Köptråden Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av night77, 8 jul 2020.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Känns dock lite konstigt att testa en Note 20 med Exynos och om du gillar den köper du en Snapdragon. Tänk om du inte gillar Noten pga de Exynos-relaterade bristerna? I all välmening. :-)
     
    Hatsune Miku och BigF gillar detta.
  2. Nihliuz

    Nihliuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2020
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jo förstår att det låter lite konstigt :P Men jag får iallafall klämma o känna på den och veta att jag har returrätt ^^ Vet inte hur det är med öppet köp om man köper via Wonda
     
  3. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Någon som vet vad som händer med alla tillbakaskickade lurar när folk ångrar sina köp? Säljs de som bättre begagnade? Jag skulle bli jäkligt sur om jag köpte en ny produkt som sedan visar sig vara en som någon annan använt, om än för ett kortare tag. Hoppas att leverantörerna är seriösa i alla fall så att de är öppna med den informationen. Vissa kunder verkar sätta i system att de har returrätt och närmast slentrianköper prylar som de klämmer på för att sedan skicka tillbaka. Inte konstigt att prylarna blir dyrare och dyrare.
     
    Folketskebab, LFCFredda, Gorgeous och 4 andra gillar detta.
  4. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Bra fråga. När man läser här på Swedroid förstår man hur många det är som köper bara för att testa det senaste, för att sedan lämna tillbaka telefonen.
     
  5. Nihliuz

    Nihliuz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2020
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    496
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dom säljs för ca 500kr billigare och ibland ännu billigare. Och mobilerna som hamnar i fyndhörnan säljs väldigt fort, det står om det finns några repor på eller om det bara är en öppnad förpackning etc
     
    Last edited: 24 aug 2020
  6. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Är mycket arg på Telia, blev lovad leverans idag har sms på det, har inte fått kollinummer och ringde Telia i torsdags och då såg allt bra ut, ringde in och kollade vart kollinumret är och vart telefonen är, och hon jag pratade med skulle kolla var den var, fick till svar att dom hade skickat ut telefoner i fredags och man ska få den idag, men jag frågade var är mitt kollinummer, då skulle hon kolla igen, det visade sig då att jag skulle inte få någon telefon idag då dom var slut och hon visste inte när dom skulle få in igen, nu sitter jag inte i sjön men blir arg när dom behandlar en så.
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är samma visa varje år med operatörerna. De är helt enkelt inte att lita på vad det gäller leveranstid.

    Ni som sitter på nålar och till varje pris vill ha telefonen så snabbt som möjligt bör handla direkt från Samsung eller över disk på premiärdagen.
     
    bernard, rudalhei och livinl0ud gillar detta.
  8. boromb

    boromb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej på er,

    Jag undrar om någon vet hur man kan få tag på Snapdragon version av Note 20 ultra?
    Var beställer man?
     
  9. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    www.wondamobile.com är det som gäller om du ska med Snapdragon.
     
    boromb gillar detta.
  10. BigF

    BigF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    485
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Nu ligger min hos ombudet. Blir till att "jobba" hemifrån efter lunch.
     
    Janne303 gillar detta.
  11. boromb

    boromb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för svaret!

    Om man räknar bort abonnemangskostnaden så kostar Exynos versionen inklusive Buds live ca 9800kr hos Comviq.

    Snapdragon versionen, som är säkert en hel del bättre vad gäller prestanda och batteri, kostar ca 13500.

    Dum fråga jag vet, men är Snapdragon versionen värd ca 3700kr mer (exklusive Buds) och ca 5200 (inklusive Buds inräknat). Detta är en subjektiv fråga men med tanke på lapparna är det ändå värt att fråga.

    Jag har ingen erfarenhet av Exynos men får känslan av alla videos att det är ganska dåligt :). Framförallt batteriet verkar inte hålla samma nivå som Snapdragon versionen.

    Ha det gott!
     
    livinl0ud gillar detta.
  12. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 824
    Mottagna gillanden:
    5 643
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Air M1 256GB WiFi
    Platta 2:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra 2
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Ingen orsak :). Som du säger är det väldigt subjektivt ifall det är värt extra kostnaden eller inte för att få Snapdragon.

    Frågan är hur ditt användarmönster är och ifall en Exynos skulle duga för ditt behov eller inte? Jag tror dock att Exynos kommer duga gott för majoriteten av användarna MEN vill man ha det bäste är valet enkelt :).

    Med Snapdragon kommer du garanterat få bättre batteritid samt att telefonen inte kommer bli lika varm vid tyngre användning jämfört med Exynos.

    Jag ägde tidigare S20 och S20+ med SD865 och var riktigt nöjd. Jag personligen skulle aldrig och kommer aldrig köpa en Samsung med Exynos men det är bara jag :D.
     
    CABBAN05, Nihliuz, Taskman och 1 annan gillar detta.
  13. Matte Hedström

    Matte Hedström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Min första order blev ju makulerad eftersom de inte kunde göra nummerflytten, men nu såg det här hos telekområdgivarna (Att flytta ett nummer):

    När du ska flytta ditt telefonnummer till en annan operatör är din tidigare operatör skyldig att kostnadsfritt lämna över numret - portera - till din nya operatör även om du har bindnings- och/eller uppsägningstid kvar hos din tidigare operatör.

    Då kan undra varför de alltid kräver att man INTE har bindningstid kvar när man ska göra en nummerflytt? Sen läste jag genom Comviqs allmänna villkor, inte någonstans där står det något om att de har rätt att makulera en order pga misslyckad nummerflytt, får de verkligen göra det då vi (väl?) ingått ett avtal?
     
