Tips: Android 10 snackar med Facebook..

Diskussion i 'G7 Thinq' startad av Kerus, 13 aug 2020.

  1. Kerus

    Kerus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Kikade i trafik-loggen på min Pi-Hole, nu efter uppdateringen till 10 så började det dyka upp trafik till facebook från min mobil. Efter blockering i Pi-Hole så försöker den var 30:e sekund istället för var 5:e minut.

    Hittade 3 Facebook services under system-appar i telefonen, inaktiverade dem och webtrafiken upphörde.

    facebook.PNG

    A10 facebook.jpg
     
    Kusken, bernard, RuffyMan och 3 andra gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för tipset! Jag tycker min G7:a har börjat dra lite mer batteri efter uppdateringen. Kanske det här kan vara en orsak? Jag avaktiverade också dessa tjänster får vi se om jag märker skillnad på batteriförbrukningen.
     
    bernard gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Det där är väl något LG lagt in, inte något som hör ihop med Android 10 i sig?

    Är ju känt att flera tillverkare tecknar såna avtal, Samsung lägger in grejer från Facebook och Microsoft (mot betalning), vissa dolda, vissa synliga. LG gör säkert likadant med tanke på det du sett, och det introducerades kanske i din telefon i och med LG:s uppdatering till Android 10. Tyvärr. Läste en artikel här på Swedroids blogg alldeles nyligen om det, om ett förnyat sådant avtal (Samsung? Minns ej säkert).

    Google har däremot inget sådant avtal mig veterligen (förutom HP:s skrivartjänst). Så att AOSP eller Android 10 i dess rena form innehåller dolda appar från Facebook, betvivlar jag.
     
    RuffyMan och jnsson gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det här är mycket irriterande, särskilt att de skapar trafik utan att man öht valt att konfigurera ett Facebook-konto.

    Det lustiga är att tex. OnePlus som vi nämnde i bloggen @N6290@N6290 motiverar tjänsterna med att man gör det för användarens skull, tex för att det blir mer energieffektivt, men det är ju ytterst tveksamt. Snarare handlar det mer sannolikt om att man får en påse med pengar för att skeppa enheterna med förinstallerade tjänster med större behörigheter än vad som är möjligt när de installeras via Play.

    Android One-enheter tror jag inte kör dessa tjänster (för då får de nog inte kalla det för Android One längre?) och sedan förstås Googles Pixel-serie, så för framtida köp kan det ju vara bra att ta i beaktning, även om det så klart är möjligt att inaktivera tjänsterna om man känner till dem.

    Ett tips om man behöver Facebook endast sporadiskt är att köra genom Chrome och aktivera pushnotiser för messenger. Då optimerar man verkligen för bättre batteritid :) På iOS låter de en dessvärre inte aktivera pusnotiser i webbläsaren ännu, så där behöver man stå ut med att köra apparna.
     
    Last edited: 14 aug 2020
    N6290 och RuffyMan gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 324
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Facebook Lite appen är typ så. Den kör jag med på min telefon, efter att den vanliga Facebook appen började gå roge för mig. Fungerar väldigt bra. Jag kör med Pixel mjukvara på min Xiaomi och är väldigt nöjd. Även batteritiden är väldigt bra, även nu på sommaren när ljusstyrkan är på max så fort man är utomhus. 4 SOT av vilket 1.15 GPS och typ 80% LTE under dagen och hade fortfarande runt 40% när jag kom hem
     
    bernard gillar detta.