Brusreducerande hörlurar

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av qsecofr, 12 sept 2020.

  1. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Hej,

    Min äldsta som har börjat på högstadiet i en klass där det är väldigt hög ljudvolym och då får han svårt att koncentrera sig.
    Absurt nog så finns det hörselkåpor att låna men det hjälper inte så mycket tycker han.

    Hur fungerar brusreducerande hörlurar? Har aldrig haft på mig sådana.
    Kan man ha på sig dom utan någon inkopplad telefon eller annan ljudkälla och få det tyst? Alltså stänga ute allt ljud runt omkring? Eller fungerar det bara då man spelar upp något ljud?

    Om det nu är så att man bara kan slå på dom och det blir tyst vilken modell är bra för detta ändamål?
    Bose QC 35 verkar få bra betyg men är lite dyra tycker jag, finns det något annat bra alternativ?

    Att det i dagens skola är omvänt med rättigheter och skyldigheter för lärare och elever mot vad det var då jag gick i skolan är en annan diskussion :(

    Tack för input.
     
  2. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Vill du ha budget så funkar de här

    Webhallen.com

    Brukar vara rea då och då. Helt ok ANC, dålig mic.
     
    qsecofr gillar detta.
  3. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    ANC fungerar bäst mot konstant ljud, dvs exakt samma ljud som exempelvis en motor.

    De fungerar inte lika bra mot snack. Däremot, så funkar det att ha väldigt låg musik samtidigt som man har ANC.

    Skulle kollat på ett par beg. för cirka 1000kr då du får bättre batteritid.
    Om syftet är att använda i skolan skulle det suga för ditt barn om hörlurarna glömdes ladda en kväll. Det är därför bättre att köpa beg. med mer batteritid (Sony's har cirka 40h)


    Jag har ett par Sony WH-1000XM2 som jag funderat på att sälja. När det gäller mina, så kopplar hörlurarna av bort om de inte "känner av något ljud" efter X antal minuter (tror det är 15-30min), går nog att fixa i inställningarna i de flesta modeller.

    Vet ej om ANC fungerar utan att ha en telefon ikopplad.
     
    qsecofr gillar detta.
  4. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Tack för tipset, men vet du om det funkar funkar som jag vill att det stänger bort ljud runtomkring så att det blir tyst utan att man behöver ha tex tfn inkopplad.
     
  5. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Då är det ett par kvalite hörselkåpor du letar efter. Skolan har oftast de billigare varianterna.


    Men röster är problematiska att stänga ute då frekvensen förändras konstant.
     
  6. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Kikat på det också, sett att det finns olika klasser på ljuddämpning mm. Får åka nånstans där det säljs och prova kanske.
     
  7. FBGKimpan

    FBGKimpan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2012
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S20 FE
    Det kommer vara nästintill omöjligt att hitta något som "stänger ute ett klassrum". Det som fungerat bäst enligt min erfarenhet är ett par ANC over-ear hörlurar med låg musik / white noise ljud (typ regn eller liknande).

    source:
    jag är en lärare
     
    qsecofr gillar detta.
  8. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1

    Du behöver inte ha en telefon inkopplad. ANC sätts på med en separat knapp. Ibland har jag ingen musik på men det är sjukt skönt när man åker tuben med brusreduceringen igång.
     
    qsecofr gillar detta.
  9. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag har ett par Sony kåpor 1000M3.
    Har jag på dom hemma med ANC på utan någon musik eller så så hör man tv och röster otroligt lågt, men inte helt borta.
    Däremot drar jag på lite musik eller film på typ lägsta volym så är det det enda jag hör.

    Så jag anser att ANC funkar på bullriga miljöer men absolut bäst om man ”dränker” ljud med annat ljud.

    Typ motorljud och annat mer statiskt ljud tar dem bort helt utan behov av annat ljud.
     
    qsecofr gillar detta.
  10. opuschen

    opuschen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2014
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    298

    MINA ENHETER

    Hej!

    Ett radikalt annat förslag är kanske ett par hörselkåpor med medhörning? Används till skytte och jakt annars. Jag gillar verkligen hörlurar med aktiv dämpning men just till tal (skräniga ungar på tåg) tycker jag att de egentligen inte funkar - alls. Därför jag ibland kombinerar Over-ear brusdämpande med vanliga öronproppar.

    Jag har ett par Peltor hörselkåpor för jakt/skytte med blåtand också. Låter överraskande bra till musik, dämpar såklart överlägset mot alla vanliga hörlurar. Lite dålig batteritid i just den, men du kan säkert hitta nyare. Dessa har då alltså Mick för medhörning så man kan samtala som vanligt med dem. Blir såklart svettiga men dämpar på riktigt.

    Sedan finns såklart också öronproppar. Jag har gjutna proppar som dämpar extremt bra, sitter jätteskönt. Svårt höra samtal dock. Numera kan man få även dessa med aktiv medhörning - men är dyrare. Kostar dock flera tusen (om man inte vill prova göra själv. Gör inte det. Jag har provat :-) ).

    Finns också lite budgetalternativ där. Happy ears kostar kanske en femtiolapp, dämpar lite lagom för brusiga miljöer men man hör fortfarande röster. Går också tvätta i diskmaskin (jag kör iaf mina där ibland). Dessa har jag själv oftast med mig i väskan. Smidigt på bio, restauranger, fester etc. Nyckeln är lagom dämpning. En annan fördel är att de knappt syns, vilket gör det mer socialt acceptabelt än knallgula proppar på en middag i alla fall. Priset gör också att iaf jag inte är så bekymrad att glömma dem. Finns några olika andra alternativ där som ser liknande ut. Jag tycker de är rätt likvärdiga.

    Happy Ears Earplugs - Reusable Earplugs | Made in Sweden

    En fördel är att de finns i flera storlekar. Inte superkrånliga att lära sig att sätta in heller.

    Eargo verkar vara typ samma. Jag köpte ett par men gillade inte så mycket. Båda kostar kanske 30-40kr på apotea så värt prova sig fram. Gapig ears säger att deras håller typ 6-9 månader så billiga. Tyvärr kan jag inte sova med någon av dem :-(

    Det finns enormt mycket alternativ inom denna vardags-ljuddämpning, såklart, så detta var bara några tips från min erfarenhet. Sedan är det hemskt att det ska behövas.

    Hoppas det gav någon input!

    /Marcus
     
    thehero, rimion och qsecofr gillar detta.