Varför marknadsför inte Google Stadia?

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av bernard, 20 aug 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 697
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Microsoft har nu kommit igång med lanseringen av Xcloud och inleder bland annat med ett samarbete med Samsung, men gör också reklam för GamePass Ultimate i svenskspråkiga sociala medier etc. Xcloud kostar dessutom mindre än Stadia. Endast molnströmningen kostar 79 kr/mån i motsats till 99 kr, samtidigt som katalogen är större.

    Tekniskt sett är dock Stadia fortfarande bättre vad gäller möjligheten att spela på olika enheter, men spelupplevelsen på Note 20 som är "Xcloud-optimerad" är inte sämre än den på Stadia annat än att laddtiderna är längre.

    Google verkar å sin sida inte ha lyft ett finger så här långt vad Norden-marknaden berör. Enda regionen där det tycks pågå något som liknar ett ärligt försök är i USA.

    Det är rätt tveksamt om enbart annonser på Youtube och webben räcker för att lyfta tjänsten, och längre än så har jag inte sett att de sträckt sig i Sverige/Norden?

    Jag var inledningsvis rätt positiv till Stadia, men tjänsten kommer att bli överkörd av Sony och Microsoft om Google inte börjar marknadsföra den och inleder samarbeten med tillverkare etc. så att de når en publik som är stor nog för att attrahera utvecklare.

    Har ni sett reklam för Stadia någonstans utanför YouTube och i annonser på webbsidor? Jag har fått intrycket att en klar majoritet fortfarande knappt vet vad Stadia är för något, eller ens hört talas om tjänsten utanför "tech-communityn".

    Det är för all del möjligt att de kanske väntar på att katalogen skall bli större, men i takt som de dröjer tar både Sony och Microsoft mark.
     
    Last edited: 20 aug 2020
    RuffyMan, thexps och swe_downhill gillar detta.
  2. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Har inte sett någon reklam alls för Stadia, förutom på de siter där gemene man INTE kollar.
    Min brorsa som ändå är med lite i svängarna(läser dock inte teknikrelaterade sidor men har koll på märken och är intresserad av IT generellt etc) hade aldrig hört om Stadia men visste vad Xcloud var.
     
    bernard gillar detta.
  3. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Kräver inte xCloud att man har en konsoll?

    Sen är väl frågan om de vill bygga upp ett bättre utbud innan man pushar på det hårt. De som inte är del av tech-community har väl kanske inte samma förståelse för att det tar tid att bygga upp ett utbud av spel. Som early adopter accepterar man ju sånt.

    Men det kan ju också vara så att Google kör sin vanliga naiva approach.
     
  4. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Xcloud är som stadia. På en telefon är det en app och sen streamar du spel direkt för en peng i månaden.
    Kräver inte en Xbox. Det du tänker på är något annat som också går att göra med de spel man själv äger.

    Finns även som app Xbox beta till datorn och man kan spela utan konsol om han har tillgång till Xcloud. Det har varit i closed beta ett tag men är nu i beta och släpps ju snart för alla.
     
    Dahliz91 gillar detta.
  5. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    En vän köpte det egentligen bara för att han ville ha en Chromecast Ultra, då det va bara några hundra till för att få stadia också. Men jag håller med, mer marknadsföring hade inte skadat. Har haft väldigt kul med Stadia och spela multiplayer fungerar fint.
     
    bernard gillar detta.
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 142
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja nu är det nästan bara en slump att man hör nåt om Stadia. Så marknadsföring behövs.
    Nu vore det läge också innan Sony och Microsoft släpper sina nya konsoler.
     
  7. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Ett alternativ är att de inte vill växa så snabbt för att inte riskera att ge en dålig upplevelse. Det är ju speciella servrar så de måste ju bygga ut i takt med att de växer. Man kan ju göra som Geforce att man får köa men det är ju inte lika bra upplevelse. Så kan hända de ligger lite lågt utanför USA för att de prioriterar den marknaden.
     
    Heleg, bernard och kirkx10 gillar detta.
  8. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Jag ser inte heller någon reklam utanför sociala medier+Youtube. Undra om de fick kalla fötter efter hur deras lanseringsreklamsnutt togs emot :teeth::D

    Jag har tyckt om Google i många många år, men deras strategier att lansera produkter, marknadsföra dem samt överge dem gör mig bara mer och mer irriterad!

    xCloud kommer mest troligt få mina slantar inom ett par månader när Series X har släppts, och Microsoft har berättat mer hur de ska samexistera. Stadia har i nuläget inget som lockar mig att vara kvar sett till spelutbud. :cry:
     
    bernard gillar detta.
  9. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    xCloud är bara för telefoner eller har jag missförstått? Fördelen med Stadia är ju att man kan köra på Mac eller TV:n väldigt smidigt.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 697
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jo, än så länge, men det är väl bara en tidsfråga innan det fungerar på dator och Android TV etc. med.

    Jag har testat installera xCloud-APK:n på Shield TV, och UI:t osv verkar anpassat för Android TV.
     
    Dahliz91 gillar detta.
  11. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 210
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    Har knappt heller sett någon reklam och jag spenderar en del tid på spelsidor och spelforum.
    Kan inte komma på någon jag känner som använder tjänsten.

    Jag tror inte Stadia kommer leva särskilt längre trots Googles löften.
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 697
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, nej, om man även som "strömningsentusiast" börjar tappa tilltron är det ju svårt att se hur de skall fånga alla andra.

