HD Voice i Svenska mobilnät

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 19 feb 2014.

  1. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Den översta TEMS är en produktportfölj som inkluderar Android/Iphone app, PC applikation men även hw och mjukvara för stora benchmark system, autonomous mätning samt probes.
    Portföljen tillhandahåller också ett väldigt bra analysverktyg.
    Lösningarna kräver antingen root eller specialfw och har väldigt höga licenskostnader.

    G-NetTrack Pro/Lite behöver inte root. (förväxlade den med äldre app)
    Den verkar dock inte ha möjligheten att se codecs.
     
  2. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Det behövs absolut, tveklöst. Det borde införts som standard redan från början i 3G-nätet, som ett tillval alla som ville kalla sig "3G" borde vara tvungna att klara. (Tillval i meningen att telefoner och nät ska klara det, men det ska inte vara tvunget att använda det om bandbredden är låg. Men klara det. Om ni förstår vad jag menar)

    Tyvärr var operatörerna inte intresserade/kunniga nog för att satsa på HD Voice i 3G; att det inte funkar mellan operatörer är dessutom befängt (även om jag förstår att de vill låsa in kunder).
    När jag köpte min Sony Ericsson Elm (2009-modell) var en av fördelarna HD Voice. Som inte någon använde. Men nu använder jag den som "båt-telefon" och tycker hörbarheten förbättras både för mig och samtalspartnern jämfört med när jag bara har täckning i 2G-nätet. (Tror dock inte jag har HD Voice i alla lägen på 3G-nätet i skärgården)

    Likaledes var det slött att få igång VoLTE. Dessutom är det många telefoner som inte får VoLTE trots att de egentligen bör klara av det. Vet inte om det beror på operatörer eller mobiltillverkare. Jag förstår inte heller varför VoLTE inte ska funka när jag kommer till Norge, eller varför det inte funkar i Sverige om man har en "europeisk" modell (där det enda som tycks skilja mot svenska är NEE-koden, men vad vet jag).

    Ok, VARFÖR behövs då HD Voice? Jo, det gör hörbarheten rejält mycket bättre för personer som har lite nedsatt hörsel, bland annat.

    Ibland kan man tro att gamla personer, exempelvis, inte behöver så bra ljud eller bild när de ser på TV, eftersom de ju ändå hör och ser så dåligt, men det är ju precis då det behövs bra ljud och bild. Inte 8K-upplösning på TVn, eller 7.1 surround-ljud för telefonsamtal, men gärna 60fps på filmerna och ljud som klarar talfrekvenserna åtminstone. Jag som har äldre släktingar, och enligt min fru selektiv hörsel eller möjligen bara lite lomhörd, tycker tveklöst att HD Voice är kanonbra.

    Dessutom låter min fru mycket bättre i HD Voice än i LD-Voice.

    Ja, jag rantar om det här, men jag har svurit i 15 år över att ljudkvaliteten på telefonsamtal varit så lågt prioriterade. Vi kan ha skärmar med 550ppi, men vi ska acceptera 2G-kvalitet på talet verkar det som.
     
    bernard och Zawaq gillar detta.
  3. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Mycket av samtalstrafiken via 3G mellan Coren går fortfarande på gamla linor, till andra länder över pstn linor.
    GSM som kommer vara kvar i framtiden klarar egentligen inte HD voice eftersom bandbredden inte räcker till. Det finns nät i europa där någon bättre form av talkvalitet finns men dock ej i skandinavien.

    Just angående VoLTE är problemen många för att roama etc. Men det är oftast saker som inte följer standarder i både telefonernas klient eller i näten. Mycket anpassningar i näten sker telefonmodellsvis och i telefonernas fw operatörsvis.
    VoLTE roaming börjar smått komma nu ute i europa men det är en fråga om kompabilitet som sagt.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Det verkar som om vanligt folk har varit motståndare, många vill att det ska låta som en telefon där frekvenser är bortklippta, jag läste en artikel om det går många år sedan men jag hittar inte den när jag googlar men man undrar ju hur ofta operatörerna frågat folk, de flesta numera vill nog ha mycket bättre ljud än i de gamla analoga systemen där det var nödvändigt att klippa frekvenser för att få plats med många samtal.

