Telefon startar tv

Diskussion i 'Allmänt' startad av Thomas L, 14 aug 2020.

  1. Thomas L

    Thomas L Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Hej.
    Jag har ett sjukt irriterande problem jag hoppas det finns en enkel lösning på. Har sökt som en galning, men inte lyckats hitta något svar.

    Såhär är det. Jag har en Galaxy s9+ och en Philips tv med android på.

    Av någon sjuk anledning slås tv:n på när jag tar bort skärmlåset, eller tar telefonen från laddaren, eller när den mitt i natten blir färdigladdad, och börjar spela trailers på Google play movies. Dock bara när telefonen är i samma rum som tv:n. Aldrig annars. I övrigt har jag Google home med lite högtalare och grejer.

    Jag har provat det mesta känns det som. Loggat ut på tv:n. Tagit bort tv:s inbyggda chromecast från hela Google home. Stängt av alla CEC funktioner på tv:n. Stängt av nfc, BT, WiFi mm, mm. Men inget funkar. Tv:n hoppar igång mitt i natten när telefonen är färdigladdad. :mad:..

    Någon som har nån idé? Jag har slut på dem nu. Måste vara något med telefonen känner jag, då jag har flera androidenheter som inte gör något med tv:n. Finns det nån sammanlänkning jag missar?
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Det verkar som om du kan använda mobilen som fjärr till teven (jag är inte helt säker på hur det är med S9, jag kunde använda min gamla Note 4 som fjärr), det borde i så fall finnas en funktion i inställningarna för att stänga av fjärrkontrollsfunktionen.
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 740

    MINA ENHETER

    Hur länge har det pågått? Om det började nyligen, hade du ändrat någonting innan dess som du kommer på? Typ uppdatering som kan ha kommit i samma veva?
     
  4. Thomas L

    Thomas L Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Problemet har funnits sen jag köpte tv:n Har inga problem med min LG tex. Ingen annan telefon påverkar heller som tex min jobbtelefon A50.
    Mig veterligen finns det ingen ir på s9:an heller. Den tanken slog mig med, då det bara jävlas när telefonen är i samma rum.
     
  5. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag har exakt samma problem och har en S9 samt en Philips 2019 års modell. Problemet uppstår bara i vissa situationer, inte riktigt fattat men tror bara det är när telefonen är väldigt nära TV'n. Inte om jag ligger i sängen två meter bort eller är i ett annat rum. Det verkar heller inte hända med min Philips från 2018 o_O
     
  6. Thomas L

    Thomas L Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Låter som mitt problem exakt förutom att jag kanske har sängen närmare :). Fattar verkligen inte vad det är som gör det. Vad har så kort räckvidd undrar jag. Både BT och wifi räcker ju mycket längre och NFC mycket kortare. Lägger jag telefonen ett par meter extra bort bara, så händer absolut ingenting. Jag kan inte hitta ett ord på nätet om detta heller. Helt sjukt.
     
  7. Ändröid_1

    Ändröid_1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Kan det vara Wake-on-LAN som ställer till det?
    I min Philips ligger den under Trådlöst och nätverk → Trådbunden eller Wi-Fi → Slå på med Wi-Fi (WoWLAN). Kolla så att den är avstängd.
    Det finns också en meny som heter Slå på med Chromecast men för mig är den utgråad.
     
  8. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Vet att du kan sätta på TVn via Chromecast.