Västtrafik

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av schnaken, 3 sept 2009.

  1. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Trevligt med widget!

    Lite synpukter på widgeten:
    Hade varit trevligt att kunna ha flera widgetar med olika hållplatser. I det läget hade det varit trevligt att få upp en konfigurationsactivity när man lägger till en ny widget där man kan söka upp önskad hållplats.

    Sen så är formateringen av "senast uppdaterad"-tiden lite svårläst. Det hade varit lite mer överskådligt om det stått typ "I dag 09:35", "I går 22:42" eller det är äldre "2010-09-05 11:23".
     
  2. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Vid närmare eftertanke:
    Nackdelen med "I dag" och "I går" är ju att det inte stämmer förrän widgeten uppdateras efter att man passerat midnatt...
     
  3. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jo, jag har funderat en del på widgeten. nu är det bara ett test än så länge, men mina tankar går väl lite så att tre hållplatser är ganska få och från till exempel brunnsparken blir det värdelöst då det kommer stå "Nu" på de tre som avgår närmast nästan hela tiden så man vill nog göra den dubbelt så hög för att få plats med i alla fall 4 avgångar till.

    om jag nu gör den dubbelt så hög så tar den upp halva skärmen och frågan är om man kommer ha en hel skärm till två widgets? jag kommer nog inte lägga så mycket krut på att ha flera widgets med olika hållplatser ännu, även om jag håller på att lära mig om widgets så om jag listar ut något smidigt sätt att göra det på så kanske det kommer snabbare.
     
  4. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Hur man konfigurerar flera widgeter och sparar preferences per widget-id visa ganska bra i dokumentationen

    http://developer.android.com/guide/topics/appwidgets/index.html
    och exempelkod
    http://developer.android.com/resources/samples/ApiDemos/src/com/example/android/apis/appwidget/ExampleAppWidgetConfigure.html
     
  5. hammeron

    hammeron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag tror faktiskt inte att man behöver göra om presentationen alls. Ta tre sökningar, sortera dem efter tid (eller vad man nu vill sortera på). Nu har du tid och linje precis som innan, fast hållplatsen kanske heter "södra guldheden" (som jag valt själv). Det är först när man trycker på vald avgång som du får reda på vilken hållplats som gäller under detaljerad resväg. På "nästa tur" kanske man vill kunna få upp exakt vilken hållplats som gäller, men det kan man ju lösa genom en popup när man trycker på avgången, eller använda samma lösning som när man söker resväg. Eller så skiter du i det, är man en sån poweruser så man använder denna funktionen har man kanske koll på varifrån linjerna utgår.
     
  6. adahlberg

    adahlberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  7. stenbod

    stenbod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej och tack för en bra app! Gränsnittet kan dock vara lite förvirrande ibland, jag vet inte hur många gånger jag i stressiga situationer har tryckt på "framåt>" när jag skrivit in två hållplatser istället för "sök resa". Jag missar helt enkelt sökknappen som ligger på en annan plats och har en annan färg än övriga knappar.

    När jag ska söka efter nästa tur har jag istället problemet att hjärnan säger åt mig att klicka på "sök" istället för "uppdatera". Jag ska ju "söka" efter nästa tur. Jag vet att några av mina vänner har gjort samma enkla misstag.

    Med en bakgrund inom informationsdesign kan jag inte låta bli att ge några förslag på hur det skulle kunna se ut istället :)

    Det skulle behövas en åtskillnad mellan dessa olika knappar som gör olika saker. "Sök" och "nästa tur" byter ju mellan de olika sätten att söka och skulle därför behöva skilja sig från övriga knappar som uppdaterar eller söker. Antingen genom att placera dem exempelvis som flikar överst, eller genom att ge dessa knappar en annan färg.

    "Framåt" och "bakåt" skulle på så sätt kunna ligga under varje flik, medans "sök" och "uppdatera" finns längst ner som ensamma knappar, ingen risk för ihopblandning.
     
  8. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är ju faktiskt ganska löjligt eller?

    @stenbod: jo jag vet att det är en del som inte är helt användarvänligt och som jag är sugen på att göra om men jag vet inte när det blir ännu.
     
  9. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nice med widget :)
    Har du funderat på att ha enbart vissa linjer från en hållplats i widgeten, dvs att låta mig se t ex linje 6,7,11 och 58 från brunnsparken. Låter som det skulle bli omständig setup, men det kanske skulle lösa problemet med många linjer från en hållplats?
     