    Med frekvensöverlagring kunde ingenjörerna på Ericssons transmissionsavdelning (där min pappa jobbade) klämma in 10800 samtal på en analog lina (och det var inte det som orsakade överhörning, det var parallella linor som var problemet inte minst när det var fuktigt men kul blev det för dem som roade sig med heta linjen).

    Eftersom dåtidens mikrofoner och högtalare för telefonbruk inte klarade de högsta frekvenserna så kunde man lika gärna kapa dem och då in fler samtal per ledning.
     
    bernard gillar detta.
  5. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Säkert samma människor som tycker att film för all framtid måste vara 24fps, och att VHS var tillräckligt bra även 1992 *muttra*, det är just vid teknikskiften man ska passa på ta ett steg framåt.

    3G? Då passar vi på att förbättra ljudet lite i samma veva, no problem.
    (blev: ajdå, för krångligt, dyrt, znyft, ingen vill ha det ändå om vi inte marknadsför det)

    Digital-TV? Då passar vi på att inte bara gå över till 16:9, utan lägger 1280x720 i mpeg4 som lägsta standard. (blev: de flesta har fortfarande tjock-tv, om man väljer mpeg2 som på DVD, och komprimerar det sämre, så får vi in många kanaler fort och billigt)


    Osv. Jag säger inte man ska sätta standarden för högt och dyrt, men inte för lågt heller. Säkert svåra avvägningar.
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, det blir sedan inte bättre när man använder BT-headset, då de ju vägrat uppdatera BT-codecen för samtal sedan hedenhös tid. Det är först nu med Bluetooth 5.2 ljudet vid samtal för första gången någonsin kommer låta bra. Nu har ju tex Apple egen codec, så det låter bättre vid samtal, men för den stora majoriteten låter det fortfarande illa så fort headsetprofilen i BT-standarden aktiveras.

    Det är samma sak när man ansluter BT-lurar till datorn och behöver aktivera mikrofonen. Genast skiftar den över till headset-profilen och plötsligt låter allt som ett GSM-samtal.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Det är ju som CD, man valde billig linjär teknik istället för att göra det rätt från början med logaritmisk teknik och ljudet blev inte bättre än vinyl, snarare tvärtom...

    Tillverkarna gillar att göra halvdana lösningar så att de kan sälja in bättre grejer senare och därför tar de inte så stora tekniksprång som de skulle kunna göra, när sen tekniken blivit etablerad (CD, VHS m.fl.) så har de sabbat marknaden för nästa språng för många år framåt...
     
  8. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Ja, det är spännande med nya standarder. Just gällande CD är det nog ändå så att de absolut flesta tycker det låter bra, snarare övrig utrustning som sätter gränserna.

    För egen del hoppade jag på svhs lite för sent, de var ju jävligt dyra för länge, och kan ju säga att VHS-inspelningar ser rejält mycket sämre ut än S-VHS-inspelningar om man tittar på dem idag. Rätt självklart givetvis, men svhs var en bra förbättring som dödades av högt pris.

    Jag är lite bekymrad över att VoLTE inte har bättre stöd nu när 3G snart är historia. Mobiler, likt datorer en mogen marknad, kommer att rent prestandamässigt räcka längre än förr. Många kommer att sitta med 4g-lurar utan VoLTE eller 5g framåt 2023-2025.
     
    bernard gillar detta.
  9. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    810
    Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Att folk inte kommer ha tillgång till VoLTE är frågan om anpassningar/inställningar i näten.
    Därför kommer det mer eller mindre bara finnas till de populärare märkena.
    Allt är tyvärr inte plug n play.
     
    bernard gillar detta.