Tråden för Google WiFi & Nest WiFi

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av Swedroid, 17 okt 2017.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur har du konfigurerat din sekundära Nest-router? Dvs den på ovanvåningen. Har du valt att den skall vara bryggad? Testa det annars (om inte Googles konfigurationsguide redan gjort det åt dig; aldrig testat använda två Nest-routrar själv): : Bryggläge - Google Nest Hjälp


    Anledningen till att täckningen är dålig när det gäller olika våningsplan beror på att antennerna är rundstrålande, så precis ovanför och precis undertill enheten är täckningen i regel som sämst. Bäst är täckningen i regel i samma våningsplan, varför det är en bra idé att ha i alla fall en enhet med kabel per våningsplan, för att få optimal prestanda.

    Kan man justera antennerna går det förstås att rikta dem, så signalen blir bättre, men då tappar man samtidigt lite täckning/bandbredd i planet enheten står placerad, så bäst är ändå kabel mellan våningsplan.

    [​IMG]
     
    Last edited: 2 aug 2020
  2. Rapnuzel

    Rapnuzel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePLus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePLus 6T
    Tyvärr var inte brygga något som man skulle göra om man körde mesh eller hade fler enheter.
    Routern uppe är konfigurerad som en accesspunkt/Nest puck. Blev så automatiskt, och vad jag förstått är det så det ska fungera. Men inga andra puckar vill ansluta till den trots att den är närmast.
     
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    I ett hus har vi idag två st Google Wifi, en där fibern kommer in och en för att öka räckvidden i en riktning. Nu vill vi öka täckningen i en annan riktning också. Ska vi bara köpa en Google Wifi till eller någon av Nest-modellerna?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    All right, då ligger inte problemet där. Kanske lika bra testa en fabriksåterställning och göra om allt från ruta ett. Byt för skojs skull plats på dina två routrar, och se till att konfigurera allt placerat så som det är tänkt att det skall stå i samband med omkonfigurationen.


    Köp en Nest Router i stället, och anslut fibern och WiFi-puckarna till den, då bör prestandan bli bäst. Den är mycket kraftfullare än Nest WiFi och kan maximera en gigabitanslutning, så mer framtidssäker. Dvs om prisskillnaden inte avskräcker.
     
    Last edited: 2 aug 2020
    Buzz gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Prestanda är inte prioriterat utan det är räckvidd. Priset kan accepteras men känns bortkastat när prestandan ändå räcker och blir över i det här fallet. Men framtidssäkring är förstås en poäng. Tack för tipsen.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med prestanda menade jag att räckvidden också är förbättrad, men den är fortfarande inte riktigt på samma nivå som tex RT86U/AC2900 senast jag jämförde, dock var det inte så långt ifrån.
     
    Buzz gillar detta.
  7. Rolle1977

    Rolle1977 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6
    Japp.. Jag gjorde de.. Har 3st kopplade och de va busenkelt att lägga till 1 extra i ett redan existerande och fungerande nätverk..
    Inte onöjd...
     
    bernard gillar detta.
  8. Rapnuzel

    Rapnuzel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePLus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePLus 6T
    Nu har det gått nån vecka till med nya Nest och ett problem som uppstår frekvent är att Nest routern på övervåningen som är kopplat med kabel till primära Nest routern nere efter några dagar får svag signal.

    Så det som händer är att den övre routern får svag signal vilket i sin tur ger nästa puck här uppe också svag signal. Hur kan det bli svag signal med kabel vill man ju undra. En ny Cat 6 kabel på 10m.

    Det är kopplat på ett sånt här sätt:

    Primär router - kabel - tp skarv - kabel - switch.
    Från switchen går kabel upp på övervåningen och rakt in i Nest routern.

    Det har fungerat bra med tidigare routrar, samt att ibland hjälper det att starta om primära routern. Men det var lite också därför jag bör till Nest. För slippa sånt här att behöva starta om saker och ting var annan dag osv

    Svag signal trots kabel. Nån som hört nåt om det?

    Edit: när detta svag signal sker får jag även bara ut som nu 27 Mbit istället för 300+ som vanligt. Och mäter man upp hastigheten på primär så ligger den runt 300. Men nästa router kan i sin tur bara leverar 20-30 Mbit .
     
  9. ninjazin

    ninjazin Hedersmedlem Hedersmedlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7
    Om hastigheten sjunker med kabel så kan det vara glapp eller dåligt kontakterade kablar.
     
  10. masterwallin

    masterwallin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER


    Köpte en Nest wi-fi 3 pack för 2 månader sedan. Men där ingick 2 st Nest Wi-fi point . Men till dessa kan man inte koppla trådat till. Men fungerar jättebra ändå och inga problem än. Har du kollat upp när hastighet går ner så Nest routern inte har hoppat över till wi-fi överföring mellan enheterna?
     
  11. Rapnuzel

    Rapnuzel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePLus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePLus 6T


    Jag köpte ett 3 pack med en router och 2 puckar samt så köpte jag en extra router.
    Men som igår startade jag om alla med svag anslutning och efter allt kom igång var det mycket bra anslutning. Men nu när jag kom hem så har den kabelansluta routern uppe blivit svag anslutning. Förstår inte varför.
    Och jag hittar ingenstans man ser om den kontaktar andra routern via kabel eller wifi.

