Samsung Upgrade+: uppgradera telefon var 12:e månad

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av art0101, 5 aug 2019.

  1. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    https://images.samsung.com/is/content/samsung/p5/se/pdf/villkor_upgradeplus_CQ_rev_8_juli_2019.pdf
    Enligt villkoren framgår

    3.1 Uppsägning i förtid Om du säger upp Uppgraderingsprogrammet innan Uppgraderingsperioden har löpt ut kan du: 1. Lämna in din Uppgraderingsbara Enhet. Om uppsägningen sker innan Uppgraderingsperioden har påbörjats behöver du betala (a) ett belopp som motsvarar den del av det Löpande Beloppet som avser perioden från uppsägningen fram till att Uppgraderingsperioden skulle ha börjat och (b) de återstående försäkringspremierna som skulle ha erlagts fram till att Uppgraderingsperioden annars skulle ha påbörjats. Om uppsägningen sker efter att Uppgraderingsperioden har börjat behöver du inte erlägga något ytterligare belopp;

    Hur tolkar ni det fetmarkerade? Jag förstår det som att om jag månad 10 vill avsluta så måste jag betala de kommande två månaderna också, dvs. totalt 12 månadsbetalningar.

    Och i deras exempel
    Den Uppgraderingsbara Enhetens pris är 10 000 kr, vilket lånas av kreditgivaren. Det Löpande Beloppet (dvs. 75 % av lånet för den Uppgraderingsbara Enheten) är 7 500 kr och delas upp på 24 månader. Det ger en månadskostnad på 313 kr för den Uppgraderingsbara Enhetens lån, dvs. varje månad minskar lånet med 313 kr. Om du uppgraderar din Uppgraderingsbara Enhet efter månad 15 så kommer du ha betalat 4 688 kr av lånet för den Uppgraderingsbara Enheten; resterande del av det Löpande Beloppet samt hela Restbeloppet avbetalas genom att du lämnar in den Uppgraderingsbara Enheten.

    Och det borde väl innebära att det inte ska bli några mer kostnader så fort man returnerat telefonen?

    Tänker jag helt fel?
     
  2. Oxygenic

    Oxygenic Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    527
    Mottagna gillanden:
    507
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova
    Platta:
    Lenovo Duet 5, 2-in-1 Chromebook
    Övrigt:
    Sony WF-1000XM5
    Nu kom jag hem. Pappersavi i brevlådan att returpaketet fanns att hämta ut igår... suck. Men det har kommit iaf!
     
    bernard, Trino och Janne303 gillar detta.
  3. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Allt du har skrivit det senaste dygnet har jag hela tiden tolkat och förstått exakt som du, och att det här restbeloppet på 25% eller vad det nu var, det måste man betala om - och endast om - man efter 24 månaders inbetalningar fortfarande vill behålla telefonen.

    Jag förmodar väl ändå att det inte finns något direkt ont uppsåt från samsungs sida, utan att det enbart rör sig om oreda och inkompetens, men deras agerande ter sig ju som ett rent bedrägeriförsök :ehm:
     
    bernard, Janne303 och psp123 gillar detta.
  4. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar. Känns bra att höra att fler tolkat det så. Börjar tvivla emellanåt.

    Villkoren är inte helt lättolkade och därför dubbelkollade jag med Samsung både en och två gånger innan jag slog till.
    Förhoppningsvis har personen jag talade med igår inte koll på vad som gäller. Ingen verkar ha det. Kanske advokaten som skrivit villkoren. Nu gäller det bara för alla andra att förstå.

    Jag skickade in allt till Samsung igår. Det brukar ta flera veckor innan man får svar. Jag vet inte hur länge jag orkar vänta. Det är inte kul att ha det här över sig och jag vill helst bara slippa tänka på det.

    För att göra allt ännu rörigare fick jag ett mail från försäkringsbolaget. 762:- ska återbetalas till mitt konto. Det ska ju också dras från lånet så jag undrar varför de skickar det till mig och skriver så men det är väl bra med så mycket info som möjligt antar jag.
     
    Last edited: 28 aug 2020
    Hessi och kissidor gillar detta.
  5. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Jag ska ringa Samsung idag och höra vad som händer om jag vill skicka tillbaka min telefon efter 12 månader. Återkommer med vad de säger!
     
