Problem: Olika hastigheter i olika nätverksportar

Diskussion i 'Allmänt' startad av joacqin, 7 aug 2020.

  1. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Hej, jag bor i ett Boklok hus byggt 2017 med fiber. Det finns två nätverksuttag i varje rum. Det har fungerat hur bra som helst sen vi flyttade in men vi möblerade om för en vecka sedan och ändrade aktivt nätverksuttag. Då störtdök hastigheten från 240 till 7mb/s. I morse provade jag en annan port och då fick jag 100. Hur kan det vara så här? Snackat med två personer med koll varav en som jobbar med sånt här och han sa att det kan vara skillnader i kvalitet på kablar och kontakter. Det tycker både han och jag låter helknasigt. Det här massproducerade standardiserade fabriksbyggda hus. Det måste vara samma delar överallt?

    Är det någon som upplevt något liknande eller har någon idé om vad som kan ligga bakom?
     
  2. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag gissar på att det uttag som krånglar är dåligt kontakterat.. Har du möjlighet så testa med en kabeltestare för nätverk... finns säkert att låna av någon om du inte har någon själv... Annars har typ ClasOlsson sådana till bra pris skulle jag tro..
     
  3. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Provade en tredje port nu och där var det fullt fräs. Frågan är om det är lönt att försöka fixa de dåliga portarna. Har inte provat alla så är lite orolig att fler är wack än som funkar rätt. Frågan är också om inte detta är något som kan gå på garanti?
     
  4. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Är det lika i andra ändan? ... Switch-ändan... för det måste ju finnas en sådan nånstans...
    Funkar det bra där är det säkert nog någon övergång, skadad kabel eller kontaktering som strular..
    Eventuellt om det är extremt långa kabellängder =>95m
     
  5. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Direkt från fiberboxen är det också fullt ös. Verkar onekligen vara något fel på kablarna. Det är inga 95m som mest 10-20 dragit i väggarna.
     
  6. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    Om du har möjlighet (testa med en helt ny nätverkskabel)

    (Kabeltestare för nätverkskabel) testa din nätverkskabel

    Vad händer om du kopplar in nätverkskabel till fiber/mediaconvertern till din laptop/dator nätverksuttag
    För du bättre hastigheten?

    Mät hastigheten på fiber kabeln om möjligheten finns/om hastigheten är långsammare är vad du betalar för kanske fiber kabeln är trasig och behöver lagas
     
  7. joacqin

    joacqin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    172
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11
    Det visade sig vara en dålig kabel. Problemet var att den var inte konsekvent dålig så först när jag provade den på annat håll var där inget problem vilket fick mig att tro att det inte var den kabeln som var problemet. Efter mätning så visade det sig inte finnas något fel någonstans så det måste vara den kabeln som spökade. Ethernetkabeln som kom med Google wifi.