Amazon Tyskland / Amazon.de - erfarenheter och tips

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 27 nov 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testa kanske prioritetsfrakten nästa gång - brukar dock gå lös på runt €8-10. Det är lite tråkigt att man inte verkar kunna få prioritetsfrakt avgiftsfritt om man tecknar Amazon DE Prime. Då hade man fått obegränsad prioritetsfrakt för €8/mån, och sedan man kan ju avbryta/starta när man vill.

    Den senaste tiden har också allt kommit med Postnord vid prioritetsfrakt. Tidigare var det oftast DHL och ibland UPS, men då hade man också ordern nästa dag, så lite tråkigt att de slutat med dem.

    Mina två senaste beställningar har varit med prioritet och kommit inom 2-3 dagar med Postnord.
     
    svenix gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 150
    Mottagna gillanden:
    4 841
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag menar som det står i tråden om undersökningar med paket som har kommit bort och fördröjningar med återbetalningar. Sen om det är krimskrams eller dyrare prylar har i sig mindre betydelse.

    Man köper ju från Amazon, och borde inte behöva tänka på vem som säljer.
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jo, visst kan man testa att betala för snabbare frakt. Jag har dock inget emot att vänta lite om det klart framgår från början vid köpet hur lång tid leveransen tar.

    Det jag vänder mig mot är när Amazon ensidigt ändrar den uppgivna leveranstiden efter att köpet är klart. Och inte meddelar köparen detta på annat sätt än att det plötsligt kommer upp ett nytt besked när man går in under "My orders" och tittar. De kunde i alla fall slängt iväg ett mail med någon slags förklaring, även om det heller inte är riktigt OK utan det som avtalats vid köpet borde gälla.

    Jag anser att den leveranstid som anges när man gör köpet borde vara bindande och att bara ev. förseningar från transportföretagets sida kan vara acceptabla. Att Amazon håller på och segar i veckor innan de ens skickar iväg paketet tycker jag inte är acceptabelt.
     
    bernard gillar detta.
  4. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Skrev och frågade vad som händer, och fick detta svar:

    "Dear xxx,

    Greetings from Amazon.de.

    Thank you for contacting us and for bringing this into our attention.

    First of all, please accept our apologies for any inconvenience or misunderstanding.

    Upon reading your e-mail, I've immediately checked everything regarding your order at the carrier's website.

    They informed me that there is a glitch in the system at the moment and order which are travelling just normally are marked as returning.

    This happens, e.g., when the address label has been scratched, is illegible or has even peeled off partly.

    The parcel is in transit, it simply is not scanned properly by the carrier.
    I have immediately sent a request to the carrier, to properly check the status of this package.
    Please do not worry, they will resolve this issue with the tracking and your order will arrive just as estimated."
     
    michael.f8, nexus^6, svenix och 1 annan gillar detta.
  5. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    873
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Jag beställde en SSD och en DP-kabel. Skulle beställt ett SD-kort också. Men Amazon höjde priset på det någon dag innan så jag hade plockat bort det från kundvagnen. Beställde SSD och DP-kabel. Såg efteråt att SD-kortet var sänkt igen.

    Så jag sökte i infon om det gick att lägga till en vara i ordern. Men då får man göra en till beställning och betala en till frakt. Fast Amazon kommer skicka sakerna tillsammans, slå ihop det i en kartong, men ta betalt för frakt två gånger.

    Det går ju att ta bort varor ur en beställning som som inte är behandlad och skickad, så en beställning blir kanske helt avbeställd om man tar bort alla varorna. Så får man göra om den.

    Men jag tycker det är lite grisigt. :ehm: Är en order obehandlad, så saker kan tas bort från ordern, så borde man kunna lägga till saker i samma order utan att betala för mer frakt. Det kommer ändå skickas tillsammans. Man borde iaf. bli krediterad den extra betalade frakten om Amazon "lyckas" skicka varorna i samma paket som man redan uppnått fri frakt med, eller betalat frakt för en gång innan.

    Combining items from multiple orders into a single package won't change the amount of shipping you pay for each order. You'll be charged separate shipping charges for each of your orders.
     
    nexus^6 och svenix gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det hade varit smidigare, men å andra är det ju enkelt att avbryta ordern och bara lägga om den på samtliga varor man vill ha med, som du säger, för undkomma någon merkostnad.

    Jag brukar alltid ramla över något till efter att jag lagt en order, så för min del har det nästan blivit en rutin att göra så, hehe.
     
    nexus^6 gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Här får bli lite ris och ros till Amazon.de på samma gång. ;)

    Idag fick jag leverans av en order som beställdes för 17 dagar sedan. :(
    Rekord i långsam leverans hittills. Dessutom visade sig paketet innehålla endast en av de tre beställda varorna... :( :(

    Nåväl, efter en snabb chat med Amazon skapade de en ny order utan avgift med de saknade varorna och bjöd på prioriterad frakt. Så grejorna ska komma på onsdag om allt går väl. Så jag får hålla med om att Amazons kundtjänst är verkligt bra! :)

    Dessvärre har leveranstiderna från Amazon.de tenderat att bli ganska långa på mina senaste ordrar. Nu är det inte ovanligt att man får vänta bortåt två veckor med gratisfrakten. På den aktuella ordern så gick först en vecka innan den alls skickades, och när den skickades så var det från England. Sedan transporterades den till Hannover och låg där en vecka innan den lämnades över till Postnord.

