Bilder tagna med Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av night77, 8 jul 2020.

  1. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Är det bara jag som ser att Gcams tegelvägg är illröd samtidigt som du klankar ner på stocks överdrivna färger? Kanske har något fel på skärmen, får kolla på jobbet i morgon.
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Kolla i telefonen. Den bör visa färgerna korrekt om det är fel på din datorskärm.

    Det är inga jättestora skillnader i färgerna mellan väggarna men GCam är mer röd. Den plockar upp den korrekta reflektionen från byggnaden bredvid medans Stock är lite för kall överlag.

    Anledningen till att GCam klarar detta så bra är att den använder Googles AWB-funktion med en profil skriven just för primärsensorn i Note 20 Ultra Snapdragon.

    tegel.png
     
    Taskman gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Lite mer Stock vs GCam (i den ordningen)

    20200907_175957.jpg
    IMG_20200907_175952.jpg

    20200907_175821.jpg
    IMG_20200907_175817.jpg

    20200907_175323.jpg
    IMG_20200907_175314.jpg

    I mitt tycke anmärkningsvärt stor skillnad. Stock är alldeles för kall i vitbalansen och har sämre dynamiskt omfång.
     
    dannejanne, Oggenator, Taskman och 2 andra gillar detta.
  4. Matte Hedström

    Matte Hedström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Kan bara hålla med, väldigt mycket trevligare bilder från Gcam...
     
  5. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 268
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Å var är Gcam till Exynos då?
     
  6. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Finns nog ingen som fungerar speciellt bra om det ens finns någon som fungerar alls. Gcam kräver en Snapdragon för att fungera bra
     
  7. Droid87

    Droid87 Guest

    Det sista fotot tyckte jag var mjukare med gcam. Men övriga gillade jag stock mer. T ex på första fotot sår säger jag som han youtubern på HD tv test brukar säga; ”you got worse shadow details”!
     
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Blandar du ihop bilderna? Stock har mycket sämre detaljer i de ljussvaga delarna.
     
    dannejanne gillar detta.
  9. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 268
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Aj då, då får jag fortsätta gå runt med min A7 III med fasta gluggar ett tag till då hehe :D
     
  10. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 210
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    Jag blir ju sugen på att besöka Uppsala. Se ut att vara en fin stad. Fina bilder, framför allt med Gcam!
     
    bernard och RuffyMan gillar detta.
  11. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Vitbalansen är ju som tur är en av de lättare sakerna att fixa till i efterbehandlingen men det jag är mest imponerad över i jajo:s bilder ovan är hur Gcam inte överexponerar de ljusare partierna i bilderna samtidigt som den har mycket information kvar i de mörkare delarna av bilderna. Antar att både stock och gcam har HDR-läge på?
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Vitbalansen inte riktigt så enkel att justera som man kan tro. Google AWB tolkar ju omgivningsljuset redan innan bilden tas och varje färgkanal justeras för att fånga korrekta färger. När man efterjusterar vitbalans påverkas alla tre färgkanaler vilket gör att t.ex. asfalten blir korrekt grå men solljuset blir för rött osv. Men oftast funkar det helt okej att efterjustera såklart.

    GCam använder en teknik som kallas HDR Enhanced Instant (samma som på Pixel 4). På Stock kör jag HDR på men scene optimiser av (annars blir det total cirkus med färgerna).
     
    dannejanne gillar detta.
  13. LFCFredda

    LFCFredda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S22 Ultra
    Så länge som man sparar filerna i RAW tar det inte mer än ett fåtal sekunder att få till vitbalansen i t.ex. Lightroom, lägger man dessutom till ett gråkort i bilden blir det ännu enklare. Lite svårare att få till det på ett komprimerat filformat.

    Sen fattar jag inte hur du menar att vissa partier kan ha rätt vitbalans i fotot (asfalt korrekt grå) men vissa hamnar fel (solljus för rött)? Då menar jag att du har några andra problem än vitbalansen, eller?
     
    RuffyMan gillar detta.
  14. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tror att ytterst få orkar fotografera i RAW med gråkort och justera i Lightroom.

    Men ja, pysslar man med såna verktyg är det ju möjligt att få till det perfekt.

    Det jag menar är att problemet med Stock är att den blåa färgkanalen oftast är för stark. Tittar man på gröna och röda partier i bilderna ser de korrekta ut men delar som förväntas vara grått är istället blått.

    Om du då ändrar vitbalansen till varmare ton blir de andra färgerna fel.
     
    easycure1974 och RuffyMan gillar detta.
  15. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Hur kommer det sig att appen kräver Snapdragon? Heter appen Gcam eller något annat?
     
    Janne303 gillar detta.
  16. xFirefly93

    xFirefly93 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    23
    Korta versionen..

    För att Gcam kräver bildbehandlingstekniken som Snapdragon kommer med för att fungera så som det är tänkt, vilket Exynoskretsarna tyvärr saknar.

    Om jag har uppfattat hela saken rätt och korrekt.
     
    Egil, Droid96 och jasifil gillar detta.
  17. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Det finns väl motsvarande teknik i någon grad på exynos men den fungerar förmodligen annorlunda och kanske, vad man kan bedöma på skillnader även i stock camera mellan telefonerna: sämre. Det har länge varit ett klagomål att bilderna blir lite bättre på snapdragon. Inte den första telefonen där detta gäller och förmodligen inte den sista. Samsung verkar aldrig hitta rätt med den där jäkla processorn. Folk är hajpade till tusen över exynos 1000 men personligen tror jag att vi får en repris: når inte upp till 875, blir fortfarande varmare, har fortfarande sämre batteritid....
     
  18. xFirefly93

    xFirefly93 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    23
    Jag tror dock faktiskt att Exynos inte kommer med någon specialskriven bildbehandlingsteknik på hårdvarunivå i samma utsträckning som den motsvarande lösningen för Snapdragonkretsarna, vilket gör att Samsung får sköta desto mer direkt via / genom mjukvaran, vilket är en mindre effektiv lösning med sämre resultat som en möjlig följd / konsekvens.
     
  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Helt klart rimlig gissning. Märks på hur mycket varmare Exynos blir vid längre fotosessioner.
     
  20. xFirefly93

    xFirefly93 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2018
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    23
    Mest troligt så är det nog så. Det finns ju en självklar anledning varför mjukvarubehandlingsalgoritmerna "utan indirekt stöd" av hårdvaran leder till och producerar sämre resultat på alla tänkbara plan.

    Hur tror du situationen ser ut för Kirin, är det samma elände där med behandlingstekniken som på Exynos?