Bilder tagna med Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av night77, 8 jul 2020.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Sant. Den blir extremt varm av just foto så det skulle ju förklara saken om de helt enkelt kör mycket i mjukvara istället för hårdvara. Ännu en orsak till att exynos är skrämmande dåligt.
     
  2. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jag kan nog tycka att det är en aning överdrivet att kalla Exynos för skrämmande dålig bara för att processorn blir lite varm vid bildbehandling. Vad gäller bildkvaliteten så verkar det som att vissa användare inte ens är nöjd med stock-resultatet med Snapdragon utan föredrar Gcam. Jag har inte heller sett någon direkt jämförelse av bilder tagna med Ultrans Exynos vs Snapdragon. Tror att bildkvaliteten är tämligen identisk oavsett vilken processor som sitter i mobilen. Vad gäller Gcam så tycker jag att många bilder är lite för mycket HDR för min smak.

    För egen del är jag mycket nöjd med bildresultatet i min Exynos. Jag kommer ju aldrig att ersätta min D810 med en telefon oavsett så keepers kommer fortsatt att fotas med systemkameran. Dock är det så att den bästa kameran är ju den som man har med sig. :)
     
    Janne303, Trino och RuffyMan gillar detta.
  3. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 268
    Mottagna gillanden:
    468
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Exakt. Det ska mycket till om en mobil ska kunna ersätta våra fullformatskameror :)
     
    jasifil gillar detta.
  4. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är två helt olika typer av fotografering.

    En systemkamera är ju mycket bökigare på alla sätt och direkt ur kameran blir bilderna ofta mindre tilltalande än en bra mobilkamera. Lägger man dock tid på efterbehandling så vinner såklart systemkameran.

    Jag har sparat min DSLR-utrustning av sentimentala skäl och för att jag ibland gillar att gå ut och fotografera som en kreativ aktivitet. Jag tar alltid lite mer genomtänkta bilder när jag går in i "fotograf"-sinnesstämningen och håller i en riktig stor kamera.

    Men jag kan ärligt säga att efterbehandlingen i t.ex. iPhones och GCam är så bra att det är väldigt tidsödande att nå samma resultat med systemkamera. Om bilden ändå bara ska delas med vänner på sociala media så känner jag inte att det är värt tiden. Men om jag ska fotografera en väns bröllop så tar jag såklart inte mobilkameran.
     
    lulzfactor, dannejanne, Taskman och 1 annan gillar detta.
  5. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Måste instämma helt här som ägare till en fullformat kamera med gluggar till ett totalt värde av säkert 6 siffror. Den spöar så klart mobilen på alla sätt och vis, men jag har nästan aldrig med den. Det är ett ofog att gå runt med en tung kamera runt halsen och därmed är jag väldigt mån om att kräma ut max ur mobilen.

    Exynos är inte dålig så att den är kass men i relation till snapdragon i samma enhet till samma pris så blir det förskräckligt och bristande bildbehandling i socen strör bara än mer salt i såren. Om den var märkbart billigare och hette lite, fine. Men Samsung framhäver sin vid det här laget befängda åsikt att produkterna är likvärdiga. Det är de inte.

    Att det saknas hårdvarubildbehandling är en ganska betydande grej för en lur med denna prislapp. Så tänker jag om saken. Och gcam kan ju vara en smaksak men alternativ är väl alltid bra att ha?
     
    RuffyMan gillar detta.
  6. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Av din beskrivning får man intrycket av att Note 20 Ultra med Exynos är på gränsen till kass vad gäller kameran. Jag kan inte säga att jag delar den uppfattningen :) Åtminstone inte innan jag har sett några sida vid sida-jämförelser med bilder från N20U:s båda varianter, vilket jag inte gjort än. Självklart har även Exynos-varianten en bildprocessor som sköter bearbetningen av data från sensorerna. Vet inte var den informationen har kommit ifrån att det skulle saknas. Sedan kan det givetvis finnas skillnader mellan de olika varianterna och det är ju en smaksak vad man föredrar.
     
    RuffyMan, Trino och Janne303 gillar detta.
  7. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Ingen vet ännu om det saknas motsvarande hårdvarufunktion på exynosmodellen eller ej. Det vi vet är att exynos modellen blir svinvarm i kameraappen medan snapdragon inte gör det. Det skulle kunna indikera att delar av behandlingen görs i mjukvara istället för hårdvara. Men självklart vet ingen någonting säkert.

    Skilnaden mellan exynos och snapdragon bilderna är inte enorm på något sätt. Men om vi talar om samma mobil för samma pris så blir skilladen stor nog för att vara oacceptabel. Det är framförallt mindre detaljer i skuggorna som märks och i vissa bilder även en minskad skärpa på exynos varianten. Det verkar också som att snapdragon varianten får ut mer ljus från bilderna generellt då bilderna blir lite ljusare.

    Det är små skillnader, men åter igen, vi talar om exakt samma mobil vilket gör saken oacceptabel om du frågar mig.

    Screenshot 2020-09-11 at 09.45.32.png <-- mer data i skuggorna
    Screenshot 2020-09-11 at 09.45.54.png <-- allmänt ljusare bild
     
  8. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Samsung skriver att det finns en bildprocessor i deras Exynos så den saken är helt klar.

