Fråga: Xiaomi Mi tv stick / Mi TV stick 4K

Diskussion i 'Android TV' startad av dalton, 6 jul 2020.

  1. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Jag slog till på en nu så får jag klarhet i saken på egen hand helt enkelt.
     
    bernard gillar detta.
  2. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är ju vad jag sa ju, svarade på hans fråga om man anslöt den till USB. Den fungerar ju som en vanlig Chromecast HDMI anslutning för bilden etc, medans USB kan man ansluta direkt till TV för strömmen om man vill, eller direkt i väguttaget vilket är oftast den bästa lösningen om man vill kunna slå på TV när TV är helt avstängt och inte har ström för aktivera den via kommandon etc.

    Aldrig suttit på en Android TV enhet på under 2GB ram heller, och mi stick är på 1GB man lär nog höra en hel del som klagar på lagg, även mina 2GB modeller kan ibland lagga om man inte rensar ramminnets användning till och från.

    Shield på 3GB är klockren under 2GB vette tusan om man skulle vilja ha :)
     
    Last edited: 28 jul 2020
  3. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Så där, då har jag satt igång min sticka också. Och för att besvara min egna fråga så verkar det som att den orkar drivas av TVns USB. Fungerar utmärkt faktiskt så jag jag är jättenöjd. Perfekt till sovrummet där det inte tittas på något 4K eller not fancy pancy alls faktiskt.
     
    bjoli och Ducceman gillar detta.
  4. plexuz

    plexuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag kör en Mi tv stick sedan några dagar tillbaka och är riktigt nöjd. Har tidigare kört chromecast och det känns skönt att slippa behöva gå genom telefonen. Min tv stödjer inte 4k så det är inget jag saknar. Driver stickan via tvns usb utan problem. Jag gillar fjärrkontrollen men har haft lite trassel med röststyrning av assistenten. Att tidshoppa (spoola) i Netflix tyckte jag funkade bättre än väntat.
     
    Ducceman och bernard gillar detta.
  5. Jonas P

    Jonas P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag fick min igår och har liknande erfarenheter som ovan, men tänkte krydda med några detaljer:
    * Precis som andra kom den utan svenska språket så jag valde Engelska/Tyskland initialt.
    * Jag lyckades heller inte smart-konfigurera mha Google och i mitt fall är jag ganska säker på att det beror på att jag normalt använder ett 5GHz-only wifi - detta kom inte alls upp på enheten när jag konfade manuellt. Det gick dock bättre på mitt mixade wifi.
    * I sak verkade saker funka, men jag drog in uppgraderingen - vilket dessvärre tog mer än över natten (16+ timmar!) för 500MB - väldig tunn tåt i Kina?
    * Efter uppgraderingen finns Svenska som sig bör och överlag uppför den sig realtivt vettigt - givetvis segare än nVIdias motsvarighet och ingen 4K (som inte aktuellt på den TVn ändå), men i förhållande till priset känns det ganska OK ändå.

    På minuskontot:
    - Fortfarande hittas inte mitt 5GHz-wifi (kanske inget stort problem för gemene man, men tråkigt)
    - Även när jag ansluter med telefonen på det mixade wifit så hittas inte enheten för att Chromecasta till - inte ens när screenblankern går igång och faktiskt visar Chromecast-infon - dvs det kan knappast bero på minnsbrist (vilket annars är relativt förklarligt).

    Min personliga bedömning är att Chromecast-problemetiken *BORDE* handla om någon konfigurering som är knasig och alltså lösbar med en uppgradering. Att 5GHz-nätet inte hittas är för min del lite mer deal breaker eftersom jag givetvis vill ha min media-enheter samlade där - jag har ställt frågan till deras support om detta är kända problem men ännu inte fått svar.

    Löser man detta så står den ju sig bra i smidighet jämfört med en klassisk Chromecast för den som inte har något 4K-behov. Det knepiga är sedan hur den står sig mot Googles snart kommande pryl - den konkurrerar rimligen med den billigare nVidian primärt, så där hänger det väl mest på prislappen.
     
  6. sweanisse

    sweanisse Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil
    Telefon:
    Xiaomi Poco X4 Pro 5G
    har ett önskemål att få en liten demonstrations video för hur detta funkar :)

    @Jonas P@Jonas P vilken router tillverkare/modellnummer på routern kan också vara bra att veta? använder du ihop med (Xiaomi Mi tv stick)
    @Jonas P@Jonas P har denna router funktioner för att kunna göra (IP-adress reservationer?)
    @Jonas P@Jonas P går det att återställa Xiaomi Mi tv stick till fabriksinställningarna

    5GHZ bara kan leverera WiFi signalerna kortare avstånd har för att detta är kortare än 25meter

    @Jonas P@Jonas Pigår det i din router att skapa ett gäst WiFI med (5GHZ)

    @Jonas P@Jonas P använder du MAC-filtrering för WiFI ansluting?
     
    Last edited: 31 jul 2020
  7. bertone_x19

    bertone_x19 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2012
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Chromecast funkar bra för mig, men jag har kört en Google Chromecast ver.1 mot den burken, och hårdlåst APn till 2.4GHz då det krävdes för dem, och har inte ändrat det sen jag gick över till MIn - den kanske inte gillar 5GHz?
     
    bernard gillar detta.
  8. Jonas P

    Jonas P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Uppdatering till ovan: Efter en factory reset gick det att få igång Chromecastfunktionen också!

    Den som INTE visas på stickan är en ASUS EA-AC87 uppgraderad till senaste firmware (3.0.0.4.374_2849-g4e045e7)

    Den som däremot funkar är ASUS RT-AC66U (även den med senaste firmware).

