Lagen kring elscooter - hur har ni gjort?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av osterlichtenich, 1 maj 2019.

  1. Dell67

    Dell67 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Vilken elscooter har du? Vill köpa men en som går att strypa till 20kmh
     
  2. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Du kan strypa xiamo M365 med en custom firmware och speedway Leger och mini 4 pro direkt i lcd med en parameter.
     
  3. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Eller så köper du Ninebot G30D så har du en legit direkt
     
  4. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Fortfarande för stark motor. Och ska man köpa något i den prisklassen så ska man köpa speedway leger. Den är bättre på typ allt.
     
  5. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Fast nu efterfrågade han en Laglig scooter va och ingenting annat?
    G30D har 250w motor och kör 20km/h
    G30 har 350w o kör 25km/h
    Så Nej , inte för stark motor på D
     
  6. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    G30 och G30D har samma hårdvara (båda har 350W motor) . Enda skillnaden är att G30D har extra broms, plats för regskyllt samt att bromsljus inte blinkar. Sen är den strypt till 20km/h via mjukvara. Det är därför det inte är några problem att få upp den till 30km/h genom att bara ändra serienummer.

    G30D är laglig i Tyskland. Den är gjort för den marknaden. Den är inte laglig i Sverige.
     
  7. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Du hade rätt, ber om ursäkt
    Va HELT övertygad om att jag läst 250w någonstans på den motorn
     
  8. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Jag önskar att du hade rätt för jag är så less på effektbegränsningen.
     
  9. TigerDejan

    TigerDejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Äh har man lite innanför pannbenet och kör med mitt sunt förnuft så kommer du aldrig ha några problem
    Sen kanske dom stoppar dig ifall scootern ser ut som värsta sci-fi farkosten men
    Känner måååånga som kör dagligen som aldrig blivit stoppade så d nog rätt chill :)
     
  10. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Mycket riktigt. Jag åker förbi polis hela tiden i min stora och aldrig någonsin har de lyft ögonbrynen.
     
  11. Lelle81

    Lelle81 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Problemet är inte att man ev åker fast.
    Utan OM man har otur och en olycka inträffar, så tror jag inte försäkringsbolaget gillar att olyckan skedde med ett olagligt fordon (om inte på en inhägnad plats).
    Jag räknar med att man själv får stå för hela den ekonomiska kostnaden.

    De enda lagliga (?) och mer kända alternativ mig veterligen är Ninebot ES1 samt ESL2.
    Valde ES1 då ESL2, enligt mig, tillför inte tillräckligt mkt för nuvarande prisskillnad.

    Viktigt för mig är att transportera mig själv från punkt A till B, lite extra skak eller acceleration är inte viktigt.
     
  12. hunkaboy

    hunkaboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej någon som vet vad som skulle hända ifall jag blir tagen av polisen på vi säger en dualtron ultra, kan som beslagta den? Och isf får man alltid tillbaka den? Häromkring där jag bor så är det nästan ingen som åker el Scooter så om polisen ser mig köra på en lär dom garanterat stoppa mig, kanske inte säkert dom säger något men vill gärna veta om dom kan beslagta den
     
  13. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Är det olovlig körning du tänker?
    Polisen kan ha lagstöd för att förverka (dvs förstöra) fordonet, se nedan. De kan också ha lagstöd för att beslagta fordonet enligt rättegångsbalken, om fordonet behövs i bevishänseende. Om de använder någon av de tvångsåtgärderna mot dig är dock svårt att veta i förväg.

    7 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott
    Ett fordon som har använts vid brott enligt denna lag får förklaras förverkat, om det behövs för att förebygga fortsatt sådan brottslighet och förverkande inte är uppenbart oskäligt. Detsamma gäller annan egendom som har använts som hjälpmedel vid brott enligt denna lag.
    [​IMG]Om någon har gjort sig skyldig till olovlig körning, rattfylleri eller grovt rattfylleri ska det vid bedömningen av om förverkande behövs för att förebygga fortsatt brottslighet särskilt beaktas om gärningsmannen tidigare har gjort sig skyldig till sådan brottslighet.
    [​IMG]Första stycket gäller även i fråga om egendom som varit avsedd att användas som hjälpmedel vid brott enligt denna lag, om brottet har fullbordats.
    [​IMG]Bestämmelser om tillfälligt omhändertagande av egendom i syfte att förhindra rattfylleribrott finns i 24 a24 d §§polislagen (1984:387) och i 911 §§ lagen (2008:322) om Tullverkets och Kustbevakningens befogenheter att ingripa mot rattfylleribrott.
     
