Fråga: Vill Samsung leka storebror? Appinfo/Mobildata. Hur stänger man av data tillgång?

Diskussion i 'Galaxy S20' startad av Adder, 9 aug 2020.

  1. Adder

    Adder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Varför diffar valen? Hur stänger man av data likt bilden? Har ej de valen.

    FB_IMG_1596991568183.jpg Screenshot_20200809-183912_Settings.jpg
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Är den första screenshoten från en OnePlus? Efter lite googling så verkar det som att det är en feature i OxygenOS som ingen annan har.
     
  3. Adder

    Adder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Det är nog ganska få som vill stänga av internetåtkomst helt för en webbläsare..... vars själva syfte är att koppla upp sig till internet.
    Är du orolig för att Chrome skickar data nånstans, så borde du kanske inaktivera appen alternativt installera någon ROM som tillåter att den raderas helt. Får nog säga att det är väldigt få bland vanliga användare som har behov av att stänga av dataåtkomst för enskilda appar, även om jag ibland kan förstå användningsområdet.

    Men sen kan jag hålla med, visst kan det finnas vissa appar som man inte vill ska skicka data överhuvudtaget. Kommer på en app som kunde använda NFC och scanna betalkort och pass, vilket man ju inte vill ska laddas upp nånstans. Men det är ju sällsynt att man behöver göra sådana överväganden. Då kan jag tycka att det är viktigare att välja en app man litar på, och kolla dess behörigheter i Google Play, än att välja "nödlösningen" att den inte får använda data. Har man den installerad på telefonen, och inte litar på appen i fråga, så är det ganska så dumt att installera den från första början, kan jag tycka.
     
  5. Adder

    Adder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Chrome var aldrig tanken att blocka var bara de jag hitta en screenshot på. Min tankte var spel etc för att slippa köra flygplansläge eller dyl.
     
    N6290 gillar detta.