Skydd mot blixtnedslag

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av mange76, 23 aug 2020.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Förra veckans åskoväder resulterade i en förstörd switch, delvis förstörd receiver och projektor. Funderar lite på att försöka skydda prylarna men vet inte om de billiga överspänningsskydden ens hjälper? Tex detta Webhallen.com

    Slår blixten ner direkt i huset hjälper den såklart inte, men ett nedslag en bit bort kanske klarar strömspiken som uppkommer?

    Är det att kasta pengarna i sjön?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Om man förutsätter att du har antingen fiber eller mobilt bredband som ingen av dem kan leda in blixtar in till din utrustning då de är fysiskt icke ledande (om du nu inte råkar ha en 4G-antenn på utsidan dvs) så är det alltså endast inkommande ellina som kan bära överspänningar i elnätet orsakat av åska. Vad jag förstår så har dessa överspänningsskydd i princip minimal om ens någon chans mot åsknedslag det finns förstås bättre grejer i form av nedan länkade åskskyddsmoduler för inkommande faser, men även med dessa är det svårt att garantera något. En annan lösning vore att skaffa en lite större UPS framför IT-utrustningen, men om du har ett par switchar runtom i huset så blir det en kostsam lösning då dessa troligtvis kommer gå sönder när åskan slår till. Så då är det nästan bättre att säkerställa att elnätet kopplas från vid åska, om det finns någon typ av grovt relä för inkommande faser som kan styras via SMS/MQTT och därmed automatiserad utifrån väderdata typ med Node Red på en Raspberry Pi, men nu är jag ute och spånar rejält. Bor själv i hus i stadsmiljö med 1500Ah UPS framför servrarna och nätverksutrustningen.

    https://elrond.se/produkter/grov-finskydd-ed150-safetec/
     
    Last edited: 24 aug 2020
    bernard gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag tror tyvärr inte att de där små pluggarna skyddar speciellt bra mot blixten, det står max överspänning 6000 volt, det är inte högt och klarar i bästa fall statisk elektricitet som i extrema fall kan uppgå till 20000 eller t.o.m. 30000 volt, blixten orsakar oftast mycket högre spänningar än så.

    Jag har jobbat med en jäkligt duktig konstruktör, hans konstruktioner klarade statisk elektricitet men blixten är nästan omöjlig att skydda sig mot, tänk på att spänningen är så hög så den hoppar mellan marken och molnen på flera hundra meters höjd, ett överspänningsskydd har ett gap på max några mm.

    Ett sånt här grenuttag kan förbättra dina chanser men det bästa är nog en åskledare som leder bort spänningen från att komma in i huset (jag hittar inga priser för en komplett installation men här finns det en massa info).
     
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tycker inte det är att kasta pengarna i sjön. Ett sådant billigt skydd tar mindre transienter som uppstår p.g.a. åsknedslag i ledningarna en bit ifrån dig. Det är trots allt den vanligaste situationen.

    Sedan ska man ha klart för sig att det finns inga skydd som klarar en direktträff av en blixt men det är som väl är ganska ovanligt.

    Vill man gå steget över de billiga skydden som sätts i vägguttaget så finns det skydd som man kan installera på inkommande el. De kostar några tusenlappar plus arbetskostnad och måste installeras av en elektriker.
     
    mange76 gillar detta.
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Håller med dig. Just nätverksprodukter verkar vara extra känsliga, på relativ kort tid har jag förlorat två switchar. Får köpta några stycken och placera dem på strategiska ställen.

    Är man hemma försöker jag alltid dra ur alla kablar men det är tillfällena då man är borta man saknar det där extra skyddet.
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Eller så drar du ut kablarna innan du åker hemifrån, åtminstone då det finns risk för åska.
     
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja tänk om man alltid gjorde det. Rätt ofta det uppstår åska utan att det förvarnats om det.