Rapportera er batteritid: Note S20 / S20 Ultra

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av bernard, 20 aug 2020.

  1. androidfeber

    androidfeber Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Enligt Accubattery så är min batterihälsa på 97%, laddar entart när det behövs, kan vara lite olika tider på dygnet
     
    Brax gillar detta.
  2. Brax

    Brax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2014
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Förstår! Har du någon lägre gräns där du laddar? Har förstått det som att det inte är bra att batteriet blir för tomt heller.
     
  3. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Rekommendationen för längsta hållbarhet är ungefär 30-80%
    Ibland går min/mina telefoner ner till 15% eller 20% innan jag laddar och jag laddar ofta till 90%.

    Det viktigaste är att man inte laddar fullt och sen har s.k trickle charge där telefonen pendlar mellan 98-100% för att laddaren är i, under flera timmar.
     
    Brax gillar detta.
  4. Brax

    Brax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2014
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Tack! Då har jag något att förhålla mig till.
     
  5. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Här måste jag argumenterar med den teorin. Min erfarenhet med många olika mobiler är att batteri hälsan hålls bäst om man lämnar den på laddaren så ofta som möjligt. Jag trådlöstladdar hemma, bilen och på jobbet nästan hela dag. När jag sålde min iphone 11 t.ex batteri hälsan var fortfarande 100% efter sex månader. Jag tycker och är helt övertygad att batteriet mår bäst om den laddas så oftast som möjligt. Tex 90-100% laddas väldigt långsamt och den är svalt så sliter inte riktigt batteriet. Men den är bara mitt åsikt förstås efter många själv experiment för att jag är ganska batteri nörd om man kan säga så.
    (Ps . Frågade ett par bekant som hade äldre mobil med förvånansvärt batteri hälsa och deras laddnings mönster var likadant som mitt. Ladda så ofta som möjligt. )
     
    Taskman gillar detta.
  6. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue

    Absolut att ladda ofta några procent hit eller dit skadar inte. Det är mest när man pratar jämförelser efter kanske 2 år eller så som du kan märka av det. Så de flesta behöver nog inte tänka på det alls hur/när man laddar så länge man inte låter den dö (0%) och sen laddar till 100% konstant.
    Men att ladda 100% över natten och låta den ligga och "trickle charge" är dåligt för batteriet i sig.
     
    nDre gillar detta.
  7. 2crueal4u

    2crueal4u Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    376

    MINA ENHETER

    Någon här som kan dela med sig av en xml- fil på vilka appar ni har stängt av med eller utan package disabler pro

    Tack
     
  8. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Enl Accubattery så beräknas jag ha omkring 6 timmar sot, d.v.s. jag bör kunna köra mobilen med skärmen på med det jag brukar göra 6 timmar i sträck. Man har ju dock inte skärmen på så, jag brukar räkna med att det under en hel dag går ca 20-25% av batteri till tiden med avslagen skärm. Det innebär sådär 4:30-4:50 c:a s.o.t. på en heldag. Har inte hunnit använda mobilen normalt på det sättet ännu så kan inte intyga om det är slutresultatet eller ej men från vad jag ser så här långt så verkar det stämma bra.

    Känns lite som ett skämt när man kommer från en p30 pro som har beräknat DUBBLA kapaciteten. Så här ser min accubattery ut, kan inte se att någonting drar i bakgrunden med gsam och den här datan kommer från endast inomhus-tid med lågt pådragen skärm och lätta aktiviteter, inget spelande, knappt någon youtube etc. Mestadels mail, chat osv. Tycker det ser ut som skit om jag ska vara ärlig.

    Snittförbrukning med skärmen på ligger på 16,5% låter lite högt? men hittar ingen orsak.

    Screenshot_20200830-210412_AccuBattery.jpg

    Screenshot_20200830-210630_GSam Battery Monitor.jpg

    Screenshot_20200830-210647_GSam Battery Monitor.jpg
     
  9. archen

    archen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    Ser oroväckande ut. Kommer från huawei mate 20 pro som har fantastisk batteritid. Får se om man skickar tillbaka den
     
  10. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Huawei är kungar på batteritid, jag förstår det och man kan inte vänta sig samma fr Samsung... men att mina gamla lur (med nästan 2 år gammalt batteri) har DUBBELT så lång batteritid enl beräkningarna? Det är helt oacceptabelt.

    Det konstiga är också hur stor skillnad det är på rapporterna. Många får vad jag beräknar: 4-4h30m s.o.t. under en hel dags användning. Andra tycks få 6h eller ännu mer. Jag har i min beräkning också bara använt mobilen inomhus med lågt skärmljus och hittar ingenting som ligger o tuggar i bakgrunden. Förstår inte varför det varierar så otroligt mkt. Har vissa slagit av några tjänster el dyl som drar mkt?

