Mesh - enda lösningen?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av ShadowRising, 22 aug 2020.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Generellt så är det väl bättre med en router som man ansluter till direkt, än att det ska hoppa vidare. Men Mesh-lösningar brukar ju fungera bra för det mesta som det är nuförtiden!

    Håller tummarna ändå för att den nya routern fungerar så pass mycket bättre att du slipper tänka vidare på det [emoji2]
     
  2. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Välkommen till Swedroid! [emoji16]

    Hoppas det räcker med den nya [emoji4]
     
  3. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Problemet kvarstår dock att även om sändande signal tar sig genom väggarna så kommer antennen i din mobil/dator/chromecast att ha samma förmåga som tidigare. Som exempel, om jag står med megafon i köket och skriker och du skriker tillbaks utan megafon så kommer jag onekligen att höra dig sämre även om jag är "plöjer igenom väggar och tak som det vore smör" [emoji16] De förmildrande omständigheterna är förstås att denna trafik oftast är lättare till mängden paket men (TCP/IP) ACK så viktig för användarupplevelsen [emoji38][emoji41]
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Bättre antenner och bättre signalförstärkning klarar förutom av att sända ut en starkare signal även att ta emot en svagare signal så din jämförelse med megafonen bör kompletteras med en hörapparat...
     
    svenix gillar detta.
  5. ShadowRising

    ShadowRising Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    23
    Tjena gänget! Sådär, då var allt klart! Till den i sammanhanget resonabla totalkostnaden av 0 SEK...:) Har kopplat upp nya routern från Telia nyss och i köket, där det var sämst mottagning innan, gick jag från 4 Mbit/s ned och 8 upp, till 34 ned och 32 upp...:) Yaaaaay...:)

    Cupcakes vinner första pris (ironisk nog en Cupcake...:O) med tipset att vända sig direkt till Telia och be om en ny, kudos broder. Men alla som har svarat har hjälpt otroligt och det lär ju bli ett mesh nångång i framtiden. Antagligen. Tror jag. Om inte annat för att namnet är så coolt, smaka på det bara...: mesh... meeessshhh... :D

    Tack igen alla! Snart kommer en ny tråd om smarta kommandon till google home, men först ska jag bara njuta av den här episka segern över vår tids Sauron: det pissiga wifi:et. Har inte känts så här bra sen vi spöade Archimonde 2007 (pre-nerf åklart)...:)

    Trevlig kväll! :)
     
    General Kaos, Heleg, msandstedt och 7 andra gillar detta.