    Under tiden beställde jag en annan order som levererades från Tyskland på två dagar!

    Så kontentan blir att man aldrig riktigt vet när man får varorna från Amazon.de om man använder gratisfrakten. Ibland går det på två dagar och ibland tar det 17 dagar. Och det är omöjligt att veta vilket det blir när man beställer. :(
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråkigt @svenix@svenix - fungerade ju så bra innan, men trevligt att supporten i alla fall fortfarande är lösningsorienterad i vanlig ordning :)

    Märkligt att det blev en så våldsam förändring så plötsligt vad gäller leveranserna med fri frakt. Gick från att de flesta i regel verkade få varorna inom ~3 arbetsdagar till att nu ha ökat markant i vissa fall.
     
    svenix gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Senaste beställningen är visserligen från Amazon UK, men där beställde jag förra måndagen, skickades på onsdagen, via 2 Amazon lager i Tyskland för att på fredagen tas över av PostNord och jag kunde hämta ut paketet på lördagskvällen.
     
    bernard gillar detta.
  10. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Detta skulle ha kommit på torsdag, dök upp till sist på tisdag, dvs. 5 dagar försenat.

    Paketet var helt, men med några extra klisterlappar med streckkoder, bl.a. en som det stod "duplikat" på.

    Så jag utgår ifrån att problemen orsakades mycket riktigt av felaktiga eller felaktigt påklistrade streckkoder, oklart om Amazon eller DHL var skyldiga.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag kan berätta att jag fortfarande inte fått pengarna tillbaka för min beställning av Redmi 9 som aldrig kom fram. Det var 14 dagar sedan jag registrerade ärrendet. Beställningen gjordes i slutet av Juli.
     
    svenix gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du hört av dig till dem igen om det?
     
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, mailade för en vecka sedan. Fick då samma svar igen. "Tekniskt fel" etc. vi hoppas kunna lösa det snart etc.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vilket fraktalternativ?
     
  15. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Standard. Amazon UK har inte gratisfrakt till Sverige
     
    svenix gillar detta.
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I morse fick jag ett nytt meddelande från amazon.de

    "Dear xxxx

    I hope you are doing well .

    I just want to inform you that we have not forgotten about your order not received , we are still working on the technical issue that is preventing us from refunding you .

    I would still like to beg your patience as we are working on finding a solution . Please bare with us a little longer .

    Wishing you good health !"

    Flera veckor för att betala tillbaka pengarna känns minst sagt märkligt.
     
    iterva, F-Forward, bernard och 1 annan gillar detta.
  17. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Ja verkligen märkligt. Jag har fått tillbaka både för en hel retur, men även 15% tillbaka för ett par hörlurar jag inte var helt nöjd med, men kunde tänka mig att behålla ändå. Varit de senaste veckorna och pengarna har kommit inom några dagar.

    Lite leveranstider också, gratis frakt:
    Fyra produkter beställda tisdagen förra veckan, kom i måndags. Skickades i två olika paket, men från samma lager i tyskland. Hade kommit på lördagen redan om PostNord hade levererat till ombud på helger. Skulle komma fredag-tisdag enligt uppgift när jag beställde.
    1x4 produkter beställda i torsdags på kvällen, finns att hämta idag onsdag. Skulle komma tisdag-torsdag enligt uppgift när jag beställde.
    Två produkter beställda i måndags, ser ut att dyka upp imorgon eller fredag. Skulle komma torsdag-måndag den 28(!) enligt uppgift när jag beställde.
     
    bernard gillar detta.
  18. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 183
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Amazon blandar, en lite större beställning tog lite längre än en vecka att leverera, medan min senaste beställning tog 2 arbetsdagar.
     
    bernard gillar detta.
  19. Droid90

    Droid90 Guest

    Funderar på att signa upp mig för "monthly invoice".

    Har någon testat det? Hur nöjda är ni?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tittade på det lite snabbt, men blev inte riktigt klok på hur det fungerar. Man skall betala i sin lokala valuta står det via SEPA-överföring, men jag undrar hur de konverterar euro->SEK i sådana fall. Är det helt och hållet utan någon växlingsavgift, elller lägger de på något? Det hade jag försökt ta reda på först, för annars blir det lite dyrt om det är den vanliga SEK-kursen Amazon föreslår när man checkar ut, då den kursen är rätt usel jämfört med bankens kurs.

    En andra grej är ju att man inte kan samla poäng på sina köp om man gör så, om man nu har något kreditkort eller dylikt som erbjuder det. Annars har det förstås ingen betydelse.

    Annars låter det rätt smidigt om man ofta gör småköp på Amazon, särskilt om man behöver bokföra dem sedan.
     
    Droid90 gillar detta.