    Screenshot_20200815-195126.jpg
     
    Last edited: 15 aug 2020
  12. masterwallin

    masterwallin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER


    Ett sätt att testa det kan ju vara att dra ut nätverkskabel när det är svag signal och se om den fortfarande är uppkopplad. Om den är det så ligger den på WiFi uppkoppling.
     
    bernard gillar detta.
  13. Saliciouscrumbs

    Saliciouscrumbs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag köpte en Nest wifi router + point från Elgiganten idag.

    Ikväll installerade jag systemet. När jag konfigurerar och startar Nest pointen så säger den något i stil med "This Nest point was manufactured for a different country, and may not work with"...och därefter kommer jag inte ihåg vad den sa. När jag fortsätter konfigureringen säger den hej till mig på norska. Numera pratar den svenska och engelska eftersom det är mina två språk som jag har ställt in Google Assistant på.

    Men jag tyckte att händelsen var väldigt märklig och därför kollar jag i inställningarna för Nest point i Google Home appen där står det klart och tydligt "Country code: NO". Det går inte att se vilken country code min Nest router har men jag antar att även den är gjord för Norge då den kom i samma förpackning som min Nest Point.

    Elgiganten har väl försäljning i övriga norden? Ibland när jag läser recensioner på Elgigantens svenska hemsida är vissa av recensionerna skrivna av människor från övriga norden. Men hur har just denna NEst wifi kommit till Sverige?

    Min fråga är:

    1. Varför säljer Elgiganten i Sverige Nest Wifi som är gjord för Norge?

    2. Jag vet att olika länder tillåter olika frekvenser och kanaler för routrar. Är faktumet att min Nest wifi är gjord för norska marknaden något som kommer att påverka nätverket i negativ riktning? Jag vill inte få sämre prestanda. Jag tycker det är dåligt av Elgiganten att göra så här. Jag vill att ett köp ska gå smidigt till. Jag kommer at bli irriterad av allt detta om jag måste åka köra tillbaka Elgiganten och byta produkten. Det tar tid, kraft och bensinpengar av mig.
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det behöver du inte bry dig om. Lustigt dock att den gjorde skillnad på Norge och Sverige. Enda gången jag fått upp det där är när jag använt Home-enheter jag importerat från USA, men dessa har fungerat utmärkt för min del till trots.

    Min Nest Max jag köpte i UK klagar däremot inte på region och inte heller min Home Max som jag köpt i Tyskland.

    Inom EU är det ingen skillnad på enheterna (..annat än att UK har sin särskilda stickkontakt), så du behöver inte oroa dig för att den på något vis skulle vara inkompatibel.
     
    Saliciouscrumbs gillar detta.
  15. Saliciouscrumbs

    Saliciouscrumbs Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Okej, tack. Det känns genast mycket bättre. Då kan jag lägga det bakom mig.

    Jag har endast använt Nest wifi i någon timme men det verkar som att jag har fått mycket bättre täckning. Nöjd än så länge. Tidigare använde jag en Netgear Nighthawk R7000 AC1900 som inte riktigt nådde alla hörn i huset och källaren.
     
  16. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag köpte precis en Google Nest Wifi och jag är inte alls så kunnig inom nätverk.

    Måste jag ha en annan router för att koppla in till Nest routern eller kan jag dra kabel från fiberdosan direkt till Google Nest Routern? :)
    Tacksamt för svar!
     
  17. stefan:k

    stefan:k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2019
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har skrivit tidigare om mina problem. Och följt tipsen både här, och de jag fått av Googles support. Jag har haft mina Nest Wi-Fi sen tidigt i våras. Och jäklar vad de har strulat. De funkade en månad. Sen är det strul nästan varje vecka. Nu har jag haft kommunikation med deras support i drygt halvår. De erkänner att det ska ta tillbaka dem. Men absolut inga pengar tillbaka då ångerperioden är över. Bara ersättningsprodukt. Det här är nog både den sämsta produkt och kundtjänst jag vart med om.

    vad är det det som strular då?
    Framförallt att jag tappar kontakten med trådlösa devices med jämna mellanrum till internet. En telefon kan se ut som den är uppkopplad på Wi-Fi men ger ingen hastighet. Samtidigt som prylen bredvid har perfekt uppkoppling. Det är inget fel på bredbandet. Det är helt klart mitt Wi-Fi. Jag har provat att fabriksåterställa, byta namn på nätverk, flytta dem, och ändlösa gånger skickat loggfiler till Googles support som ber mig göra diverse saker, som hjälper en vecka i bästa fall. Sen funkar det inte igen. Den andra saken som strular nu är att Google assistenten inte fungerar. Den säger jag ska logga in i appen, men jag är redan inloggad...

    Det kan ju vara jag som gör fel. Känner ni igen det och är det någon som kunnat lösa det?
     
  18. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Nej det behöver du inte!
     
  19. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Tack! Från guiden känns det som att man ska koppla in den till ett modem :)
     
  20. Catch22SWE

    Catch22SWE Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Sedan senaste flytten är vi nu bosatta i ett hus med vissa problem gällande Wifi. Huset har markplan och källare (totalt 225 +225m2), och stommen består av betong. Initialt har vi haft D-Link Covr2200. Men detta system har visat sig vara mkt instabilt. Dels kan man max sätta Router + 2 Nodes, vid en 3e uppstår stora problem, där nätverket har täckning, men tappar internet. Tanken är nu att sätta in Google Nest Wifi. Router med 2-3 åtkomstpuckar samt att på två ställen sätta 2 Google Wifi puckar då dessa har möjlighet att anslutas med kabel (nätverksportar har jag lite här och var i huset). Max rek antal ÅP Skall vara 5st (inkluderar detta Routern?). Och skulle detta vara en tänkbar lösning?