Rapportera er batteritid: Note S20 / S20 Ultra

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av bernard, 20 aug 2020.

  1. archen

    archen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    42 på kvällen är ju ändå ok. Hur mycket SoT?

    Bara den klarar hela dagen så är jag nöjd
     
  2. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 132
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Funderar på om det är 120 hz skärmen som dansar till batteriet.

    Kör med GSAM med extra behörigheter via ADB och det är ingen app som sticker ut i förbrukning....

    Ska testa i morgon på en fräsch laddning....
     
  3. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 401
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Ja det står även att 120Hz tar mer batteri om jag såg och läste rätt. Så kör på 60Hz och se om blir bättre.
     
  4. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Hittade en screen i note 10 forumet som jag följde.
     
  5. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 401
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Kan du länka tråden?
     
  6. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    - Jag har även jag läst ett antal som påstår fantastiskt batteritid men jag tror det handlar mer om berättigande av köpet man gjort och mindre om objektiva fakta. Sanningen kan inte bli annan än att note har dålig batteritid. Det finns tricks man kan göra som ger varierande effekt, men batteritiden är och förblir dålig relativt sett till många andra mobiler. Och det svider, rejält, för 15.000 kr.

    - Min blir varm av att bara hoppa runt i appar lite halvintensivt sådär. Kör hag youtube en kvart skulle jag kunna använda telefonen som handvärmare på vintern. Kameran en kvart? Det blir nästan obekvämt att hålla i den.
     
  7. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    azyehm5.png
     
  8. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 401
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Okej fanns annars i appen där kunde du välja neka återkomst till användardata.

    Uppdatering: den tog visst dig till samma del du visade på bilden xD
     
  9. archen

    archen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    Vad är det man inaktiverar mer specifikt? Dvs vad går man miste om?
     
  10. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    - Samma sak hos mig, ingenting konstigt alls i GSAM men den SLUKAR batteri. Omkring dubbla mängden energi för samma sak mot min P30 pro. Okej, lite större skärm, men inte DUBBELT så stor.

    - Några skriver om 120hz. Ja, man kan minska förbrukningen rejält med 60hz. Kan säkert få ut 1-2 timmar extra. MEN VARFÖR skulle jag köpa en svindyr mobil med 120hz skärm, för att sedan slå av funktionen för att kunna använda mobilen normalt? Likadant med de som förespråkar att gå runt med energisparläget på hela tiden: what the fuck? Jag köpte inte en mobil för 3000 kr.

    - Angående tricket med digital wellbeing. Provade att slå av tillgången och mätte på nytt vad olika appar drar och medelförbrukning med skärm på: noll skillnad. Ingenting över felmarginalen.
     
  11. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Att få veta hur mkt tid du använder mobilen i vilka appar för att försöka minska sin digitala förbrukning och göra mer analoga aktiviteter? :P
     
  12. archen

    archen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2011
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    Haha ok, det dåliga samvetet kan jag leva utan, win-win [emoji23]
     
  13. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 132
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Håller med, men det är ju bra att identifiera felkällor så man kan rapportera vidar.

    Vill minnas att det var samma visa med mig Note10+ i fjol, kass batteritid som blev markant bättre med första eller andra uppdateringen.

    Nej, tänker inte heller strypa ned skärmfrekvensen mer än i testsyfte.

    Känner på mig att det kommer lösa sig, men har såklart inga belägg för det.

    Läser man på t ex XDA forums så verkar det ( som vanligt) skilja en hel del även bland Snapdragonanvändarna, även om Exynos oftast är sämre på batteridelen än Snapdragon.

    Men men, det är klart att det ska funka smärtfritt när man köper en lur för 13k, håller med.
     
  14. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    Du måste ändå få poäng för optimismen ;)

    Visst kan det vara så, att det blir betydligt bättre efter några uppdateringar. Om de får ordning på både batterislukandet och problemet med snabba svajps så kan jag tänka mig att köpa mobilen igen och ge det ett nytt försök. Detta får de nog dock bevisa först innan jag lägger ut så mkt. 15tkr är för mkt att hoppas på det bästa med.

    Sen kan man samtidigt undra: är det inte bättre att vänta till s21/30 där det ryktas om en exynos 1000 med nämnvärt bättre hantering av just detta? Man köper ju inte en mobil för 15tkr för att byta efter 6 månader precis. Snarare 24, minst.
     
