Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Metall-kortet är rätt läckert. Någon här som har det?
     
  2. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Ta med dina andra kort i början för säkerhetsskull. Curve "analyserar" transaktioner i början för att anpassa vissa gränser som är satta för nya användare, kan hända att köp mm blir nekade om det är för högt belopp osv, ha tålamod om det nekas väldigt ofta i början (hände aldrig mig men har bekanta som stött på det).

    Om du ska tanka med Curve bör du först kontakta Curve supporten och be dom aktivera detta då det verkar vara blockerat som standard, jag gjorde det själv och dom låste upp det inom några timmar.

    Undvik att köpa dyra saker med Curve som sedan kan bli garanti/retur/försäkrings-ärende, kan bli en del strul om Curve står som betalkort men att pengarna dragits från det underliggande kortet (speciellt om det är bolaget för det underliggande kortet du ska bråka med).

    Dubbelkolla att korten du lagt till i appen har SEK som valuta, annars kan det tillkomma valutapåslag (har för mig att det kan sättas på kortinställningar i appen).

    Om du tänkt köra med Curve via PayPal, kontakta dom och smöra ordentligt så att de ändrar default valutan på kortet från GBP till SEK, annars blir det valutapåslag även här. Tidigare kunde detta göras via hemsidan men det har dom tagit bort. Enligt PayPal supporten är det något de inte kan/vill ändra men om man hamnar hos rätt person på supporten går det lösa.

    Ska du köra GBIT (Go Back In Time) på transaktioner så håll ett extra öga på dessa så dom inte fastnar eller hamnar på fel kort osv då det kan bli lite strul ibland.

    Curve fungerar inte i vissa butiker för att det är ett utländskt kort så det kan vara bra att känna till om köpen blir nekade.
    Fungerar heller inte att lägga till som betalkort i Apple Store om du står som boende i Sverige eftersom kortet kommer från UK och de kräver att man ska regga ett kort från det land man bor i.

    Det var allt jag kunde komma på just nu :)
     
    Last edited: 5 sept 2020
    svenix, Buzz, utor och 1 annan gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Det där gäller väl bara online eller finns det exempel på att det hänt i fysiska butiker också?
     
  4. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Det har hänt mig i vissa mindre butiker, tror det har att göra med att dom valt bort stöd för utländska kort av kostnadsskäl så det är inte specifikt Curve som är problemet.
     
    bernard och Buzz gillar detta.
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Hur det nu går ihop med EUs fria rörlighet.
     
    bernard gillar detta.
  6. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    193
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Jag avslutade min Revolution Metal för att skaffa Curve Metal istället. Gillar verkligen det röda kortet. Dock använder jag det väldigt sällan eftersom jag kör GPay eller Apple Pay :D

     
    psp123 och bernard gillar detta.
  7. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    När jag skulle verifiera mitt kort blev jag avbruten. När jag senare startar appen får jag ett felmeddelande om ogiltig CVC-kod. Det enda jag kan välja är att lägga till ett nytt kort. När jag provar att lägga till samma igen så får jag ett nytt felmeddelande som säger att det inte går att lägga till kortet.

    Någon annan som råkat ut för detta?
     
  8. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Jag hade lite strul när mitt kort skulle aktiveras men aldrig med CVC.

    Testa kontakta supporten så kan dom nog hjälpa dig.
     
  9. marcuspresident

    marcuspresident Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    En fråga om cashback på kopplade kort i Curve. Har precis börjat testa Curve och la in Coops Mastercard/Entercard. Curve har jag i Google pay btw, men jag noterar att jag endast får 0,25p per krona i cashback, bör/ska få 1p/per krona i en Coop affär. Och Coop affären märker inte ens av att jag betalar med medlemskort/Coop kortet.
    Frågan blir alltså om betalningen räknas som utanför en Coopaffär när kortet är kopplat till ett Curve kort?
     
