Förbereda luren för resande

Diskussion i 'Applikationer' startad av thefastlife, 28 sept 2010.

  1. thefastlife

    thefastlife Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hallå alla androidnördar :cool:

    Inom en snar framtid tänkte jag ge mig ut i världen på äventyr. Första destinationen blir Sydney och sen får vi helt enkelt se var jag hamnar.

    Eftersom android är min bästa assistent här i Sverige, både privat och i jobbet, så hoppas jag att den ska kunna hjälpa mig även utomlands.
    Det hade ju inte varit några problem om det inte vore så att internet-accessen skulle vara osäker. Jag kommer ju enbart kunna använda internet när jag har tillgång till Wifi, och vem vet hur ofta det blir. Är inte särskilt sugen på att betala tusentals kronor för roaming osv.
    Därför är det viktigt att jag förberett mobilen så mycket som möjligt innan jag åker. Det jag vill kunna göra är:

    - Navigera efter GPS
    Det allra bästa vore ju om man kunde spara ner Google Maps till SD-kortet. Nu går ju inte det, så jag har laddat ner kartor via NavDroyd. Tyvärr är ju inte det programmet det bästa, men verkar ändå fungera.
    Har någon tips på ett bättre program?

    - Ha kontroll på all viktig info (pass-nr, kort-nr, boknings-nr)
    Jag har testa TripCase nu som håller koll på flygtider och sånt. Men det uppdateras ju inte utan internet (vilket ärsjälvklart). Finns det nåt bättre program där man kan skriva in saker själv, så det står snyggt och lättläst?

    Givetvis kommer jag ha med mig passkopior och allt annat i pappersform, men det vore skönt att ha det lättläst i mobilen så man bara kan ta upp den och läsa infon.
    Vilket är det lättaste alternativet? Ska jag göra PDF:er och köra med Reader, eller finns det något annat program som är bra för detta ändamålet? Det får gärna gå att lösenordsskydda!

    Sen tänkte jag använda DropBox, så mina föräldrar kan skicka filer till mig om det nåt nåt jag behöver. Eller om jag vill att dom ska kunna få någon fil av mig.

    Som det ser ut nu kommer jag inte ta med mig nån laptop (tungt, skrymmande & allmänt jobbigt att släpa runt på med tanke på stöldrisk osv).

    Jag kan tänka mig att jag är inte den enda här inne som varit ute i världen med androidluren. Jag har ju varit utomlands med den innan, men då har jag bott på hotell med wifi och alla andra bekvämligheter, så det räknas ju inte riktigt. Nu ska jag vara borta i lite drygt 4 månader och jag vet inte riktigt var jag hamnar i världen.
    Har ni några tips på apps eller vad som helst som kan vara bra, nåt ni saknade eller nåt ni verkligen hade använding av, snälla tipsa mig :)

    Tack på förhand!

    EDIT: Märkte att tråden fick lite alround-inriktning, så om admin vill flytta den till en annan kategori, be my guest :)
     
    Last edited: 28 sept 2010
  2. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Lite beroende på din ekonomi skulle jag varmt rekommendera att du skaffar ett kontantkort i det land du är. Jag tyckte möjligheten att nyttja telefonen fullt ut vida översteg kostnaden.
     
  3. thefastlife

    thefastlife Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo jag ska skaffa mig en till telefon med lokalt nummer där nere. Problemet är väl att min Spica är låst till Telia..
     
  4. o0ski

    o0ski Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Visste inte att en androidtelefon kunde vara låst!
     
  5. Verrox

    Verrox Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Då borde du läsa på lite...
     
  6. GammelGreggan

    GammelGreggan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    191
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    OruxMaps kan spara onlinekartor offline, både i appen själv och via OruxMapsDesktop. Funkar mycket bra. Sen stödjer appen även "vanliga" kartor, tex. inskannade.

    Note Everything är en bra app att spara info i, om den inte behöver lösenordsskyddas förstås.
     
  7. Akillles

    Akillles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    1 738
    Mottagna gillanden:
    413

    MINA ENHETER

    Tipps på en rolig användbar app som kräver internet anslutning.
    http://www.appbrain.com/app/layar-reality-browser/com.layar
    Har den "inbyggd" på min Galaxy s men det borde vara samma
     
  8. moody

    moody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    378
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

  9. stenbod

    stenbod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tågluffade med min Legend i somras. Här är mina tips som kan underlätta resan:

    • För bokning av vandrarhem och hotell:
      sv.hotels.com/mobile
      iphone.hostelworld.com

    • Valutakonverterare kan vara bra att ha (använde en som helt enkelt heter "currency")


    • Fyll även minneskortet med stadskartor, kollektivtrafikkartor, tidtabeller osv. Jag körde med PDF:er

    • iTravelFree. En app för Wikitravel, kan spara ner reseguider och kartor om jag inte minns fel.

    Något jag saknade under min tripp var något smidigt sätt att hitta enkla fraser på olika språk utan internetuppkoppling, dvs en app som hade en databas med ett antal olika standardfraser på olika språk. Någon som har nån sådan på lager? :)
     
  10. djstoffe

    djstoffe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Om du vill att dina vänner och släktingar ska kunna följa din resa kan du göra resdagbok via: http://www.ontheroad.to/
    Kräver givetvis internetaccess.
     
  11. matsa16

    matsa16 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Viamici viamici.com
    Ta ett kort med mobilen på en lokal karta eller skylt med karta på, lägg in den i viamici o ange två punkter på kartan så kan du sen via gps en i mobilen se var du är på ditt kort på kartan.
    Smidigt att bara ta ett kort på nån lokal turistkarta o sen kunna använda den med gpsen.
    Har inte testat själv men ska göra , verkar riktigt smidigt.
     
  12. Coldsnap

    Coldsnap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2010
    Inlägg:
    461
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En app som trackar din position utan att använda internet kan ju vara skoj att ha igång. Skrev inte Kaj en sån?
     
  13. tysk

    tysk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag använder Mapdroyd för navigation, och har kartor över hela Europe sparad på SD kortet. Det funkade bra t.e. i St.-Petersburg. Jag vet inte hur det ser ut med kartor för Australien, i alla fall finns de också att ladda ner för Mapdroyd. Här i Sverige är gratis kartor för Mapdroyd nästan lika bra som Googles i städer, men på landet brister de.
     
  14. Kunglouie

    Kunglouie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Hur får man Mapdroyd till att fungera? Har laddat hem de kartor jag vill ha men förstår inte inte hur man "laddar" in dom. Får bara fram en grå världskarta.

    Tacksam för hjälp.