Fråga: Möjligt att få Gcam portad till X1 II?

Diskussion i 'Xperia 1 II (2020)' startad av xFirefly93, 10 aug 2020.

  1. xFirefly93

    xFirefly93 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    23
    Som trådstartens titel säger - är det någon som vet av utifall om en portning av Googles kameraapp för Pixelserien kommer att (i en väldigt snar framtid) bli portad med perfektion till Xperia 1 II serien / line-up:en?
     
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Skulle nog säga nej. Men @jajo@jajo kan nog ge ett mer utförligt svar :)
     
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Till perfektion kanske blir svårt. Nu var ju @jajo@jajo väldigt nära att skaffa en nyligen men skrotade de planerna så någon config från honom blir det tyvärr inte för de som önskar det. Allt beror på hur stort intresset blir på XDA i princip för en välfungerande Gcam. Men har man en Xperia 1 II vill man ju helst leka med deras Photo Pro app om du frågar mig! Men gillar man peka-och-klicka kan Gcam säkerligen tillföra något.
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Det beror också på huruvida man vill roota sin telefon eller inte. Sony har begränsat den fulla åtkomsten till kamerorna. För mig är root aldrig ett alternativ så jag behöver en lur som är öppen för utvecklare vilket Xperia 1 II inte är.

    Exempel på utvecklarvänliga lurar:
    • Samsung med Snapdragon
    • Oneplus 8/8 Pro
    • Xiaomi med Snapdragon
    • Redmi med Snapdragon
     
    ajo.lill, katho och bernard gillar detta.
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Vänta nu? Sony har väl alltid varit utvecklar vänligt. Är ju bara att be Sony att öppna mobilen? Visst det fanns problemet med att Sony Mobile inte ägde rätten till drivrutinerna till deras kameror, då kameradivisionen ägde dessa. Vilket då gav ett problem för kamerafunktionen efter upplåsning.

    Kan inte tänka mig att Xperia 1 II inte är detsamma. Men nu är ju mobildivisionen samma som kamera och tv så borde ju inte ligga under samma problem som tidigare. Sonys mobiler har alltid varit öppna sedan Sony Ericssons tid och är mig veterligen det ännu. Förutom då kamera. Är den fortfarande stängd alltså?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är enbart på kameran Sony är lite märkliga, och så har det varit under många år. De är så rädda om sin "Alpha-mjukvara" de lånar från kameradivisionen, så åtkomsten är begränsad då de inte vill att den skall vara möjlig att köra på andra enheter, på samma vis som tex Gcam kan köras lite varstans om hårdvaran är lik nog.
     
    Psicosis gillar detta.
  7. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Nu känner jag inte till Gcam, kanske just för att jag har en Sony-telefon som den inte går att installera på, men vad är det som är så speciellt med just den kamera-appen? Kollar man på Google Play så finns det ju hur många kamera-appar som helst, både gratis eller reklamsponsrade och betalversioner, om man inte är nöjd med det som följer med telefonen, och väldigt många av dem verkar vara ganska avancerade, och kan t.ex. spara bilder i raw-format.
     
  8. xFirefly93

    xFirefly93 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    23
    Googles mjukvara för kameran är i princip det bästa du kan få när det nu kommer till Android..
     
  9. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Sådär säger dammsugarförsäljare också. Eller tandkrämsreklamen: "Nu med en ny formula som gör den ännu bättre."
    Mera konkret, vad gör denna kamera-app så mycket bättre? Läser man beskrivningen på Google Play och jämför med andra kameraappar tycker jag inte att den sticker ut och kan något som inte t.ex. Sonys egen standard-app för foto klarar av. Men jag kan ha missat nåt. Jag kan dock se en stor fördel med att ha samma app på flera olika mobiler, det är väl en av anledningarna till att man använder Googles övriga appar som gboard, Googles adressbok, Google kalender och Gmail etc.
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Appen är ju funktionalitet mässigt kanske inte så annorlunda mot exempelvis iPhones kamera app. Utan det är de algoritmer för att fixa bilder sin tas vid svåra förhållanden sin är bland de bästa. Vad jag har förstått.
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Appen i sig är rätt funktionsfattig och inget att hurra för. Men det är dess algoritmer som är eftertraktade. Med det sagt så finns det dock en viss övertro till Gcam, att man bara behöver installera den så blir foton magiskt bättre. Det är inte hela sanningen och jag har själv varit med om att foton kan bli sämre och se konstiga ut. Det hela handlar om att optimera Gcam för en specifik modell vilket kan göras genom config-filer som man sen importerar till appen. Men det kräver mycket pill och kunskap vilket inte är för gemene man. Många verkar tro att bara för de har installerat Gcam så har de en bättre kamera vilket ibland inte är sanningen. Sen får man offra en massa funktionalitet från originalkameran som ofta har fler funktioner än Gcam. Gcam är mer peka-och-klicka. Men en bra konfigurerad Gcam ger allt som oftast bättre foton än de flesta stock-kameror. Framförallt mörkerfoton.
     
    Egil, katho, Gorgeous och 2 andra gillar detta.
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Det jag gillar med Gcam är:
    • Måttlig brusreducering. Många stockkameror (tex Samsung, Oneplus) är alldeles för aggressiva mot bruset vilket förvandlar bilderna till oljemålningar.
    • HDR Enhanced. Gcam är suverän på att behålla detaljer i hlgdagrar och samtidigt ge lågdagrarna lite extra hjälp. Ibland går det överstyr och ger ful glow i kanter med skarp kontrast (hustak, träd) men det har blivit väldigt mycket bättre i 7.5. Tveklöst min favorit-HDR tillsammans med Apples Smart HDR med Deep Fusion.
    • Nattfoto och astrofoto. På Android är Gcam det bästa jag testat för att fånga detaljer i nästan komplett mörker.
    • Portrait mode. Även om fejkat djup aldrig blir perfekt så är Gcam iaf närmast av allt jag testat.
    • Möjlighet att själv trimma kameran enligt personliga preferenser. Varför nöja sig med vad någon annan tycker är bäst när man kan trimma själv? Det är inte så svårt som många säger men det kräver att man är metodisk och noggrann. De flesta gcam-ports med libpatcher kan justeras i det oändliga.
    För mig är Gcam ett måste och jag har personligen inte testat en enda telefon där jag föredragit stock.
     
    Egil, livinl0ud och bernard gillar detta.
  13. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23