    Däremot är det intressant med jämförelsebilder :) Det är ju så att optiken och sensorerna är identiska på båda varianterna så samma information bör ju rimligen samlas in av båda. Sedan hur den informationen behandlas, ja det kan ju skilja mellan modellerna. Precis på samma sätt som olika kameramodeller med exakt samma sensor men där slutresultatet ändå blir helt olika. Det märkliga här är ju att Samsung styr över båda varianterna så skillnaderna borde ju vara försumbara kan man tycka. Håller med dig om att det inte är acceptabelt att det skiljer mellan modellerna.

    Vad gäller skärpan så kan man inte dra några slutsatser om inte förutsättningarna är identiska d.v.s. alla bilder måste tas i samma ljusförhållanden och med stativ. I annat fall kan oskärpa bero på t.ex. skakningsoskärpa. Dock är det intressant att Snapdragon-versionen tycks ha en lite annorlunda behandling av högdagrar och skuggor. Det hade varit jäkligt intressant att se raw-filer från båda varianterna. För jag antar att de bilderna du bifogade var jpg direkt ur telefonen?

    Att Exynos blir mycket varmare beror säkert på att den helt enkelt drar mer ström och blir därmed varmare av den anledningen.
     
  9. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Har tyvärr inte tillgång till bilderna då de är från annan person (jag har inte båda modellerna). Men nog är det intressant att det ändå blir en så pass märkbar skillnad? Man undrar hur det kan bli så. Dock är det väl mycket som händer efter ljuset nått pixlarna på sensorn. Det är 108mp av data som ska behandlas och ge en färdig bild på 12mp. Finns skillnader mellan metoderna och algoritmerna så kan så klart skillnader uppstå.

    Exynos kan säkert HA hårdvarustöd, men det kan ju se annorlunda ut, kräva mjukvara för vissa delar t.ex., vi har ingen aning. Skakoskärpa kan bidra ovan i bilderna, men bör inte vara orsak till mer detaljer i skuggorna eller en allmänt ljusare bild.
     
  10. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Är inte det här lite konstigt. Observera bilden nedan. Den ena bilden är tagen i vanligt 4:3 läge, den andra är tagen i 108mp läget. Båda är tagna med 3x digital zoom inställt. Som synes så blir skärpan betydligt bättre i 108mp läget och då ska det noteras att detta var inomhus så ljuset var långt från optimalt.

    Varför använder inte Samsungs kameraapp pixlarna från sensorn när man zoomar? Det verkar ju till synes som att pixel binningen körs INNAN digital zoomning utförs. Det är ju rent löjeväckande dåligt när man har de där 108mp att arbeta med. Är det inte det minsta man kan räkna med att de används vid digital zoom? Känns som att jag måste missa något uppenbart här men kommer inte på vad det skulle vara.

    Screenshot_20200914-204058_Gallery.jpg
     
  11. wrnrsn

    wrnrsn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2012
    Inlägg:
    419
    Mottagna gillanden:
    411

    MINA ENHETER

    Några från i helgen.
    Auto på alla och utan scenoptimering.

    Exynos
     

    Bifogade filer:

    Herrn, bernard, LFCFredda och 1 annan gillar detta.
  12. andyman11

    andyman11 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Nattläge. Väldigt mörkt ute. Imponerande måste jag säga.
     

    Bifogade filer:

    bernard och Puttesson gillar detta.
  13. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Trodde det var taget från ett spel först :teeth: fick kolla en extra gång.
     
  14. andyman11

    andyman11 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    Haha. Är det bra eller dåligt? :)
     
  15. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Bra fråga, ser iaf coolt ut ;)
     
    andyman11 gillar detta.
  16. Matte Hedström

    Matte Hedström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Personligen har jag lite svårt att förstå syftet med nattläget. Är det natt och jag tar kort vill jag ju inte att det ska se ut som dag... Men det är jag det. [emoji3]
     
    tictoc, RuffyMan och hagbarden gillar detta.
  17. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Tog den här bilden nu ikväll, tycker den blev helt ok. Gjorde inga specifika inställningar utan körde bara på.
    20201105_163921.jpg

    Den här bilden tog jag i nattläge för några kvällar sedan, inget stativ utan höll bara så stabilt jag kunde och det var bra mörkt ute, det finns inga artificiella ljuskällor där bilden togs ifrån, bara i fjärran.
    20201013_182514.jpg
     
    Puttesson och andyman11 gillar detta.
  18. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 172
    Mottagna gillanden:
    635
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Är det någon mer som har ojämn skärpa över hela bilden när man fotar av en sida med text?
    Har bra fokus i mitten på bilden bara. Sen blir det sämre i vänsterkanten.
    [​IMG] [​IMG]
     
    Last edited: 7 nov 2020
  19. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Aa, är så för oss alla tyvärr. Testa sätt på 2x zoom så bör det bli lite bättre.
     
  20. modstar

    modstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Såhär ser det ut för mig på ett a4 papper
    20201108_194101.jpg
     
    RuffyMan gillar detta.