  14. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER


    Det finns flera anledningar till att inte köpa en Samsung telefon via Wonda.

    1: Garantin går via Wonda och gäller i endast 12 månader.

    2: Garantin i Sverige är 24 månader. (36 månader)

    3: Köper man via Wonda så fungerar inte VoLTE i Sverige

    4: eSIM finns inte i telefonen från Wonda.

    5: Köper man telefonen i Sverige så ingår Galaxy Buds Live eller Gaming-paketet för 99 kr.

    Fördelen med att köpa från Wonda är att man får Snapdragon 865+ versionen. Men inget mer faktiskt. Känns som att det finns fler nackdelar än fördelar.
     
    boromb gillar detta.
  15. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    Jag tror att för en ”vanlig” användare är det hugget som stucket faktiskt....
    Många av oss, mig själv inkluderad, är riktiga pryl/teknik/mobilnördar som oftast jämför ned på pet-nivå skillnaderna emellan olika mobiler. Jag har själv suttit med både två, tre mobiler och jämfört, kollat och utvärderat
    -” Hmmm, vilken är bäst just nu? Jag får två timmar mer skärmtid på den Samsungen jämfört med den. Och den iPhonen har faktiskt lite bättre kamera i mörker jämfört med den Nokian....”

    Mobiler idag i ”premium-segmentet” är idag väldigt bra och ganska likvärdiga ändå i de flesta parametrar, och det är smådetaljer som avgör!

    Sedan tycker jag själv att det är bra om konsumenterna bättre får reda på/ta reda på skillnaderna och vad de betyder för mig....
    Och att man även ifrågasätter mot tillverkaren varför får vi på denna marknaden lite sämre prestanda på kamera, batteri etc.
    För en diskussion och gör sitt val med huvud och plånbok.

    Stänger man av mycket skit i inställningarna per app som inte behövs så kommer du långt med en N20U med Exynos också.

    Exynos-fördel enligt mig på svensksåld:
    ”Svensksåld” - smidigare vid ev garantianspråk
    Garanterat svenska i alla menyer i telen
    Lättare att ta på abonnemang, avbetalning etc. (Slipper slanta upp allt på en gång)
    Buds live ”på köpet ”

    Exynos-nackdel mot Snapdragon:
    Lite sämre kvalitet på kameran/efterbehandling av foto
    Lite sämre batteritid
    Lite större värmeutveckling vid användning

    Ska faktiskt själv testa en Samsung N20U med Exynos-processor för att se och jämföra. Är den OK för mig som jag använder den så blir det en keeper. Även om jag tidigare lovat mig själv aldrig mer Exynos.
    Ser inget ”dåligt” alls i att kunna prova hemma i lugn och ro när jag e-handlar. Framförallt i dessa tider.

    Lycka till! [emoji4]
     
    boromb gillar detta.
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    3. Fel påstående. Volte funkar kalas i Sverige.
    4. Inte alla operatörer stödjer e-Sim, telefonen har dual SIM, det är väldigt få som bryr sig om e-Sim.
    5. Det är bara vid förhandsbokning, inte alltid.
     
    jnsson, boromb och livinl0ud gillar detta.
  17. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Precis som du skriver är det varken svart eller vitt att köpa Snapdragonversionen från Wonda. Det finns nackdelar och fördelar. Jag hade sämre täckning, men en snabbare telefon, bättre kamera möjligheter och bättre batteritid. Jag prioriterade bra täckning och sålde Snapdragonversionen.
     
    Taskman och boromb gillar detta.
  18. boromb

    boromb Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack för alla svaren :)

    Jag kommer troligtvis att störa mig på Exynos men jag tror att jag kör på den ändå. För- och nackdelar med allting. Jag spelar inte på telefonen men det blir en del pratande och Youtube tittande. Hoppas Exynos versionen av telefonen klarar sig en dag med "normal" användning så är jag nöjd.

    Hade det funnits mycket bättre alternativ/erbjudande än Note 20 Ultra via abonnemang på marknaden så hade jag kanske övervägt annat men det känns att fördelarna väger över nackdelarna.

    Ha det bra!
     
    Taskman gillar detta.
  19. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Tror absolut du blir nöjd.
    Just nu i början kan det vara ännu bättre när man får med hörlurar för 99 SEK.
    Tror mest det är vid hög belastning (spel) och om du har dem bredvid varandra som du kanske märker av det.
    Känner folk i mobilbranschen som inte märker något alls medans jag själv inte skulle betala för den med Exynos. Så jag hoppas du får en riktigt bra mobil och den lär duga till allt du gör med den :)
     
    boromb gillar detta.
  20. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER

    Enligt Wonda så fungerar inte VoLTE i Sverige. Kolla den bifogade bilden.

    De flesta operatörer stödjer eSIM och det kommer bara bli fler och fler som gör det. (Kanske inte en dealbreaker, men jag samlar alla nackdelar och väger mot fördelarna)

    Att Buds Live bara är vid förhandsbokning stämmer. Men nu är det så att man kan få dessa.

    Sen kan vi egentligen räkna ta bort alla punkter jag har skrivit. Egentligen räcker det med punkt 1 som är en dealbreaker för mig och som borde vara det för de flesta. 12 månader garanti mot 24 (36 månader) garanti. Förutom att man måste skicka iväg telefonen till helvetet och lite längre...

    Enda fördelen med att beställa Note 20 Ultra från Wonda är att man får SD865 plus. Ingenting mer...
     

    Bifogade filer:

    • VoLTE.PNG
      VoLTE.PNG
      Filstorlek:
      26,4 KB
      Visningar:
      60