kunderna som har Halebop är nog absolut mer priskänsliga, kan dock tänka mig att många med Halebop har abonnemang + telefon vilket inte Fello erbjuder. De som är priskänsliga och har Halebop kan nog tänkas byta om det som hållit dem kvar har varit Telias nät.

    Tror mycket av denna prispress inte handlar om att flytta kunder från Telia- eller Halebop-abonnemang utan snarare att plocka kunder från Hallon, Vimla och Penny. En möjlighet Telia tidigare inte haft eftersom Halebop inte har priser som kan jämföras med de alternativen.
     
    Najtprowler, bernard, induktion och 1 annan gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Exakt, det är ett jäkla gnäll om VoLTE och VoWiFi i denna tråden. Folk måste ju fatta att om man väljer en lågprisoperatör så kan man inte få ALLT! Om man absolut måste ha de senaste features så är det inte en lågprisoperatör man ska ha. Så enkelt är det!

    Fello erbjuder väldigt prisvärda abonnemang men de har inte allt. Vill man ha mer får man öppna plånboken och betala mer hos en annan operatör.
     
    Najtprowler, stelin, induktion och 1 annan gillar detta.
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 134
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Nja, håller inte med riktigt där .. Comviq (har haft det bra tag nu) och Hallon har det, varför inte Fello med? det är kanske inte gnäll från folk utan snarare önskemål för att Fello ska vara bästa alternativet trots saknande av massa annat (e-SIM, 5G, högre hastigheter) etc..
     
  4. Feisson

    Feisson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    779
    Telefon:
    Iphone 12 max pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 12 max pro
    Alla lågpris operatörer kommer att få det, frågan om när. En operatör som inte har det kommer inte att överleva så är det bara. Allt handlar om tidfråga. Visserligen när alla lågpris operatörer har uppgraderat alla features då har dom stora mobil operatörer nya funktioner. Lågpris operatörer ligger alltid efter. Det är bara acceptera som Sven säger.
     
    htiawe och svenix gillar detta.
  5. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Skulle tro att skillnaden ligger i avgiften operatörer får betala för att nyttja Telias nät.

    Att låna tre, eller tele2’s när lär vara billigare
     
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 134
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Men Fello ägs av Telia?!
     
  7. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja men det drivs säkerligen med en egen budget. Olika affärsområden i ett bolag är inte ovanligt
     
  8. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 134
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Eller rättare sagt att det handlar om att inte skada sina egna olika bolag och affärsmodeller såsom Telia sig själv och Halebop. Jag tror personligen att VoLTE stöd kommer när 5G byggs ut och blir tillgänglig i flera städer.. samtidigt som hastigheten höjs lite till hos Fello för att inte vara alltför "lågpris" operatör med sämre villkor än sina konkurrenter ..
     
    stelin och svenix gillar detta.
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 017
    Mottagna gillanden:
    1 958
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jo precis. Inte mycket att gnöta om. Betalar man för en Fiat får man inte en Ferrari. Simple as that

    Det betyder ju inte att Fiat är dåligt
     
    Najtprowler, Feisson, stelin och 1 annan gillar detta.
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Är just det jag menar, nog lite otydlig bara :-)
     
    Cupcakes gillar detta.
  11. FreddeN

    FreddeN Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Då var ett 12gb student abonnemang beställt! Är inte student längre men mecenat gäller fram till oktober :) 47,50kr i 6 månader sedan 95kr månaden i Telias nät är jäkligt svårslaget! Hejdå Vimla.
     
    Najtprowler, induktion, 6150 och 5 andra gillar detta.
  12. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 015
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Bryr sig vet jag inte om det är rätt ord, jag skulle nog säga att majoriteten vet inte vad det är och saknar därmed inte det.
     
    Najtprowler, Mongroovy, stelin och 1 annan gillar detta.
  13. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Man kan inte jämföra mellanklass med lågpris operatör. 3tre har ju den lägsta kvalitén för täckning så dom bjuder på allt.

    Edit: Comviq och Hallon är mellanklass som Halebop men 3tre är billigare än Halebop så borde dom vara mellanklass. Många har gjort bra punkter på att man inte ska gnälla.
     
    Last edited: 8 aug 2020
    6150, KTM, stelin och 1 annan gillar detta.
  14. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    Nu kliar de 4gb 95kr inte mycket men de duger för mig då jag knappt ringer eller smsar, utan vill bara ha ”mycket” surf till en billig peng.

