Övrigt: Vad försökte Tre sälja till mig i går?

Diskussion i 'Off Topic' startad av RURAL, 8 sept 2020.

  1. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag avslutade mina avtal med 3 tidigare i år, och har sedan flera månader inget med dem att göra. Slutfakturan betalades i februari om jag minns rätt. Jag tecknade då abonnemang hos Tele2.

    I går ringde Tre till mig och jag lyssnade lite halvhjärtat, ville inte tvångsdöda samtalet för jag är för snäll för det.
    Det jag minns var att säljaren sa att jag nu hade "chansen på världens rabatt" hos Tre. Jag svarade "mhm, okej", sen minns jag att han sa:
    "Jag kan se att du i dag är kund hos Tele2 men................" sen minns jag inte mer.

    Sen tänkte jag, vad försökte de sälja?
    Har Tre för avsikt att "köpa loss" mig från Tele2? Är det något de är kända för att syssla med?
    Han kan ju inte ha trott att jag skulle vilja ha två separata abonnemang, ett hos Tele2 och ett hos Tre?
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Vadå "köpa loss"? har man inte bindningstid behövs ju inget köpas loss och inte får man två abonnemang heller. om det nu är så att du faktiskt har bindningstid undrar jag om Tre faktiskt kan se det. Om inte gör de väl antagandet att du inte har det. Vilket efter vad jag förstår är det normala hos Tele2 (men kan ha fel där).
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är jättesvårt att svara på - men antagligen hade du kunnat få ett rabatterat abonnemang med en surfmängd som hade ni hade kommit överens om. Varför skulle du ha två separata abonnemang, hade du funnit erbjudandet intressant hade du ju kunnat avsluta abonnemanget hos Tele2.

    Nej, 3 skulle inte köpa loss dig från Tele2. Varför? Du har ingen bindningstid hos Tele2 om du är privatkund. De hade kunnat skjuta på aktiveringen av abonnemanget hos 3, så du hade haft Tele2 under uppsägningstiden och sedan bytt.

    Tele2 har inga privatabonnemang med bindningstid, så det enda hade varit uppsägningstiden. Men det brukar gå att skjuta på aktiveringen av abonnemang.
     
    Asawi gillar detta.
  4. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Som dom andra i tråden tidigare sa så är det ju inte alls konstigt, operatörer jobbar ju med att locka över kunder från varandra med diverse erbjudanden, det är ju lite halva grejen med försäljningen av abonnemang.
    Däremot är Tre i min erfarenhet extremt mediokra vad det gäller kundservice, täckning på deras nät, och ur prisperspektiv.
    Dom kan ibland försöka dra till med rabatter men sen lyckas det på något sätt bli dyrare ändå, och om det inte blir det på en gång så är det någon tillfällig rabatt som sedan går ut och sen blir abonnemanget ofta dyrare än andra operatörer ändå. Enda jag kan ge dom är att dom ibland lyckas subventionera priset på telefonerna om man tecknar upp sig på 24 månader bindningstid med dom, vilket jag egentligen saknar möjligheten att göra hos många av dom andra operatörerna. Att bindningstiden är borta är i grunden bra, men för den som vet att dom vill behålla samma operatör så går det ju att göra bra dealer om man binder upp sig.
    Hade hellre bundit mig vid en stenbumling och kastat mig från Kungsbron än att bli kund hos Tre igen frivilligt, dock.
     
    eastbound och Janne303 gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 702
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl nästan en regel snarare än ett undantag att operatörer man varit kund hos tidigare hör av sig för att locka tillbaka kunder.

    Har i och för sig aldrig hänt mig när jag bytt mellan lågprisoperatörer, men det verkar fortfarande vara rätt vanligt bland de stora operatörerna.
     
  6. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 036
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Tre kan ju se vilken operatör du porterade till, gissningsvis är föredetta trekunder hos tele2 ganska tacksamma att bearbeta pga av att dom inte har bindningstid, sen tror jag egentligen bara företag får kontakta kunder som man har en kundrelation till men det kanske gäller ett tag efter att man lämnat företaget