Fråga: Saknas 5G?

Diskussion i 'OnePlus Nord' startad av Vassago, 12 aug 2020.

  1. Vassago

    Vassago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har blivit med Oneplus Nord samt ett abonnemang från tre som ska ha 5g. Jag sitter också i ett område som ska ha mycket god täckning för 5g enligt tres täckningskarta. Problemet är dock att 5g inte infinner sig. Det dyker inte ens upp stöd för 5g under menyn för mobildata, bara önskad nätverkstyp "2G/3G/4G (automatisk)" där 5G inte är med som ett alternativ i menyn.

    Jag frågade Tre om det och de sade "Så länge telefonen stödjer 5G och har ett chipset som stödjer 2,1GHz bandet så fungerar den med vårt nät. Vi har dock bara testat modellerna som vi har i vårt sortiment och kan därför inte säkerställa kvaliteten på 5G mottagningen i andra telefonmodeller."

    Jag har senaste OxygenOS, Android version 10, och har startat om flertalet gånger. Fler förslag?
     
  2. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Om du har flera simkort i så måste du ta ut den på plats 2
     
  3. Vassago

    Vassago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tack så mycket, bara ett simkort och det sitter i slot 1. Säkert bra input för andra som har problem dock :)
     
  4. robb_online

    robb_online Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    16
    Om du inte hittar inställningar för 5G i mobilen så har nog inte Tre skickat ut Operator bundle (operatörsinställningar) till Nord ännu. Jag vet att det tog ett par veckor för Tele2 att göra det för OP 8-serien. Jag har inte fått tele2-bundle till min Nord heller ännu. De bå kundtjänst vet nog inte det.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Vassago

    Vassago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Bra ledtråd, tog det med kundtjänst på Tre som ska lyfta det till tekniska avdelningen
     
    bernard gillar detta.
  6. Vassago

    Vassago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Om någon sitter i samma sits och funderar kan jag uppdatera om att det fortfarande inte fungerar med 5g i kombinationen Tre + Nord
     
    bernard gillar detta.
  7. Vassago

    Vassago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ny giv från kundtjänst på tre, de vet inte något på kundtjänst om ifall det går framåt, men "vet inte om den kommer bli kompatibel med oss", det låter ju onekligen rätt nedslående om man kan tolka det som om att det finns en risk att den aldrig kommer bli kompatibel.
     
    bernard gillar detta.
  8. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Hur är det ens möjligt? Är det Nord eller Tre som inte följer standarden?
     
  9. Vassago

    Vassago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Väldigt oklart. Kan kanske vara som robb_online skriver ovan får man väl hoppas. Det är tydligt att kundtjänst inte vet något iallafall.
     
    fransl gillar detta.
  10. robb_online

    robb_online Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    16
    Mobiltillverkarna brukar prioritera de operatörer de samarbetar med och som säljer mobilen. Vad jag vet är det telia och telenor som säljer OP Nord. Både mobiltillverkaren och operatörerna vill testa att mobilen funkar i nätet på varsitt håll. När det är godkänt kommer de överens om ett datum att rulla ut operatörsinställningarna.
     
    Kristy, Vassago och fransl gillar detta.
  11. Vassago

    Vassago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag tolkar detta som att det kommer antagligen att komma men inte en jävel vet när?
     
  12. robb_online

    robb_online Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2020
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    16
    Typ så ja...
     
    Vassago gillar detta.
  13. Vassago

    Vassago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Sista budet från tre:

    "Okej jag beklagar om du har fått blandad information. Idag så fungerar vårt 5G inte mot OnePlus telefoner alls. Som det ser ut nu så vet jag inte om det kommer att komma i framtiden eller inte men jag skulle gissa på att det inte kommer på ett bra tag eftersom att vi inte säljer OnePlus telefoner. Om vi börjar sälja OnePlus så kanske det eventuellt justeras men jag vet tyvärr inte mer om det nu i dagsläget

    Jag skulle säga att det kan eventuellt komma i framtiden men det är inget kortsiktligt (sic) som det ser ut nu."

