Polestar 2

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Kingson, 9 aug 2020.

  1. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    En stor skillnad som jag tror biltillverkare måste förstå.
    Att göra både hårdvara och mjukvaran själv ger en så mkt bättre upplevelse.

    Vet inte hur många som har erfarenhet av laddare, men upplevelsen på en Tesla Supercharger är att man kör fram kliver ut och trycker på en knapp på handsken då öppnas laddluckan och man kopplar in och börjar laddningen. När man är klar debiteras kortet som är inlagt.

    Ta IONITY som exempel på en annan lösning, kör fram, koppla i, välj vilken laddkontakt som ska aktiveras ta fram tag eller app. Är det appen så är du alltid utloggad.
    Sjukt mkt omständigare.


    Tesla uppdaterar via OTA det gör ingen annan. Jag har fått flera nya funktioner, mer effekt och lite annat gött sen jag köpte bilen. Gratis.


    Jag tycker det är en fördel att slippa använda telefonen, jag har kört Android Auto och den var inte speciellt stabil. En simpel sak som navigering ska bara funka hela tiden, väldigt obra att stå i en storstad och navigationen låser sig så man får köra på chans.
     
    Zooklubba gillar detta.
  2. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    528

    MINA ENHETER

    Model S släpptes 2012 och infotainment funkar i princip likadant på en sådan bil som på en ny. Det har kommit en nyare generation för ett par år sedan som är snabbare med bättre flyt.

    Vissa nya funktioner såsom en del spel fungerar bara på nyaste. Dock går det att uppgradera om man vill. Så vitt jag förstått ska Gen2 vara ännu enklare att uppgradera. Borde vara likadant på Volvo kan jag tro.
     
    bernard och Zooklubba gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, i de flesta bilar blir infotainmentsystemet gammalt rätt fort, men det beror i mångt och mycket på att de inte har en bra strategi för uppdateringar.

    Tesla är mer modulära på den punkten som @wirre@wirre säger. OTA-uppdateringar och funktionsutökningar sker regelbundet för samtliga modeller som hittills släppts, och det beror ju på att de från början haft en bra strategi med just den här problematiken i åtanke.

    Nu vet jag inte hur det är med Polestar, men den kör ju "android on board", så man borde tex kunna se vilken månads säkerhetspatch den kör. Blir intressant att se om Volvo kommer ha samma approach som Tesla, och uppdatera alla bilmodeller med Android samtidigt framöver.

    Annars vore det ju enklare om det fanns en standard för infotainmenthårdvaran i form av ett instickskort eller dylikt, som man bara kunde dra ut och byta ut mot ett nytt. Hade väl i alla fall dubblerat livslängden.

    Android Auto fungerar sådär, och är egentligen också beroende av att biltillverkaren då och då uppdaterar, för att dra nytta av det fullt ut. Tex tillkommer ju funktioner som Auto over Wireless, men då krävs en viss version av Android Auto installerat i bilen. Dvs utöver att det blir lite stelbent och begränsat sett till andra funktioner än att bara köra appar lokalt på telefonen/visa på infotainmentskärmen, då kommunikationen med bilen i övrigt är så gott som obefintlig.
     
    Last edited: 11 aug 2020
  4. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Vi kan nog vara eniga om att vi ha en spännande framtid att vänta.

    Jag gillar som sagt att Polestar försöker komma ut på marknaden och jag tror att den kommer att tas emot väldigt bra.
    De ligger bra till och har bra byggkvalitet verkar det som.

    Men jag tycker att man märker att de har en historik från fossilbranschen. De gör helt rätt i att inte ha anknytningen till Volvo i varumärket. Hyundai gör ju samma sak nu.

    Volvo försvinner helt bort om några år tror jag (typ som Nokia), tror de flesta fossiltillverkarna ligger riktigt risigt till om de inte redan påbörjat transformationen.

    Mjukvarubitarna i bilarna är faktiskt rena stenåldern, vem skulle acceptera att ha ett system som känns likvärdigt de man har i kylskåpet?
    Google är nog nåt på spåret att skapa något för bilarna men det ställer mkt högre krav på biltillverkarna att göra implementeringar bra och nära perfekta samt att erbjuda möjligheterna till uppdateringar av mjukvaran.

    De shoppar ju hyllprodukter idag som de smäcker in i bilarna. Men utan eftertanke här så är ju faktiskt produkterna utdaterad e innan de ens nått marknaden.



    Saker jag ogillar med min model 3 är att de inte lyckas ljudisolera den bättre. I övrigt finns det egentligen inget som jag ogillar.
    Men en Tesla passar verkligen inte alla, många som började köra Tesla tidigt var ju faktiskt väldigt ofta väldigt intresserade av teknik. Inte nödvändigtvis bilintresserade utan jag tror de lockades av att ha en dator på hjul.
     
    Zooklubba gillar detta.
  5. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag kan bara hålla med. Min bil som visserligen inte drivs med el är från 2016 vilket inte är så väldigt länge sen men internet-modemet klarar bara 3G och den inbyggda webbläsaren klarar inte av att visa sidor som Aftonbladet eller swedroid för den delen eller ens googles söksida.