    Tänkte gå från Halebop till Fello vad är det jag går miste om vid ett eventuellt byte?

    Vad jag har förstått så har Fello ej eSim och Wi-Fi samtal, är nåt mer jag har missat?
     
    bernard och utor gillar detta.
  15. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    VoLTE saknas med.
     
    laserturken gillar detta.
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du förlorar möjlighet till 4G-samtal, WiFi-samtal och eSIM. Fello har även en hastighetsbegränsning på upp till 80Mbit/s i 4G-nätet, Halebops begränsning är på 600Mbit/s.

    Tror även att Halebop tidigare kommer att få tillgång till 5G-nätet än Fello. Det är dock bara en gissning.
     
    laserturken gillar detta.
  17. 4ndroidz

    4ndroidz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2012
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    526
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Självklart är det viktiga att ha täckning än ingen alls och det är en av anledningarna till varför jag gillar Fello för att de använder sig av Telias nät. Ett problem som jag har är att när jag befinner mig i min lägenhet så är täckningen för 3G väldigt varierande och detta resulterar i att om jag pratar i telefon så kan samtalet ibland kopplas över till GSM och detta resulterar i att jag får uselt telefonsamtal. När man vant sig vid HD-voice så vill man inte gå över till GSM-kvalité. Därför efterlyser jag VoLTE eller VoWiFi och Fello måste börja erbjuda detta i höst eftersom Telia planerar att avskaffa 3G-nätet och då kommer kvalitén för existerande kunder bli lidande. En annan lite irreterande problem som jag märkt är att i och med att Fello inte stödjer VoLTE så går det inte att ha två sim-kort i mobilen och välja att surfa med det andra över LTE eftersom telefonen per automatik kopplar över till 3G och då blir det något knas. Jag vet inte om det beror på mobilen eller om det beror på att VoLTE inte stöds. Efter att ha läst på om detta kanske det har ihop det med Dual SIM Dual Standby. Någon som vet?

    Detta var en av anledningarna till varför jag bytte från Halebop. Om man inte är intresserad av att teckna ny telefon vartannant år så är det betydligt bättre att ha obundet och välja själv om man ska öka eller minska abonnemanget. Det är nog olika målgrupper man tänker sig. De som inte bryr sig om pris och vill ha prestanda och bäst support - de väljer Telia utan tvekan. De som vill ha möjlighet till att sköta det mesta själv och är någorlunda teknisk bevandrad de väljer Halebop. De som är prismedvetna och inte behöver det allra senaste de väljer Fello och framför allt kan/vill köpa telefonen löst.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I takt med att Telia börjar avveckla sitt 3G-nät så kommer det nog mer eller mindre bli nödvändigt för att kunderna inte ska märka att det fungerar sämre. Men det är ju återigen det allt handlar om - hur kunderna upplever det, inte vad som faktiskt står på skärmen eller vilken teknik som används. En avveckling av 3G-nätet kommer hur de än gör att påverka kunderna negativt, eftersom man inte erbjuder VoLTE för alla telefoner på marknaden idag och lär inte göra det framöver heller om inget drastiskt ändras. En drastisk förändring lär inte ske heller om man ser till hur operatörer hanterar det i länder där 3G-näten redan börjat stängas ner.

    I ditt fall, om det är ett stort problem skulle jag välja att byta till en operatör som faktiskt kan tillgodose mina behov, Halebop, och sedan byta tillbaka när Fello kan erbjuda VoLTE/VoWiFi. I ditt fall verkar nog dessutom VoWiFi vara det som skulle hjälpa mest.

    På min iPhone kan jag välja vilket simkort som helst att surfa från oavsett om det är 3G eller 4G som används just nu. Vid samtal så kan inte telefonen surfa på ett annat kort än det som används, VoLTE eller ej. Kan ställa in om telefonen får växla dataanslutningen till det kort som används vid samtal eller ej. Om jag inte tillåter det fungerar inte surfen under samtal med det kortet. Det handlar mest troligt om mobilen du använder. Vilken telefon har du?
     
    bernard gillar detta.
  19. laserturken

    laserturken Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2012
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    451

    MINA ENHETER

    Nu hoppade jag på Fello tåget, så det ska bli spännande och se hur de funkar jämfört med Halebop då man haft de i närmare 10år.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    I princip ska det inte vara någon skillnad, förutom att du inte har VoLTE/VoWi-Fi samt hastighetsgränsen på 80mbit/s