    Jag är ju inte förvånad att den drar batteri som ett as dock i tanke på att den blir märkbart varm av att bara hoppa runt i appar och svajpa på skärmen. Att köra youtube en kvart eller än värre: kameran, så kan man ju närmast steka ägg på fanstyget. Klart det är mkt batteri där som går till värme. En jävligt dyr handvärmare med mobilfunktioner? :P
     
  11. archen

    archen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    Det låter ju väldigt konstigt. Min huawei blir ALDRIG varm. Däremot tycker jag huaweis energispar är på tok för aggressiv så det går ut över upplevelsen, tex appar som inte skickar notiser eller appar som inte går att växla mellan utan att appen startar om.. Något mitt emellan vore bra.

    Då jag jobbar på resande fot, ofta bara möjlighet att ladda på hotellet på morgonen och kvällen så kan detta bli en deal-breaker.
     
  12. androidfeber

    androidfeber Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Måste säga att jag är väldigt besviken över batteritiden. Det är inte hållbart och har varje dag behövt ladda under dagen (exempelvis efter jobb) innan jag gått ut igen då jag kanske har 30% kvar och för att inte behöva stå tom under resten av kvällen. Är nästan inne på att göra en retur och köra på iphone 12 pro.
    Köpt via Upgrade+
     
    2crueal4u gillar detta.
  13. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    En av mina anledningar att byta tillbaka till ios för stunden, var just batteridelen. Jag använde min under ca en vecka, och jag upplevde batteriet i underkant. (dock inte sämre än andra exynos, så det var väl rätt förväntat, men man lever på hoppet). Sjuk skillnad mot snapdragon modell i tidigare versioner, och således även i denna skepnad. Jag hade tom gått och köpt ett kort usb c sladd som tanken var att jag skulle bära med mig ett batteripack. Men till slut fick jag lugna mig och tillbaka till mina sinnens fulla bruk och kör nu återigen ios, se om det blir en ultra med snap, eller om jag kör 12 pro max, lutar åt det sistnämnda :)
     
    2crueal4u gillar detta.
  14. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Skulle inte rekommendera denna lur för någon som inte har tillgång till laddning under em / kväll. Det kommer helt enkelt inte att fungera.

    Nej batteritiden är verkligen en besvikelse. Min senate Samsung lur med exynos var en Note 8. Batteritiden var inte kung där heller men vill inte minnas att det var fullt så här dåligt. Den blev inte heller direkt varm av normalt bruk. Här brinner nästan telefonen upp vad man än gör. Beklagligt är vad det är. Vad jag har hört och läst så får man åtminstone 1 timme sot ytterligare med snapdragon. Det skulle innebära 5-5h30m s.o.t. istället vilket skulle vara åtminstone i rätt riktning. Jag skulle säga att 6h s.o.t. är ett krav från min sida för att kunna säga att jag är nöjd. Min P30 pro har för f-n nästan 8 timmar.
     
  15. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    jag stängde av åtkomsten för "digitalt välbefinnande" och helt plötsligt så drar telefonen knappt nått batteri (iaf inte lika som den gjorde före den inställningen).
     
  16. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Enligt grabben på första sidan får han 8 timmar SOT.
    Så batteritiden borde vara minst lika bra som p30 pro.
     
  17. archen

    archen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    Vad innebär den inställningen?
     
  18. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    - Vad exakt stängde du av, var? Detta var väl en bugg från början på pixel enheterna och ska inte göra någon stor skillnad på andra enheter eller med fixad uppdatering. Det nämns dock fortf ofta, kanske ligger något i det? Låter dock otroligt att det skulle dra så mkt att det påverkar batteriet nämnvärt.

    - Kan inte se hur någon får 8 timmar sot med en dags användning på denna enhet vad den än gör. Tror det innefattar laddning mitt på dagen el onormal användning på något sätt isf, verkar bara så otroligt osannolikt. Jag är ju inte direkt ensam om att rapportera skitbatteri heller. Men ja, det är märkligt att vissa ändå tycks få riktigt bra batteritid. Jag tror dock inte så mkt på det i tanke på hur varm enheten blir. Värme = batteri som slösas bort.
     
  19. bobalm

    bobalm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2012
    Inlägg:
    694
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    Gogödöd

    Förhoppnigsvis blir det lite bättre efter nya firmwires.
    Men det är bra att du är ärlig så andra som tänker köpa vet om.
    När jag köpte min note 10 plus såg jag bara folk som skröt om bra SOT, men som dig så kom jag från p30 pro och blev grymt besviken.
     
    bernard gillar detta.
  20. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Min blir inte så nämnvärt varm men. Batteritid känns inte speciellt rolig. Nu kommer jag från iPhone 11 pro max. Och jämför jag med den så har iPhone +25-30 mer batteritid. Dvs nu har jag 42 på min note som laddades imorse. iPhone hade med samma mönster kring 60-70. Ändå haft den i över en vecka. Så batteri borde vara hyfsat inkört