Elgiganten/Telenor Huawei P30 Pro - Slutfaktura

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av fretig, 17 apr 2020.

  1. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Skönt! Kan inte låta bli att bli lite avundsjuk :)
     
  2. Supak

    Supak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2019
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    256
    Pic or it didn't happen :)
     
    DroidJunkie, holyjoe och bernard gillar detta.
  3. Bonterra

    Bonterra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Har också anmält Elgiganten till ARN nu men funderar på om jag gjorde fel som inte tog med Telenor i anmälan också?
     
  4. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Så fick jag ett samtal från en väldigt trevlig kvinna från Telenor. Hon ursäktade det inträffade, menade att jag inte var ensam som hamnat i denna sits, att detta är något som skall regleras mellan Elgiganten och Telenor och att de förra hanterat detta väldigt dåligt mot konsument. Iom utskickade bekräftelser på minsta total så är det gällande avtal, i avsaknad av att Elgiganten kontaktar alla kontrahenter på aktuellt avtal och meddelar om befordringsmisstaget. Hon reglerar nu min slutfaktura till de 1900någonting som låg utöver de 251:- jag redan betalat till Elgiganten.
     
    chraist, namor, Maqqan och 7 andra gillar detta.
  5. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Undrar hur det blir med oss som redan fått en slutfaktura.. Antar att man accepterar fuck up-grejen om man betalat :)
     
  6. fretig

    fretig Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ja, jag skulle säga att man då har accepterat det hela genom konkludent handlande, alltså att man accepterar genom sin betalning, just som du säger.

    Samtidigt, har man ett ärende hos ARN -något man kan väcka inom ett år från det att man första gången klagade till företaget ;) - så har Elgiganten klart kommunicerat att dom avser följa ett där negativt utfall för dom. Att man betalat innebär inte ett hinder för att starta ett ärende.
     
    Last edited: 28 jul 2020
  7. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Min faktura betalades idag.
    Som jag tidigare nämnt så fick jag den för minsta total kostnad som Elgiganten annonserade om.
    Som alla andra så kontaktade jag Telenor och Elgiganten där jag fick samma information och bortförklaringar som er andra. Efter det kontaktade jag Telekområdgivarna. De tittade på mitt ärende och gav mig rådet att göra en reklamation till Telenor enligt deras instruktioner. Efter det blev jag kontaktad av en vänlig och förstående kvinna från Telenor som efter att hon fått svar på lite kompletterande frågor tog beslutet att Telenor gick in och löste ärendet. Tummen upp för Telenor, tummen ner för Elgiganten.
    Så här i efterhand är jag förvånad att inte fler känner till Telekområdgivarna.
     
    namor och Maqqan gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Ursäkta någon som hoppar in i tråden bara, har försökt förstå vad som hänt. Har Elgiganten alltså skrivit ut fel pris nånstans? När det uppdagades, vad gjorde Elgiganten då? Har ni fått valet att betala det "korrekta" priset, eller låta köpet återgå? Har vissa kommit undan och fått betala det billigare priset?
     
  9. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Elgiganten hade en kampanj där man kunde teckna ett abonnemang med Telenor där det angavs att telefonen skulle kosta 80kr/mån med en minsta totalkostnad på 1920kr plus en inträdesavgift. När folk kontaktade Telenor för att säga upp abonnemanget, då Telenor inte har bindningstid så blev man informerad om att man då skulle betala 150kr istället för avtalat 80kr.
     
    fretig gillar detta.
  10. Supak

    Supak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2019
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    256
    Någon som har koll på vad USA och Googles senaste sanktion mot Huawei innebär? Kommer vi att kunna uppdatera appar i play store och få säkerhets uppdateringar framöver?
     
  11. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Appar kommer fortsätta uppdateras skulle jag tro, eventuellt kan appar skapade av amerikanska företag hamna i kläm. Förmodligen kommer inte Android uppdateras framöver för Huawei telefoner då de inte får använda sig av Googles brandade version av Android som jag förstått det hela.
     
  12. Supak

    Supak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2019
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    256
    Alltså ingen android 11 och inga uppdateringar av de populäraste apparna, typ Facebook, instagram, whatsapp, m.m... låter inte bra precis ..
     
  13. tooobe

    tooobe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2012
    Inlägg:
    884
    Mottagna gillanden:
    515
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 7 / Oneplus 8T
    Platta:
    iPad Pro 12,9"
    Oklart kring apparna dock, vet inte hur de skulle lösa det praktiskt, det kräver ju att Google blockerar uppdateringar av dessa appar spe ifikt för Huaweis telefoner. Något sånt har jag inte läst nåt om men det kanske kommer. Inget Android 11 är nog dock ett säkert utfall.
     
  14. Supak

    Supak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2019
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    256
    Blir nog inga säkerhetsuppdateringar varje kvartal heller som tidigare har jag läst. Tråkigt.
     
  15. Hazzze

    Hazzze Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    404
    Hur har det gått för er som köpte? Har ni lyckats behålla era rabatter och plockat ut en ny telefon hos Telenor?
     
  16. Supak

    Supak Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2019
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    256
    Jag fick behålla rabatten på abonemanget samt dubbel surf. Alltså 20gb för 169:-. Ingen ny mobil dock. Också nyfiken på hur det gått för andra nu efter 24mån
     
    bernard gillar detta.