Diskussion: Samsung Galaxy Watch 3 (2020)

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av Swedroid, 8 jul 2020.

  1. MagnaWolf

    MagnaWolf Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2013
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 11" M1
    Det var nog bara tillfälligt. Har testat under dagen och fick då mellan 95-97%
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Phew. Ja, annars hade det nog varit läge att svänga förbi akuten, haha.
     
  3. soundrunner

    soundrunner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Det går även att "mäta" syremättnad med mobilen, åtminstone om man har Galaxy S7 och uppåt. Man går in i den förinstallerade appen "Samsung Health" och väljer "Mät SpO2" och sedan håller fingret mot sensorn på baksidan mobilen, alltså där man mäter puls. Kolla om klockan ger samma värde på syremättnaden som mobilen visar.

    Tycker egentligen att de här hälsomätningarna är på gränsen till flum och inget man kan lita på. Jag hade hellre velat att de satsat på bra GPS och gjort en blandning av Garminklockan och de löparappar som finns för mobiler och även utnyttjat klockans högtalare. Nu verkar det ha blivit en halvdålig klocka för "hälsa", vad nu det är. Ingen seriös tror på dessa mätningar av kalorier, syremättnad och annat.

    Min mobil ger mig värdet 100% syremättnad. Kan man tro på det?
     
    bernard gillar detta.
  4. Erbstein

    Erbstein Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Fick hem min watch 3 lte i torsdags och har pillat en del med den nu. Verkar dock inte hitta någon fristående app för livescore (fotboll eller hockey). Enbart appar där telefonen är host. Någon som har några tips?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du aktiverar LTE hade jag inte räknat med mer än en dag, lite beroende på hur mycket du använder LTE förstås, men det drar mycket batteri.
     
  6. StebBerg

    StebBerg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8
    Vad trist!! Använder o använder, den kommer väl antagligen alltid behöva vara uppkopplad, den kommer ju behöva ha koll på samtal... Om inte den har stöd för wifisamtal (vilket telenor har... hmm..)
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tänkte mer på musikströmning via Spotify och dylikt, för då går det illa kvickt ner, men att bara ha det aktiverat för notiser/samtal borde mildra smällen lite, men jag tror ändå att man får räkna på en dag.

    Vore kul om någon här kunde testa och lämna en liten rapport på den punkten.
     
  8. soundrunner

    soundrunner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Är verkligen batteritiden någon större fråga? Hur lång tid tar det att ladda klockan? Borde handla om minuter, snarare än timmar. För egen del kommer jag nog inte använda den mer än ett dygn i taget, innan jag kan ladda och i nödfall kan man ha med sig en liten powerbank.

    Redigering... När jag tänker efter så hade nog de förra Samsungklockorna rätt dålig batteritid, om man använde dem som löparklockor. Tror man var tvungen att ladda redan efter fyra timmar. De höll knappt ett helt marathonlopp utan att dö. Det är säkert samma med Galaxy Watch 3. Om man inte bara låter den vara "vilande" och verkligen använder den, tar det nog inte många timmar innan det är dags för laddning igen.

    Så... den nya klockans batteritid vid användning är väldigt avgörande. Ska bli intressant att läsa när folk ha testat.
     
    Last edited: 23 aug 2020
  9. MatsF

    MatsF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3
    Min 45mm håller nog i 1 1/2 dag. Jag laddar den varje morgon då jag sätter mig på kontoret och har då mellan 20-40% kvar. Jag har WiFi på automatisk, urtavlan på always on och displayen på näst högsta ljuset, tycker om att det visas klart och tydligt :). Puls avläses var 10:e minut och jag har promenerat 1h-1 1/2h per dag och då har den skärmen på Always on.

    Men det tar otroligt lång tid att ladda den. Skulle tro att det tar 2.5-3h att ladda från 0-100%.
    Jag har mätt och den laddar bara 5V och 0,25A eller ca 1,25W, otroligt lite. Jag har kollat om jag missat någon tunn plast eller något där laddningen görs men ser ingen :(.
    Dessutom drar den trådlösa laddaren rätt mycket ström (förhållandevis) när ingenting ligger på den, vilket jag inte hade en aning om. Om jag inte kommer ihåg fel var det drar den ca 0,1A utan att ladda något.

    De flesta prylar (telefoner/plattor/datorer/bilar) man laddar kan ju bara ladda i "full fart" till ca 70% och sedan går laddningen 70-100% mycket långsammare men har inte sett om det gäller klockan också. Beror på vad som är flaskhalsen och det här är den första trådlösa laddningen jag har haft.
     
