[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Never Ending Story --> Vimla2.0
    Kommer inte vara förvånad om ännu ett år hinner passera innan 1.0 är avslutat. "Snart" har en helt annan betydelse i Vimlas värld.
     
  2. NotRyan

    NotRyan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2017
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    297
    Snart är per definition två straxar...
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag försöker uppdatera ett kort till 2.0, men det går inte. Inget verifikations-SMS kommer fram. Får väl testa imorgon.

    Känns som det ändå börjar närma sig, så det är väl lika bra att ha det gjort, då det säkert blir total kallops när de sista skall migreras samtidigt.

    Eftersom SIM-korten till och från verkar hamna hos fel mottagare får man väl räkna med att ett par försök kan krävas innan man ens har kortet.
     
  4. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Kände själv att det började närma sig. Innan jag flyttar över resten av familjen tänkte jag prova 2.0 själv. Farsan som inte har någon rabatt typ kommer jag förmodligen att flytta till Fello.
     
    bernard gillar detta.
  5. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Nä, nu flyttar jag också från Vimla.
    Jag har haft lite småproblem att datan inte sparades när jag nedgraderade och att fakturorna blev fel någon gång men det som får mig att byta operatör är att Vimla 2.0 inte har leveransbekräftelse på SMS.
     
    induktion, svenix och rodak gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  7. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    bernard gillar detta.
  8. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Vet inte vad som hände, men nu verkar våra länkar peka på samma. Men som sagt, igår fick jag bekräftelsesms.
     
    bernard gillar detta.
  9. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    514

    MINA ENHETER

    Och vad vill du ha sagt med det?
     
    stelin gillar detta.
  10. Ella C

    Ella C Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2015
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    514

    MINA ENHETER

    Vad har eller har dina operatörer haft i pipeline? Fello o Telia. Hur ser deras tidplaner ut? Håller de dem? Är seriöst nyfiken.
     
    stelin gillar detta.
  11. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Enda jag vet är lanseringen av VoLTE som det pratats om rätt länge nu men det är för mig knappast något man kan kräva av en operatör som erbjuder billiga abonnemang, men mig veterligen inget dom själva presenterat på sin hemsida utan mest baserat på rykten och förhoppningar från deras sida.
     
  12. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Är mer intresserad av att allt funkar som det gjorde med deras gamla 1.0 eller classic vad man nu väljer kalla det utan att behöva använda operatörs app internet eller deras support

    Det är skillnad mot ett företag som aktivt sms spammar sina kunder med upp till flera sms i veckan med falsk info om att du måste byta NU och som pågått flera år, där man påstår att detta är så mycket bättre men när verkligheten kom i kapp var det inte så kul med deras 2.0

    Var kund då tills jag fick nog och bytte till deras nya 2.0 och insåg att det var sämre på rätt många vis tex tvungen att kontakta deras support för att göra så enkel sak som vidarekopling vid ej svar, dessutom gick det endast mån-fredag support tid... sms leveransbesked existerar inte längre mm.
     
    induktion, pobin, katho och 1 annan gillar detta.
  13. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    De flesta har bytt från Vimla av flera anledningar, men bara att kolla på forumet så ser du all problem många upplever.

    *Samtal och SMS kommer inte fram, 2.0 är dessutom mer instabilt än 1.0. Har kompis med 2.0 som ringt mig med jobbmobilen och undrat varför homn kommer fram, hos henne är Vimla dött. Svaret är att jag har 1.0 och hon 2.0.

    *Att SMS inte kommer fram från olika tjänster för diverse verifikationer är kritiskt för många

    *Verkar som att många vill ha kvar leveransrapport på SMS

    * Vimla har skickat ut fel simkort till fel personer flera gånger enligt det man kan se på forumet, helt sjukt egentligen att det kan hända. Mitt mobilnummer är lika viktigt som mitt ID.