    Får se om man ändrar uppfattning när nya AAA-titlar börjar dyka upp, som dessutom är optimerade med stadia/spelströmning i åtanke under utvecklingsprocessen. Tex Cyberpunk eller Baldur's Gate 3.

    Annars blir det nog Stadia-semester ett tag till fördel för Xcloud-katalogen, sedan får man väl alternera lite beroende på vem som har den för stunden bästa katalogen/mest attraktiva titlarna antar jag.

    Microsoft tror jag inte kommer förvänta sig att "tjänsten säljer sig själv", så om inget förändras borde de lyckas betydligt bättre, med en mer aktiv kommunikation i alla länder där tjänsten är tillgänglig. De får ju också draghjälp av alla konsol- och PC-användare förstås, då Cloud-tjänsten för närvarande ingår i tex Gamepass Ultimate utan extra kostnad.
     
    Last edited: 21 aug 2020
    psp123 gillar detta.
  13. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Ja, jag tror inte att de tycker de har tillräckligt för att nå utanför entusiast segmentet än. Börjar de få de lite större titlarna så har jag svårt att se att man inte skulle börja pusha Stadia. Spelutvecklarna lär ju kräva det för att motivera kostnaden att utveckla för Stadia.
     
    bernard gillar detta.
  14. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Man får ju ändå hoppas att Google har en medveten strategi med Stadia. Känns ju som det vore lämpligt att försöka locka så många som möjligt innan nya Playstation och Xbox kommer ut. Samtidigt så kan de ju se det väldigt långsiktigt och tänka att de kommer vara väldigt små denna generationen men växa längre fram.
     
    bernard gillar detta.
  15. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det är synd att Stadia inte verkar slå sig in på marknaden. Jag är lite nyfiken på tjänsten men vill inte köpa innan jag ”vet” att det är en succé.
     
    bernard gillar detta.
  16. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Problemet med deras nuvarande strategi är att de drar varumärket i gyttjan först. De skapar ett negativt mottagande och en sur smak i munnen hos konsumenterna som blir svårare och svårare att vända ju längre de fortsätter. I takt med detta drar även utvecklare och utgivare öronen åt sig vilket får förödande konsekvenser i form av att spelutbudet fortsatt blir stramt.
     
  17. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag vet inte om jag håller med. Men om det är så, så beror det ju inte på bristen på marknadsföring utan andra orsaker. Så då är det väl bäst att fixa dem innan de satsar på att nå ut till den breda massan.
     
    Dadde gillar detta.
  18. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Inte enbart pga marknadsföringen, men den har haft en stor och viktig del. Avsaknaden av marknadsföring, hur de ljög om spelutbudet på Google Store inför och efter release samt att de överanvänder och inte lever upp till uttrycket "Coming soon" är de tre största misstagen enligt mig.

    Det jag menar med att dra varumärket genom gyttja är att alla early adopters tappar förtroende, vanliga gamers dömer ut plattformen på grund av spelutbudet och ovana gamers får inte kännedom om plattformens existens. Nu är det 9 månader sedan plattformen släpptes och vi har förvisso en pandemi som satt sina spår, men det är inte mycket som släppts som håller ovan nämnda grupperingar nöjda och övertygade att fortsätta investera i spel på Stadia istället för dess konkurrenter. Early adopters är inte intresserade av spel som släpptes för flera år sedan, vanliga gamers vill ha aktuella spel (vart är Fall Guys, Fortnite, Minecraft, Call of duty osv?), Ovana gamers kan förvisso hitta spel som är roliga och som de aldrig spelat men det hjälper ju inte om de inte vet vad Stadia är, eller att det ens existerar.
     
  19. Dahliz91

    Dahliz91 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Vet inte om jag håller med om att de ljugit om spelutbudet. Och knappast särskilt förvånande med litet spelutbud när det är en ny plattform. De hade kanske kunnat vänta ett år och hoppas på att fler var redo då och släppa då. Men jag tror inte det hade varit en bättre idé.

    Spelbranchen har ju rätt långa cykler och jobbar ju på titlar under flera år. Då är det nog många bolag som väljer att inte kasta in en ny plattform med alla förändringar det medför mitt i det. Därför är det ju kanske smart att ligga lite lågt med marknadsföringen till spelutbudet börjar komma igång vilket man redan börjar se lite tecken (FIFA, Madden, Far Cry t.ex.) på även om det är några månader framåt.

    Så jag vet inte riktigt vad du tycker att de skulle gjort istället.
     
  20. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    På Google Store (länk nedan) där man beställde startkitet fanns följande spel listade innan, under och efter Stadia-releasen och det är den första officiella platsen man möter för att få kännedom om produkten och spelutbudet.

    Destroy all humans, Doom, Orcs must die 3, Superhot, The crew 2, The division 2, Cyberpunk 2077

    Det var inte förrän i mars som spel från ovanstående lista började dyka upp på plattformen och jag tycker det är väldigt vilseledande att skriva med dem när de inte finns tillgängliga. Listan har reviderats sedan dess, och ett avsnitt för "kommer snart" har tillkommit. Men från början fanns endast en lista med spel på plattformen, helt utan information om de är tillgängliga eller ej. Som insatt vet jag att ett par av spelen inte har släppts än, men både The Crew 2 och The Division 2 har funnits ute i flera månader/år på andra plattformar, och Doom 2016 användes för att betatesta Stadia i och med Project Stream så det kändes naturligt att de borde varit tillgängliga ifrån dag 1 (och om inte, dolts från listan tills de lagts till).

    Länken till Google Store - Stadia - Games:
    Google Store – Pixel, Chromecast och mycket annat