Mobil för handleden

Diskussion i 'Allmänt' startad av DrPetrus, 8 sept 2020.

  1. DrPetrus

    DrPetrus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Är det bara jag?

    Jag skulle gärna slippa släpa runt på en (allt större för varje generation) mobiltelefon men är beroende av några få appar i mitt dagliga liv. Jag är inte intresserad av sociala medier, selfies etc., utan använder telefonfunktionen, sms/WhatsApp, kalender, mail dagligen samt parkeringsappar, Swish, BankID, bankapp etc. Kort sagt använder jag min mobil som en medelålders person, vilket jag är, men är, till skillnad från de flesta vad det verkar, inte intresserad av Facebook, Snapchat, Instagram etc. I alla fall inte på min mobila enhet. Jag har inget som helst intresse av att insamla biodata heller.

    Så vad jag önskar är en relativt basal mobil att bära på vristen, kombinerad med sladdlös hörlur för samtal. Prestanda behöver därmed inte vara så märkvärdiga och batteriet behöver bara räcka över en dag (kan tänka mig att ladda varje natt, precis som jag redan gör med mobilen). Kamerafunktionen är jag beredd att avstå för en sådan formfaktor. Det kan ju idag inte vara så tekniskt svårt att producera en sådan mobil när batteriet inte behöver vara enormt och prestandakravet är modest.

    Så min fråga är: Varför finns inga sådana här mobiler på marknaden? Samsung Gear S utan skärmkanter och knapp eller en bredare Amazfit X, som kör android? Är målgruppen för liten för att få ekonomin att gå ihop? Kan det vara så att ingen tillverkare vill sälja en produkt där de idag säljer två kopplade i stället?
     
  2. Adebisi

    Adebisi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2011
    Inlägg:
    408
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

    En Apple Watch med esim är väl det du är ute efter, men faller ju mycket på bankid. Borde väl vara en tidsfråga innan det stödjs?
     
  3. DrPetrus

    DrPetrus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har funderat på en Apple Watch men har ingen lust att köpa en Iphone bara för att den skall ligga hemma och samla damm.
    Enligt Apple:
    • Apple Watch Series 5 och Apple Watch Series 3 kräver en iPhone 6s eller senare med iOS 13 eller senare.
     
  4. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Vet jag har sett på Kickstarter för några år sedan, antar det inte blev någon storsäljare.
     
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 163
    Mottagna gillanden:
    4 848
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
  6. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Finns väl en hel del kina-klockor som kör med full android i grunden. Men största problemet är väl att apparna inte är gjorda för så små skärmar. Sen kanske man vill kunna skriva på den också, svårt att få plats med tangentbord...