  14. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Fast fordonet är väl inte olagligt i sig, utan man har gjort en olaglig handling och kört på allmän väg?
    Därför tror jag att man får tillbaka det.
    @bernard@bernard har bättre koll.
     
  15. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag är en ganska ordentlig medborgare, men i detta fall tror jag straffet är tillräckligt milt så jag bryr mig inte. Har en motor på 350W
     
  16. hunkaboy

    hunkaboy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 dec 2011
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Okej skulle ju vara hemskt om som tar den eller förstör den :O Någon som vet säkert att man skulle få tillbaka den och bara kanske få böter om man blir tagen?
     
  17. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Inget är säkert i Svenskt rättsväsende innan det finns en prejudicerande dom. Dvs något som avgjorts i HD alternativt HR om HD inte beviljade prövningstillstånd.

    Mig veterligen är vi inte där när det gäller våra hastighetsstrypta-till-20km/h-scootrar-med-350W-motor.
     
  18. Saihtam

    Saihtam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2016
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Xiaomi Mi 9T
    Hmmm, det här är inte lätt...

    Provade en hyrscooter (givetvis begränsad till 20 km/h) för några dagar sedan och blev förtrollad direkt! Men jag kände redan där och då att 20 km/h nog blir ganska tråkigt i längden, särskilt i brantare backar som finns lite här och var i min stad.

    Är det någon här på Swedroid som hunnit bli stoppad eller varit inblandad i en olycka exempelvis? Vad hände och vad kan straffet bli i en sådan situation? Jag bryr mig absolut inte om någon moralisk aspekt när man har rätt att framföra 2 ton tunga plåtmonster med hundratals hästkrafter (bilar) i skolområden på våra vägar. Det jag bryr mig om är att absolut inte få en prick i Lexbase för att ha blivit stoppad på elscooter av en nitisk polis eller liknande.

    Vad ligger böterna på och riskerar man t.e.x att få strafföreläggande om man ertappas på en för snabb elscooter?
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 355
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Ordningsbot delas ut av polisen på plats. Du kan välja att erkänna brott och skriva under, alternativt förneka och då få möjlighet till en rättegång istället för ordningsbot.
    Strafföreläggande delas ut av åklagare.
    Båda utgör alternativ för att slippa rättegång, om man erkänner gärningen.

    Lexbase visar domar från domstol samt, sedan några år tillbaka, även strafförelägganden. Jag har aldrig sett exempel på att Lexbase visar ordningsbot i sitt register. Om några år skulle det kunna ändras, men det är inget jag har sett. Med andra ord, för de brott där polisen får dela ut ordningsbot på plats, så kan det vara vettigt att erkänna direkt på plats, för att slippa hamna på Lexbase. Om det går vidare till åklagare eller domstol, och man döms, så kommer man garanterat med på Lexbase, Mrkoll osv.

    Brotten där ordningsbot får delas ut listan nedan:
    Ordningsbotskatalog
    (Lång läsning).

    Notera att brottet olovlig körning inte tycks finnas bland brotten där polisen kan utdela ordningsbot.

    Som jag tolkar det, om man framför en elsparkcykel som inte följer föreskrivna regler, så kan det utgöra olovlig körning. Kanske andra brott, det beror på. Elsparkcykeln kan räknas som cykel eller moped, och beroende på i vilket avseende den inte följer lagen så kan det klassas som ett fordon som överhuvudtaget inte får köras på allmän väg, alternativt ett fordon som kräver körkort för moped eller rent av motorcykel. I vissa fall, trots att man har körkort, så kommer fordonet ändå inte uppfylla krav på t.ex. registering, försäkring och annat, och då blir det brottsligt oavsett.

    Det är alltså svårt att ge dig "tummen upp". Vill du absolut inte hamna på lexbase, så bör du nog undvika ett köp. Risken är säkert rätt låg, men den finns alltid.
    Däremot, på Lexbase hamnar folk för minsta trafikförseelse (t.ex. fortkörking) - OM man inte godkänner böterna på plats (ordningsbot) och istället vill ha prövning i domstol vill säga. Så att hamna på Lexbase behöver ju inte betyda att man är "kriminell". De flesta bryr sig nog inte. En arbetsgivare betalar förhoppningsvis för att se vad domen gäller, innan de fattar något beslut.