  10. htiawe

    htiawe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    292
    Mottagna gillanden:
    193
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Info:
    Lawnchair Launcher alt Nova
    Telefon 2:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 3:
    P40 Pro+
    Jag antar att du måste betala med ditt coop-kort, utan att ha curve framför, för att få rätt cashback.

     
    chraist gillar detta.
  11. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Curve har ju ett eget kortnummer och när du betalar med Curve så är det som används. Butiken har ingen möjlighet att se vilket kort du har kopplat bakom Curve. Så rabatter, återbäringar m.m. som är kopplat till ett visst kort funkar inte när handlar med Curve.

    Det är likadant med t.ex. bensinkort. Om du har ett Preem-kort som ger dig 10 öre rabatt per liter och lägger det bakom Curve kommer du inte att få rabatten om du tankar med Curve. Så i de fallen man vill ha rabatten eller återbäringen som är kopplad till ett visst kort så måste man använda det kortet direkt när man gör köpet.
     
    Sale och chraist gillar detta.
  12. marcuspresident

    marcuspresident Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    628
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Okej. Då är det inte så smart att koppla alla kort till det då? För då måste jag ändå släppa med mig korten fysiskt.
    Hade ju kunnat lösa det med att lägga Coop kortet i Google pay men det går inte.
     
  13. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Precis som tidigare talare i tråden, köpet görs mot Curve och det spelar ingen roll vilket kort du har som underliggande. Som jag skrev tidigare i tråden, använder man Curve så ska man bortse från all form av bonus, försäkringar och andra fördelar som man har på sitt underliggande kort. Butiken ser Curve och endast Curve tyvärr.
     
    Sale gillar detta.
  14. Ender

    Ender Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2020
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    I teorin är Curve som guds gåva till mänskligheten.

    Men du kommer troligtvis precis som jag märka att det är en annan historia i verkligheten och du kommer behöva bära med dig korten du kopplat ändå pga diverse problem som kan dyka upp och då fyller inte Curve kortet någon funktion längre förutom GBIT delen.
     
  15. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 213
    Mottagna gillanden:
    5 038

    MINA ENHETER

    Skrev till dem, hoppas på snabbt svar.

    Lite märkligt att man bara har ett försök på sig. Känns inte helt genomtänkt.
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns fördelar med Curve men Curve löser inte alla problem tyvärr.

    Det kan vara fördelar att koppla kort på så vis att man kan betala med korten utan att bära med sig dem. Och man kan blippa med kort som inte har blipp. Och man kan betala via Google Pay och Curve med kort som inte stöder Google Pay. Man får också bättre växlingskurser än om man betalar med korten direkt i utländsk valuta. Och du kan göra automatuttag från kort som inte stöder automatuttag.

    Däremot när det gäller rabatter och återbäringar så funkar inte Curve så bra. Jag själv har t.ex. kort på Willys, ICA och Coop. Tills vidare bär jag med mig de korten för att kunna identifiera mig som medlem men sedan väljer jag att betala med mitt Curve. På så vis får jag både medlemsrabatt och 2% cashback från Komplett som jag har som underliggande kort i Curve. :)

    Just idag har jag provat att lägga in alla sifferserier från mina Willys, ICA och Coop kort som "Loyalty cards" i Curve. Så får jag se om det går att använda den funktionen för att slippa bära med sig de fysiska korten.
     
  17. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag har länkat mitt Ica Stammis till Curve så nu får jag Ica-poäng varje gång jag betalar med Curve hos ICA och kvittot går till Kivra. Väldigt smidigt.
    Är dock bara medlem hos ICA, har inte deras egna betalkort osv så kan inte svara om man får mer poäng.
     
    mm_3, zappe, Sale och 1 annan gillar detta.
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hos Willys ska du kunna koppla ditt Curve kort till bonuskortsprogrammet
     
    marcuspresident gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet att det går att göra så. Men eftersom kort byts ut med jämna mellanrum föredrar jag att inte förlita mig på kopplade kort. Rätt vad det är så byts något kort ut och så funkar det inte längre. Man kommer inte alltid ihåg alla kopplingar man gjort när man får ett nytt kort. Därför bär jag runt på mitt gamla Willys-kort.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 335
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu menar jag själva Curve kortet och inte underliggande kort, det byts väl inte ut ofta alls