Mesh - enda lösningen?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ShadowRising, 22 aug 2020.

  1. ShadowRising

    ShadowRising Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    23
    Hej!

    En fråga till alla mina glada smart home vänner, som är mer begåvade än jag (förutsätt att jag är typ 9 år gammal...:)):

    Jag bor i en stor lägenhet på 2 våningar, 150 kvadrat, och har en standard halvskräpig router som kom med från Telia för typ 5 år sen. Nätverket funkar dock utmärkt, men i köket nere (mellan en massa väggar) samt på övervåningen är det ganska begränsat. Mina behov är egentligen endast en liten förstärkning av befintlig täckning; jag vill kunna streama till mina google mini/nest mm som är utspridda över huset. Inga tunga spel/video av någon form, endast typ spotify, som hackar i dagsläget.

    Så min fråga:

    Är mesh the way to go, eller finns det andra dugliga (billigare) lösningar? Räcker det med en vassare router tex, eller ska man mesha på för säkerhets skull? Såg denna som verkar prisvärd och har bra användarrecensioner: TP-Link Deco M5 AC1300 Mesh Wi-Fi router 3-pack - Mesh nätverk, kan det va nåt?

    En annan fråga för er som har mesh: plockar noderna upp signalen bättre än, säg, en vanlig google mini, med bättre antenner osv? Jag tänker på att jag har inte möjlighet att göra idealisk placering pga brist på elurtag, utan dom kommer i praktiken hamna där det då idag de facto är just dålig mottagning. Löser noderna det ändå via bättre förmåga att plocka upp signalen?

    Många frågor och funderingar, otroligt tacksam för alla svar! :D
     
    bernard gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 837
    Mottagna gillanden:
    4 928

    MINA ENHETER

    Mesh verkar overkill, räcker nog med en bättre router. Det du hade kunnat göra är köpa en router med mesh möjligheter så att du kan utöka i framtiden.
     
    bernard och ShadowRising gillar detta.
  3. ShadowRising

    ShadowRising Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    23
    Ja, det var en fundering ju, men då är frågan vad en "rejäl" router kostar. Säg en tusenlapp eller mer, då kostar det där meshen som jag länkade 500 spänn mer, och det blir väl bättre resultat? Funkar den som jag länkade med befintlig router, eller använderna man en av noderna som "router"? Notera återigen hur min okunskap skiner, så tacksam igen för svar, och tack för snabbt svar Leo... :)
     
    bernard gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @ShadowRising@ShadowRising Hej!

    Vilken router är det du har från Telia? Står på undersidan - borde vara en Technicolor av något slag! Har du Telia idag eller vilken leverantör? Fiber eller ADSL? :)
     
    bernard gillar detta.
  5. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Jag har, eller hade, en liknande situation som du. Stor lägenhet med knagglig mottagning i de rum som ligger längst från modemet och routern. Skillnaden är kanske att jag har gott om uttag.
    Har uppgraderat router ett par gånger och även provat med extender men tyckte inte det fungerade så bra och nu i arbeta hemma tider drog jag en nätverkskabel genom ett par rum så jag fick bättre mottagning överallt. Det fungerade ju bra förstås, men för för rackligt ut!
    Sen en vecka har jag haft samma mesh nätverk som du nämner och det har rent subjektivt fungerat mycket bra! Jag har inte mätt upp några hastigheter eller så men alla i hushållet är nöjda, och jag kan köra video i Teams utan problem. Vi har väl ett 15tal enheter uppkopplade som värst.
    Installationen var enkel och enheterna är rätt diskreta. Kanske det finns billigare lösningar för dig, men jag säger köp!
     
    bernard gillar detta.
  6. ShadowRising

    ShadowRising Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    23
    Hej! Japp, en Technicolor. TG799TSvn v2, för att vara exakt...:) Och ja, jag tar nätet från Telia, fiber. Kan man koppla ovanstående mesh direkt mot den, eller behöver man ändå en ny router?
     
    bernard gillar detta.
  7. ShadowRising

    ShadowRising Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    23
    Stort tack för utförligt svar! Ja, ok, ja det lutar väl åt köp. Fråga då; kunde du koppla upp den lösningen mot befintlig router, eller måste man också köpa en separat router från Deco? Tycker beskrivningen är lite oklar i annonsen...
     
    bernard gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Din router är, precis som du säger, riktigt gammal och fungerar därför nog inte jättebra. Innan du köper något nytt, kontakta Telia och se om du kan byta till en av de nyare modellerna de har. Det skulle kunna ge dig en så pass bra förbättring av ditt WiFi så att du slipper köpa nytt!

    Om du har TV via Telia idag, kan du behöva ha en router från Telia kvar lite beroende på hur det är kopplat. Men annars så följer det alltid med en router i en Mesh-lösning, så att du kan koppla Mesh-lösningen direkt till nätverksuttaget där anslutningen från Telia kommer in. I Decos fall, så är det en av noderna som du kopplar till anslutningen och ställer in den som router som de andra sedan ansluter till.