  10. hammeron

    hammeron Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Widgeten verkar hänga sig för mig, vet inte om och när den gör det, kör Nexus One / CM6.0. Får ta bort o lägga till widgeten för att få den att funka igen, någon annan som sett samma sak?

    ps. Jag har också problem med layouten, det här får du prioritera upp sniff!
     
  11. ClowneN

    ClowneN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Försökt använda reseplaneraren flera gånger på 3G men får inte upp någon resa. Hemma med WIFI verkar det fungera klockrent dock. Någon inställning?

    Provade nu för skoj skull och fick "Kunde inte komma åt västtrafik, din uppkoppling kan vara nere".
     
  12. goober

    goober Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    @Coldsnap Det finns en widget på market där du kan göra precis detta (NextDeparture). Där kan man välja vilka linjer man vill visa i widgeten.
     
  13. Freddan101

    Freddan101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har lagt på nytt ROM och sitter och ominstallerar alla favoritappar. När jag kom till Reseplaneraren såg jag att den vill läsa och modifiera kalendern samt "send email to guests". Vilka funktioner i appen är det som kräver detta?
     
  14. sniff

    sniff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    send email to guests känner jag inte igen direkt.

    de jag har lagt in är

    Kod:
    uses-permission android:name="android.permission.INTERNET"
    uses-permission android:name="android.permission.ACCESS_FINE_LOCATION"
    uses-permission android:name="android.permission.ACCESS_COARSE_LOCATION"
    uses-permission android:name="android.permission.WRITE_EXTERNAL_STORAGE"
    	
    uses-permission android:name="android.permission.READ_CALENDAR"
    uses-permission android:name="android.permission.WRITE_CALENDAR"
    
    där de nya är att läsa och skriva till kalendern för att man ska kunna lägga till en resväg man sökt på i någon av kalendrarna man har på telefonen och att skriva till extern lagring i och med att jag lägger databasen på minneskortet. har inte behövt "WRITE_EXTERNAL_STORAGE" innan av någon anledning men jag tänkte att det kan vara bra att visa allt som appen har tillgång till även om det inte behövs.
     
  15. x10christian

    x10christian Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    478
    Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 mk 2
    Telefon 2:
    Samsung S9
    Telefon 3:
    Samsung
    Platta:
    iPad
    Info:
    7-tum
    Övrigt:
    Chrome, Sony SW3, Garmin 6
    Kan du ändra så uppdateringstiden på Widgeten ligger bredvid namet på hållplatsen? Då behöver man mindre plats på skärmen.

    Sent from my X10i using Tapatalk
     
  16. Freddan101

    Freddan101 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack, Sniff! Då förstår jag kalenderbiten och "Send email to guests" kanske hänger ihop med denna. Står nämligen i samma mening: "add or modify calendar events and send email to guests".
     
  17. sepahewe

    sepahewe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack Sniff för en väl fungerade app!

    Som inbiten pendlare med få avgångar har jag en liten önskan. En widget som visar nästa resa (hemmet->jobbet) och nästa resa (jobbet-hemmet), alternativt endast riktningen som är vettig enligt MyLoc....

    //H
     
  18. Moodilic

    Moodilic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Sniff.
    Angående widgeten, jag förstår inte riktigt hur jag ska läsa av den.
    Jag har tre linjer och på höger sida står det t.ex. 2 17 eller 17 47 etc.
    Vad betyder detta? Är det tills nästa buss går från hållplatsen?

    Ifall det är så skulle jag vilja lägga en request, att man skulle vilja se avgångstiden istället för nästa tur, något man kan ändra i inställningarna så att säga.

    Med det vill jag tacka för en jättebra app, hoppas på framtida uppdateringar. :)
     
  19. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Trevlig app. Får dock "tvinga fram en stängning" när jag använder mig av förkortningar (ex: .bp i stället för brunnsparken).
     
  20. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Har västtrafik ändrat något igen? Just nu verkar inte nästa tur informationen fungera som den ska. Får bara fram bussar (och spårvagn nr 10) verkar det som.

    Edit: Det är pga tekniskt fel såg jag nu inne i stan, funkar inte på hållplatserna heller.
     
    Last edited: 13 dec 2010