    *Vimla måste nog ha högst antal simkort som "inte kommit fram" till kunder. Lillbrorsan blev drabbad vilket gjorde att han va utan mobil i flera dagar när han var ute på äventyr i norrland.

    Tidsplan för esim, voLTE osv får man ta med en nypa salt, Vimla är trots allt en lågprisoperatör, men punkterna ovan är grundläggande saker som inte får gå fel kan jag tycka!

    Har själv påbörjat bytet mot 2.0 då jag blev nojjig över att förlora mitt nummer eller att det bara skulle släckas. Får se hur det går för mig. Men jag måste även säga att jag har kompisar som inte upplevt problem med Vimla. Min sambo kommer ha kvar vimla, hon ringer och smsar aldrig, hon använder data.
     
    N6290, Clearminded, svenix och 4 andra gillar detta.
  14. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 295

    MINA ENHETER

    Bytte själv för ett tag sen från Vimla då det strulade med 2.0-bytet för mig, icke-aktivt sim osv.

    Men droppen var när min fru bytte till 2.0 och det helt plötsligt inte gick att ringa till henne, meddelandet man fick var att telefonen var avstängd när man ringde, 2 minuter senare fungerade det. Katastrofalt i en nödsituation.

    Spelade ingen roll att skiten var gratis. Det är katastrofalt att man inte ens kan lita på grundläggande funktioner som att det går att ringa till/från Vimla.
     
    Dj Mastergrind, induktion, svenix och 1 annan gillar detta.
  15. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Håller helt med, har haft Vimla sedan 2014 och de började i rätt riktning fram tills Vimla 2.0.
    Märker jag något litet fel typ som att ingen kan nå mig eller något liknande så kommer jag hoppa över till Fello förmodligen.
     
    induktion och katho gillar detta.
  16. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 295

    MINA ENHETER

    Hoppade själv på Vimla i maj 2015, hade 6 abonnemang där plus ett gäng tipsningar fram tills i år, så hade gratis telefoni, men det spelar ingen roll om det inte ens går att lita på att det faktiskt går att ringa/ta emot samtal. Liv är viktigare än så.
     
    Dj Mastergrind, induktion och svenix gillar detta.
  17. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Lika illa som vid en nödsituation behöva pilla ut simkortet för att kunna nå 112, ja listan kan göras lång på alla problem som dykt upp under den tid dom så hårt pushat för detta experiment som det faktiskt till en viss del är.
     
    induktion och katho gillar detta.
  18. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Så är det dock med andra operatörer också. Tror det var Telia eller tele2 som gick ut med samma sak när deras nät låg nere.
     
    induktion, katho och stelin gillar detta.
  19. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Tack för info, dock är det inte så ofta deras nät totalt dyker, det är oavsett illa. 2.0 har betydligt mer problem med samtal som inte kopplas fram så skulle ända säga det åtminstone har/är varit större problem där.
     
    katho gillar detta.
  20. KTM

    KTM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2019
    Inlägg:
    583
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Det är vad jag tänker göra också, jag vill bilda mig en egen uppfattning om Vimla 2.0, men märker jag av det minsta problem med samtal eller sms så kommer jag byta operatör. Jag vill verkligen stanna hos Vimla eftersom mitt abonnemang är gratis, men kan man inte lita på att samtal och sms fungerar hela tiden kan jag inte stanna som kund.

    Har försökt lyfta problemen med samtal och sms i Vimlas forum men Vimlas försvar är bara att det är litet antal kunder som upplever dessa problem, det ser bara allvarligt ut för att man har ett öppet forum. Man hävdar att Vimla 1.0 också haft problem med samtal och sms, det är inget unikt för Vimla 2.0. Men min upplevelse är att det är väldigt många kunder som fått problem med samtal och sms sedan man bytt till Vimla 2.0, många har aldrig upplevt dessa problem så länge man hade Vimla 1.0.
     
    Last edited: 1 sept 2020
    stelin, induktion, gneken och 2 andra gillar detta.