    Men som sagt, kolla om du kan byta router hos Telia först! De har öppet till 18 idag på nummer 90200 :)
     
    bernard gillar detta.
  9. ShadowRising

    ShadowRising Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    23
    Mycket bra tips, det ska jag göra! Så får vi se hur det går, och om det blir ett litet mesh ändå framöver...:) Stort tack! :)
     
    bernard och Cupcakes gillar detta.
  10. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 837
    Mottagna gillanden:
    4 928

    MINA ENHETER

    Detta beror väl på vad som kommer in till lägenheten.

    @ShadowRising@ShadowRising en förtydligandet har du fiber in till ett modem så ska modemet vara kvar och så kopplar du Mesh-lösningen in i den.

    Men precis som @Cupcakes@Cupcakes skrivet så kan du behöva ha kvar Telia routern för att få iptv och iptelefoni att fungerar men dessa kan du branscha ut så att det bara gå till tv/telefon. Glöm inte att stänga av wifi på Telia routern så att det inte stör MeshWifi-lösningen

    Men ja, testa en ny router först
     
    bernard och Cupcakes gillar detta.
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Återkom gärna hur det fungerade och hur då går vidare! Svara gärna på frågan från @Leo83@Leo83 så kan vi hjälpa dig med hur allt ska ställas in sen, om det blir aktuellt med en Mesh-lösning om du vill :)
     
    bernard gillar detta.
  12. Page03

    Page03 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2015
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 13
    Telefon 2:
    Iphone 13 mini
    Platta:
    iPad Pro 12.9, iPad gen 9
    Övrigt:
    ATV, Chromecast, Android TV
    Jag är verkligen en nätverks noobie och vet väl egentligen ingenting, men i appen man styr allt ifrån står det så här:
    B7A84F3E-9767-4AC6-AE73-9A069FB41A7C.jpeg
    så rimligen borde det funka att koppla upp mot befintlig router. Jag har inte gjort det, jag kör den direkt mot modemet
     
    bernard gillar detta.
  13. ShadowRising

    ShadowRising Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    23
    Om jag förstår det rätt så är det en kombinerad router/modem, så precis som du säger måste jag stänga av wifi isf. Inte för att jag hade kommit på det själv antagligen, så tack! :)
     
    bernard gillar detta.
  14. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Observera att "mesh" är ingen standard så du ska absolut inte leva under illusionen att du kan blanda mesh-kapabla accesspunkter/routrar. Sen ska ni också ha klart för er att det krävs två för att dansa tango, så det räcker inte bara med att ha en accesspunkt med 22dBm signalstyrka, det kräver även att din dator eller mobil i andra änden av huset har samma förmåga att "skrika" tillbaks för sändande trafik från den enheten. Starkare accesspunkt betyder inte automatiskt att den också kan höra svaga signaler tillbaks bättre utan snarare tvärtom.

    Som nätverkstekniker så skulle jag nog hellre råda trådskaparen till att antingen förflytta nuvarande router så den står mer centralt, alternativt köpa en prisvärd UniFi AC Lite accesspunkt och dra en nätverkskabel till mitten av lägenheten och sätta upp denna i taket som den bör monteras för bra horisontell täckning. De bra med UniFi-lsöningen är att denna kan PoE-matas via nätverkskabeln så det behöver således inte finnas strömuttag i närheten. Bör tilläggas att du då även bör stänga av wifi helt i Telia routern för att undvika prestandaproblem.
     
    bernard gillar detta.
  15. ShadowRising

    ShadowRising Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    23
    Absolut, will do! Och det skulle inte förvåna mig alls om jag kommer gråtandes tillbaka och ber om hjälp haha...:)
     
    bernard och Cupcakes gillar detta.
  16. ShadowRising

    ShadowRising Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    23
    Stort tack till alla som har svarat, vilket härligt forum! :)

    Återkommer med lösning och resultat, och, högst sannolikt, vädjan om hjälp med vilken lösning jag än väljer...:)
     
    bernard och Cupcakes gillar detta.
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 837
    Mottagna gillanden:
    4 928

    MINA ENHETER

    Jaha du är ny på forumet, välkommen [emoji1311]
     
    Cupcakes och bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 750
    Mottagna gillanden:
    44 746
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tänk på att du behöver brygga Telia-routern om du vill använda en egen router sedan: Bryggning av wifi-router

    Därefter kan du ansluta valfri router/mesh-system om du behöver, men tycker som andra redan föreslagit att det kan vara en idé att testa gratisalternativet först, och begära en ny Telia-router till att börja med :)

    PS. Välkommen till forumet!
     
    ShadowRising och Cupcakes gillar detta.
  19. ShadowRising

    ShadowRising Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    23
    Kort uppdatering på denna spännande följetång, eftersom jag vet att ni alla dööör av nyfikenhet...:D

    Telia skickar en ny router som han menade på är definivt bättre än min gamla häck. Annars hävdade gossen, av egen erfarenhet, att en "värsting"-router från Asus i prisklass 1500 plöjer igenom väggar och tak som det vore smör, typ...:) Och att föredra över mesh. Många bud nu...:)

    Ska testa nya routern och se om det räcker, annars går jakten på den perfekta (läs: adekvata) uppkopplingen vidare...:)

    Trevlig kväll...:)
     
    Zooklubba och bernard gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 750
    Mottagna gillanden:
    44 746
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trevligt att Telia var tillmötesgående och skickade en nyare modell.

    Bad de dig returnera den gamla?