    Trino och psp123 gillar detta.
  6. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 543
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Fanns en liten bit ironi i mitt inlägg ;P
     
    livinl0ud och Janne303 gillar detta.
  7. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Pratade precis med supporten för Samsung Shop och han bekräftade att det inte tillkommer några avgifter om man väljer att skicka tillbaka telefonen efter 12 månader. Det tillkommer endast en avgift om man, efter 24 månader, väljer att behålla telefonen och då är det ju de där 25%:en som man behöver betala.
     
    Ramboline och psp123 gillar detta.
  8. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Tack!

    Jag ska ringa Sevenday igen för sista gången så får de reda ut det med Samsung idag. Skulden ligger fortfarande på 8500:-.
     
    Last edited: 22 sept 2020
  9. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Eller testa ring Samsung Shop nu? Välj kön för betalning. Har du tur så kommer du fram till samma handläggare som jag pratade med och det lät ju som att han hade koll på hur det ska fungera.
     
    psp123 gillar detta.
  10. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Jag har gett upp när det gäller dem. Jag tror personen jag pratade med igår inte hade koll på hur det funkar. Igår blev det bara ytterligare ett sidospår.
    Problemet nu verkar vara deras interna system som ska kontakta Sevenday automatiskt.

    Jag pratade precis med Sevenday igen (som fortfarande ger ett bra intryck). De säger att Samsungs system inte skickat nödvändig information. De kommer att kontakta Samsung själva idag och reda ut varför det inte kommer fram som det ska. De trodde vi kunde se en lösning idag och det hoppas jag verkligen.
     
  11. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Jag håller tummarna! Du förtjänar verkligen en kompensation på något sätt.
     
    psp123 gillar detta.
  12. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    psp123 gillar detta.
  13. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    De besvarar egentligen inte vad som händer om man väljer att lämna programmet helt och hållet. Men jag tror som sagt inte det är något kvar att betala i vilket fall utan att personen jag talade med igår bara hade fel för sig.

    Det verkar som sagt som att Samsung inte fått iväg informationen till Sevenday i mitt fall. Skulden är på 8500:-

    Jag hoppas verkligen på ett positivt besked idag.
     
  14. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Frågade det [​IMG]
     
    Ramboline, Taskman och psp123 gillar detta.
  15. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    För mig går det inte ens att gå vidare med beställningen via Samsung Upgrade+, jag fick ett e-postmeddelande för några dagar sedan med en "Logga in"-länk samt ett ordernummer som jag ska använda för att logga in.

    Jag kommer så långt att jag kan ange skicket på min Note10+ (tre frågor), men sen fastnar hela processen.

    Samsung har tyvärr misslyckats kapitalt med deras Upgrade+ och det är absolut SISTA gången någonsin jag köper/leasar en telefon på det sättet igen!
     
    riiiichard, 10cent, Taskman och 2 andra gillar detta.
  16. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 189
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Hört något mer?
     
  17. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    De ringde aldrig tillbaka trots att de lovade att göra det. Beloppet är detsamma som innan.
     
  18. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 272
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Vadå? Den krediten försvinner väl när telefonen är godkänd som retur hos dem? När skickade du in din lur?
     
  19. androidfeber

    androidfeber Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Jag har själv varit i kontakt med Samsung flertalet gånger angående villkoren och vad som gäller. Flera gånger har jag fått till mig att man (för att uppgradera) behöver betalat beloppet motsvarande 12 mån OCH haft mobilen i 12 månader. Först efter det kan man uppgradera.

    Man kan också avsluta hela programmet i förtid om man önskar men behöver oavsett betala summan som motsvarar 12 mån. Alltså är man endast bunden till beloppet som motsvarar 12 månader.

    Anmälde själv ett avslut på programmet (har 2 månader kvar) då jag tog ut Note10+ på min frus namn och tog sedan ut Note20 Ultra på mitt eget.
    Har inte fått bekräftelse på att jag sagt upp programmet på Note10+ och blev ombedd att vänta en vecka så får se hur det hela går.
    Det är helt klart enklare att beställa än att avbryta
     
    bernard och psp123 gillar detta.
  20. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Snart tre veckor sedan. Returen godkänd enligt supporten efter samtal. Endast fått bekräftelse på mailen att försäkringen är uppsagd. Detta trots att det endast är jag som kan göra det och det har jag inte gjort...
     
    Janne303 gillar detta.