    StebBerg och bernard gillar detta.
  10. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Ja, det är samma laddare som till bland annat Watch Active 2 som jag själv har. Långsam laddning by design men vet inte varför. Hörde någon Youtubeer som claimade att det var för att förlänga livslängden på klockans batteri, men det är bara bullshit IMO. [emoji14]
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Laddtiden lät ju oroväckande lång. Förvisso inget problem om man laddar över natten, men på min Watch GT som jag brukar sova med då jag vill registrera pulsen under natten, brukar jag hinna ladda tillräckligt medan man är i duschen för att den skall klara ytterligare ett dygn. (Inte riktigt jämförbart dock, då Watch GT inte kan köra tredjepartsappar osv).
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Går det förresten att mäta syrenivån kontinuerligt? Tex över natten? Hade varit intressant då tex sömnapné är ett mycket vanligt problem många inte ens är medvetna om att de har, så om den kan indikera om det ev. kan finnas anledning att undersöka det närmare vore det en ypperlig funktion (...såvida det är sisådär tillförlitligt till att börja med förstås).
     
    Last edited: 23 aug 2020
  13. soundrunner

    soundrunner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Kan man se i klockan hur mycket batteri de olika funktionerna drar? Kan tänka mig att GPS drar mycket. På en mobil drar väl skärmtid mycket, men jag vet inte hur det är med en klocka. Kan ni se en lista över de värsta energitjuvarna?
     
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Man kan gå in under "Om" i Galaxy watch appen och sen välja batteri så ser man precis som på en telefon vad som dragit och hur mycket
     
    Sweden2, MatsF och bernard gillar detta.
  15. soundrunner

    soundrunner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Hur svårt är det att göra egna appar till klockan? Finns det något bra program, om man är nybörjare som kodare?

    Egna watch-face borde i alla fall gå att modifiera, med egna urtavlor för tidtagning, med delad skärm för just det som jag vill ha koll på.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finn SDK och guider här: Galaxy Watch - Build | Samsung Developers

    "Web App: standalone" är förmodligen enklast om du bara snabbt vill göra en app som visar någon typ av information.
     
    soundrunner gillar detta.
  17. MatsF

    MatsF Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 3
    Jag köpte en syrenivåmätare i april, av två skäl, det ena var för att kolla hur det såg ut på morgonen för mig och det andra var för att jag läste att många med Covid-19 kom in försent till akuten och de hade väldigt låga värden på syrenivån.
    När jag jämför den med klockan så har det högst varit 1% (alltså 97% på ena och t.ex. 96% på den andra) som skiljt dem åt, utom en gång när klockan visade uppenbart fel, 90% då jag hade 97% på den andra mätaren.

    Klockan är känslig vid mätningen och talar om säkert 30-40% av gångerna att jag inte gör rätt och måste göra om.

    Har heller inte sett någon inställning att man kan göra det automatiskt i vissa intervall.
     
    pmugghc gillar detta.
  18. Mane_k

    Mane_k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Ingen som hunnit testa klockans pulsmätare vid löpning?
     
  19. StebBerg

    StebBerg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8
    Har nu haft klockan i 1 dygn, den började på 50% ur kartongen, sen på kvällen ned till 24% och nu på morgonen 13%.
    Det känns helt OK med LTE då den bara slår på det om BT saknas. Dvs den kommer användas väldigt sällan om jag förstår det hela rätt. Men jag vill ha det, därav denna klocka.
    Kan bara hålla med om laddningen, långsam. Och väldigt trist att inte den gamla snyggare laddaren som står upp funkar, du måste ha Active1/2 laddaren med alldeles för kort kabel och som ligger o fladdrar. Har försökt hitta en Active2-laddare på wish som inte har inbyggd kabel utan bara en usb-port men inte hittat nått..

    I förmiddags fick jag upp den till 100%. Nu ska jag köra testet så som jag vill ha det:
    Skärmen avstängd alltid, enda sättet att väcka den är via knappen (och notiser, sparsamt inställt)
    Ingen WiFi (kan tänka mig det drar minst lika mycket som 4G)
    Bluetooth på
    LTE på
    Hälsomätningar var 10 min.
    GPS på

    Återkommer med svar
     
  20. StebBerg

    StebBerg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    8
    Syremätaren ger jag inte så mycket kred för... den visar typ mellan 80-95?! Jag brukar ligga på 97-99 när jag mäter med fingermätare. Men det kan ju vara intressant att den kanske visar avvikelser även om den ligger helt fel normalt.
     
    bernard gillar detta.