    Men frågan är hur man ska bära sig åt om inte hårdvaran sitter i bilen. Nån form av högtalare, display och förstärkare måste ju finnas där, och utvecklingen på såna komponenter går fort framåt de också, så de snart blir omoderna. Titta bara på en vanlig TV, det var inte så värst länge sedan som en 32-tums tjock-tv var det biffigaste man kunde tänka sig. Nu kan man köpa en 75-tummare på ICA Maxi. Om man skulle göra systemet väldigt modulärt med lätt utbytbara komponenter, som t.ex. den klassiska bilstereon i äldre bilar, så är jag rädd att det öppnar upp för möjligheten att man ofrivilligt får sin utrustning utbytt eller avlägsnad av nån man inte känner.

    Men mycket går ju åt hållet att funktionaliteten sitter i den medhavda mobiltelefonen och inte inuti instrumentpanelen på bilen. Det är t.ex. ganska ovanligt numera att bilen själv har en inbyggd telefon, man ansluter i stället sin medhavda telefon via Bluetooth, och redan nu spelar jag musik från min mobiltelefon i bilens system. Integrationen skulle dock kunnat vara väldigt mycket bättre, typ att bilens display blir en extra skärm till telefonen, så att man kunde styra allt i telefonen därifrån. Nu är bilen inte så värst mycket smartare än ett trådlöst headset, om än lite dyrare, och man får ibland meddelandet att man ska använda kontrollerna på telefonen.
     
  6. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    De flesta bilarna har ju uträkning för laddning. Med Android Auto får man ju samma funktionalitet i övrigt. Jag hade önskat att Audi hade kört mer på Googlespåret än sitt egna =/

    Ska bli intressant att känna lite på en Polestar 2 när tillfället ges.

    Kör själv elbil men är ständigt ute efter att se vad som kommer!
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilken elbil kör du?

    Ja, det vore väldigt roligt att testa en Polestar. Det är lite synd att det är så svårt att hitta andra elbilar än Zoe att hyra. Vore riktigt kul med en heldag.
     
    Karl Olsson gillar detta.
  8. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Finns Tesla här i Kalmar att hyra, Delbil.se.
     
    bernard gillar detta.
  9. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Audi E-tron Sportback 2020. Postade en bild i en annan elbilstråd :)

    // A

    Edit:

    Är du i Stockholm vid tillfälle kan du ju slå en pling så kan du få prova :)
    Vart ju inge lunch i år :(

    Här:

    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  10. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    50 eller 55?
     
  11. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    50. De hade kampanj på den puffran/batteriet och jag kunde inte motivera skillnaden på 250k vid det tillfället...
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det skall jag definitivt se till att göra i sådana fall :)
     
  13. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Vad får du för range och vad har du för förbrukning?
    Riktigt fin bil [emoji1417]
     
  14. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag betalar 3.10:-/kWh hos ionity. Jag brukar försöka ramla inom lidl istället. 50kW tar kanske en stund men har jag inte brådis så är det helt OK :D.

    Du får rabatt med "e-tronkortet".

    Hoppas just nu på att denna blir vettig:

    Nytt laddnätverk ska göra det enklare för elbilister att ladda elbilen - Allt om Elbil
     
  15. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Men de är väl inte gratis? Eller är de de första året?

    Greenchargeinfra appen är inget under av kvalitet [emoji6] de får lösa de där utan appar och kort. Då blir de smidigt.
     
  16. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Tack.

    Vid 100%, två i bilen, utan motvind 28-33 (vind i seglet 35 mil), förbrukning på 190-205 W/km
    Själv - kanske 5% mer.
     
    maccis och bernard gillar detta.
  17. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Kortet är gratis transit (stora paketet) första året. Annars, nej. Men jag har så mycket gratis laddning omkring mig + tibber hemma så för min del så kan jag eg. vara utan kortet. Men nu fick jag ett sådant.

    Edit:

    Bee är ju likadana. Tar ockerpriser tills man skaffar avtal. Man märker att allt är anpassat för tjänstebilsägare.
    En vettig elbil (par undantag) är ~1M. Då trissas elpriserna därefter.

    Jag tror att ID.3 kommer att röra om. Det kommer att bli billigare att både köpa och ladda. Det ska inte vara för
    tjänstebilsförare. Dåligt!
     
    matssoderstrom och maccis gillar detta.
  18. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Ja de är ju vid långkörningar det är guld värt. Laddade själv endel på IONITY förr med 80 flat rate men nu går de inte ens o försvara. Har skaffat ett tyskt Maingau kort för att få ner priset lite om man måste ha tillgång till deras laddare [emoji2957]
     
    holck gillar detta.
  19. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag är inte beredd att betala 189:-/mån ifall jag KANSKE ska köra långt någon gång. Jag kan gärna bli kund hos dem men utan att betala en månadsavgift. Jag menar, jag vill inte betala för att ha förmånen att ladda hos dem.

    Priser - Audi SE - DCS
     
  20. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Nej det håller jag med om, det är lite synd att de andra biltillverkarna inte fattat det där med att ha ett laddnätverk.

    Hade gärna provat nåt annat men jag tycker det känns problematiskt att köra utanför sin hemort. Bee i all ära men för min egen del orkar jag inte vänta en timme på laddning.

    Men på sikt kommer fler och fler bygga ut med laddare så de inte är ett större problem sen.