    Om man som mig tänkte vara en early adopter så avråder jag starkt från kombinationen Tre och OnePlus alltså.
     
    fransl gillar detta.
  14. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Låter ju fullkomligt idiotiskt och absurt.
    Jag har 3 nu och tänkte köpa en Xiaomi-lur med 5G-stöd, betyder det att den mobilen inte heller kommer fungera i och med att den inte säljs av Tre?

    Vilken tråkig sits du har hamnat i!
     
  15. Vassago

    Vassago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Håller med om att det är befängt. Skaffar man en mobil som har stöd för 5G och ett abonnemang som har stöd för 5G och man är på en plats där det finns 5G så tänker man ju att det ska vara färdigt där. Kalla det något annat om det finns olika standarder för "5G" liksom.

    Hade rekommenderat att ta kontakt med dem innan du skaffar nytt men kundtjänst har varit väldigt spretiga i sina svar så vågar inte garantera att svaret ger något.

    Det är ju kanske samma som robb_online säger ovan men hade ju varit gött med raka svar.
     
    Kristy och Millwad gillar detta.
  16. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Ja, det vore ju inte helt orimligt om det är som "robb_online" skriver men tycker fortfarande att det är väldigt märkligt. Du har dessutom inte köpt dig en okänd modell från en obskyr tillverkare, OnePlus Nord är den andra mest populära mobilen just nu på prisjakt och en av årets mest "hypade" lurar.

    Kommer det med andra ord bli så att man måste kontakta sin operatör varje gång numera innan man skaffar sig en mobil med 5G-stöd för att se om den kommer att vara kompatibel mot operatörens nät? Märkligt.

    Uppdatera gärna med hur det blir för din del. :)
     
  17. Vassago

    Vassago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ja men exakt, det är ju helt sjukt. Har aldrig varit tvungen att kolla så att telefontillverkaren och abonnemanget stödjer samma VERSION av en standard innan. Tre får sluta kalla det 5G i så fall, eller om OnePlus måste det.

    Fattar ärligt talat inte ens vad det är som KAN vara fel här, men är väl från och med nu tekniskt handikappad då. Hej boomerklubben, ny medlem här.
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det här påminner ju om besväret med VoLTE och VoWiFi, där det ofta enbart fungerar på modellbasis.

    Precis så här vill ju ingen ha det. Ännu en sak att hålla reda på i djungeln av nya mobilstandarder.
     
    Kristy och Vassago gillar detta.
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    En skillnad här är att det bör vara lättare för tillverkarna att tillåta användarna att använda det, än vad det är med VoLTE och VoWiFi. Om tillverkarna ville, skulle de kunna låta alla användare aktivera 5G i telefonerna. Då hade det fungerat med rätt abonnemang, på rätt ställe.

    Det är tråkigt att tillverkarna gör såhär och inte tillåter det från början. Det var ju samma sak med Samsung Galaxy S20 5G - en uppdatering behövdes både för Telia och Tre för att 5G skulle fungera.

    Det borde ligga i både operatörernas och tillverkarnas intresse att telefonerna fungerar fullt ut - men tyvärr verkar det inte göra det. Vet inte heller riktigt vilka man ska skylla på mest. Även om operatörerna godkänner en telefon för, exempelvis, VoLTE ,måste tillverkaren skicka ut en anpassad uppdatering för att det ska fungera. Antagligen måste tillverkaren även vara med i testerna, eftersom en telefonen med korrekt mjukvara kommer behövas för att testerna ens ska kunna genomföras.
     
    Last edited: 9 sept 2020
    Kristy, stelex, Vassago och 1 annan gillar detta.
  20. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Jag har Halebop och verkar inte ha alternativet heller.
    Screenshot_20200909-203151.jpg
     
    Vassago och bernard gillar detta.