    EA-AC87 är dessutom nyligen rensad och har det alla mesta i defaultläge (i princip har jag bara justerat lösenord). Den står ca 5 meter bort (vilket är hälften så långt som den som funkar - den är dessutom på ett annat plan i huset). Det bör gå att skapa ett gästwifi, men eftersom det egentligen inte är några begränsningar på det existerande så känns det inte troligt att det skulle hjälpa. Ingen MAC-filterering.
     
    bernard gillar detta.
  9. nickname

    nickname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
    Köpte en till sommarstugan.

    Installationen fungerade snabbt och smidigt. Det fanns en uppdatering att ladda in, ca 600MB.

    Första testet med SVT Play och YouTube i en mobil med Google Home gick lika smidigt som med Chromecast v1 jag har hemma.

    Första problemet dök upp när jag vill casta en flik från Chrome på en dator (F1TV).
    Hemma går detta riktigt bra, men nu får jag felmeddelande i datorn att enheten inte stöder strömmat ljud från flik i Chrome.
    Videoströmmen visas på Mi TV Stick, men utan nåt ljud. Detta var en ordentlig besvikelse.
    Hoppas det bara är en begränsning i mjukvaran och att de löser detta.

    Jag har stickan inpluggad i en Sony receiver, som agerar hdmi-växlare för en gammal platt-tv.
     
  10. Jonas P

    Jonas P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hmm, försökte testa samma sak här: Från min dator (Lenovo Y70 Touch som kör senaste Ubuntu) funkar det att Casta en flik som i mitt fall innehåller SVT Play till stickan - filmen visas med ganska rejäla sorgkanter, dvs uppenbarligen inte fullscreen inklusive ljud. Youtube funkar förstås också, men den "fuskar" ju med sin integrering och blir fullscreen.

    EDIT: Nja, det är inte stabilt. Funkade första gången. Inte när jag testade igen. Kanske kopplat till sajtens integrering? Aftonbladet tex blev bara en stor grå skärm.
     
    Last edited: 6 aug 2020
    nickname gillar detta.
  11. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Prova och casta programmet från SVT Play från mobilen till stickan borde funka.
     
  12. nickname

    nickname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
    Fick du ljud att funka?

    Jag prövade nästa variant, att installera appen i stickan.
    Men där vat det tvärstopp, F1TV är inte kompatibel med Android TV.
    Så nu får jag läsa på hur man sidladdar apk på stickan, eller så skiter jag i det och kollar i datorn.
     
  13. Jonas P

    Jonas P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    När det funkar är ljud OK. Fast som sagt, att visa fliken verkar vara lite hit&miss - många video-spelare verkar vilja bli fullscreen (vilket ju i princip är bra, men inte det jag ville testa).
     
  14. Lave

    Lave Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Jag köpte två av dessa till kidsens rum. De verkar nöjda med att ha fjärrkontroll till Netflix, att de kan ha Plex som app istället för en Rpi som innan m.m. Det verkar vara en bra produkt utifrån vad den kostar. Fullt tillräckligt till två tonåringar.

    På båda stickorna har jag dock haft problem med att de verkar hänga sig ibland. De verkar gå i ngn deep sleep och det går inte att starta dem utan måste rycka strömmen för att de ska gå igång. Eftersom jag har samma problem med båda undrar jag om det är ngn annan som stött på det med?
     
  15. nickname

    nickname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
    Jag kan ha råkat ut för samma.
    Då trodde jag först att det berodde på de dåliga batterierna som jag petat in i fjärren.
    Hursomhelst var jag tvungen att dra ur strömmen till stickan för att få i gång den.
     
    Lave gillar detta.
  16. Lave

    Lave Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 3
    Jag trodde också att det var batterierna på den första. Det följde ju inte med batterier så jag plockade från en gammal fjärrkontroll. Men sen hände det på den andre med. Vi får väl se om det fortsätter. Händer det allt för ofta får jag sätta en smartplug där den är inkopplad så det är lätt att bryta strömmen
     
    nickname gillar detta.
  17. nickname

    nickname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
    Hehe, jag tog också batterierna från en gammal fjärr.
    För min del visade det sig att receivern har en usb-port. Så jag använder den som strömkälla, som bryts varje gång man stänger av receivern.
     
    bernard, bjoli och Lave gillar detta.
  18. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Det har hänt en gång för oss också, men när jag hade dragit ut och sedan återanslutit strömmen fungerade den bra igen.
     
    bernard och nickname gillar detta.
  19. Jonas P

    Jonas P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Dessvärre måste jag instämma - två gånger har jag tvingats dra ur strömsladden. Uppstarten är ju inte direkt blixtsnabb och vill man använda fullt ut som ChromeCast-device duger det ju inte att ta ström från TVn/skärmen. Ena gången verkade hängningen ske inne i SVT-Play-appen som jag inbillar mig är ganska frikostig med sin minnesanvändning, så det sparsamma minnet i enheten kan möjligen vara en faktor?
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    1GB minne på en Android TV är just för lite, det är även för lite på en mobiltelefon, Java är inte direkt det snällaste OS när de kommer till minne användning det absolut minsta jag kan tänka mig är 2GB, helst 3GB eller mer för ha det någorlunda flytande, dock lär man nog inte få se mer än 3GB Android TV enheter fören Android TV får ett nativt 64bits stöd, att Android TV fortfarande kör 32bits medans alla andra smart tv os redan kör nativa 64bits är också en negativfaktor, men kollade man källkoden för ATV 10 så fanns det listning för 64bits, så vi lär nog se en nativ 64bits inom det närmaste 3 nästkommande Android TV versionerna.