  15. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag är inte heller impad av batteritiden, men efter en dryg veckas användande är jag nu stabilt på 5h+ sot. Då använder jag telefonen nästan dagligen till samtal, sms, messenger, Facebook, Youtube, Chrome, text tv :)D), Netflix, viaplay, Spotify och just nu bara lite allmänt till inställning av telefonen. Har även dubbla sim samt smartwatch kopplat till den.

    Den har inte lika batteri bra som min iphone xs max hade, men eftersom funktionerna är desto bättre i Noten så köper jag en stödladdning de dagar jag använder den mer än fem timmar. Dock har jag inte behövt det senaste fem dagarna, så batteriet är väl optimerat till mitt användande nu. :)

    Anmärkningsvärt: Hade en serie binge direkt ur laddaren häromdagen, och då fick jag ut 8h sot med batteri kvar. o_O
     
    Oggenator och Trino gillar detta.
  16. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Kika här annars, vet dock inte ifall det är någon större skillnad batterimässigt men några hävdar att det är det.

    View: https://www.youtube.com/watch?v=1uZNRjDjbEI


    För övrigt får jag max 5h SoT också. Väldigt snarlik förutsättning som tomishu minus netflix/viaplay. Kom från en Mate 20 pro och detta gjorde nästan för ont. Har haft den nu sedan 20/8 med laddning varje dag.
     
    tomishu gillar detta.
  17. Matte Hedström

    Matte Hedström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Annars kan man gå in i Inställningar -> Digital välbefinnande och föräldrakontroller -> Knappen uppe till höger och välja därifrån om man vill att det ska ha tillgång till anv.data
     
  18. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    - Enl mina beräkningar skulle jag få 4h30-4h45m vilket ligger mer el mindre i linje med det ni båda rapporterar, kanske skulle även jag få lite bättre resultat än det beräknade om jag körde på i en vecka med normal användning och lät optimeringen göra sitt. Jag kommer från en P30 Pro som ger ungefär det DUBBLA i battertid. Det är helt klart smärtsamt, så illa att jag är ganska säker på att den kommer få åka tillbaka tyvärr. Man måste ändå ställa det i paritet till prislappen och då blir det inte lätt att motivera köpet.

    S21/30 ryktas om att få S-pen med bättre chip och större batteri. Bättre vänta?

    Är det förresten ingen som har reflekterat över att n20u'n missar snabba swipes med jämna mellanrum?
     
  19. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Skillnaden för mig är inte katastrofalt stor, och jag älskar verkligen funktionerna och pennan. Så jag har förlikat mig mig vid tanken på stödladdning. :D
    Sen har jag märkt att jag inte är lika känslig mot problemet nu när det gått 5 år sen jag körde med Android senast.
    Men jag förstår hur du känner nu, var precis likadan förut. :)
     
  20. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    462
    Mottagna gillanden:
    227

    MINA ENHETER

    - Jag hade det likadant förut med min note 8, den var nog dock lite bättre än så här. Den behövde stödladdning på kvällen en gång varannan vecka kanske. Som det ser ut här lär det snarare behövas flera gånger i veckan. Sen är det väl så att när nyhetens behag har lagt sig och man inte sitter och pillar dygnet runt så kommer man säkert klara sig de flesta dagar. Men det handlar inte bara om att det oftast håller nätt och jämt. Hur jobbigt är det inte att stå där med 15-20% kvar, på väg ut och man funderar på om den klarar sig eller inte? Behöva kolla en stund innan man går, måste jag ladda? Att ständigt behöva vara medveten om batteritiden. Med min P30 Pro har jag totalt glömt bort det där. Jag gör vad jag vill på den varje dag och har inte behövt stödladda EN ENDA GÅNG sedan jag skaffade den. Inklusive dagar då jag kör skiten ur den. Det är hård kontrast att gå tillbaka till den ständiga oron över batteritid.

    Sen älskar jag funktionerna precis som dig och vill verkligen ha tillbaka pennan igen, den stora skärmen osv osv. För min del faller det nog på den här jäkla touch grejen, att den klickar här o där med jämna mellanrum på snabba swipes. Där börjar det gå åt skogen för min del att behålla den. Sen kommer tankarna på värmen från chippet och vad det kommer göra med livstiden på mobilen och batteriet. För om det är så här dålig kapacitet nu, hur är det då när man bara har kvar 75% av batteriets livstid? Det finns ju ingenting att ta av innan det blir daglig stödladdning. Så tänker jag.