Funktionen "SIP Calling" i telefon-appen

Diskussion i 'Applikationer' startad av N6290, 10 sept 2020.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Jag såg inställningarna för SIP Calling i Googles Telefon-app. Tror samma inställningar finns i de flesta telefon-appar, inte bara i Googles app.
    Vad är SIP Calling egentligen? Jag försökte läsa på, men var lite svårt att förstå. Jag förstod det som en VOIP-implementering av vanlig "analog" (felaktigt ordval, men ni fattar) telefontrafik i en mobiltelefon. Vill någon förklara? Är det man åstadkommer lite samma sak som 4G-samtal och Wifi-samtal, där telefonsamtalet går som Internettrafik, men med SIP inte nödvändigtvis genom den vanliga operatören? Eller vad är skillnaden mot vanlig IP-telefoni och lösningar som 4G-samtal och Wifi-samtal?
    Använder man sin vanliga mobiloperatör hela vägen, eller innebär SIP att man kan använda datatrafik (från operatören eller genom Wifi) och sen valfri förmedlare av telefontrafik för att nå slutdestinationen för samtalet? Är det ett sätt att flytta in vanlig IP-telefoni (typ Skype) i den vanliga telefonappen, för större bekvämlighet och för att undvika extra appar?

    Det står att aktivera funktionen "inkommande samtal" med SIP Calling kan dra mycket batteri. Varför då?

    Är det någon av er som prövat SIP Calling i Telefon-appen, har det några fördelar eller är det någon användbar funktion för en privatperson? Eller är det främst en företagslösning? Är det en framtidsteknologi eller något som är utdöende med tanke på Wifi-samtal och 4G-samtal?
    Finns det någon konsumentlösning som inte kostar alltför mycket pengar, eller som kanske är gratis rent av?

    Kan detta vara ett sätt att få ett nytt tillfälligt telefonnummer utan att ordna nytt sim-kort?
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    SIP calling kallas även IP-telefoni. Det är normalt sett ett fastnätsnummer som du kommer åt via en internetuppkoppling. Det har egentligen inget med din mobiloperatör att göra utan oftast har du SIP-abonnemanget hos någon annan operatör.

    Du kan ha SIP-telefoni helt utan ett mobilabonnemang. Men du kan också använda SIP-telefoni via din mobils internetanslutning.

    Om du kör SIP i mobiltelefonen är det alltså för att kunna använda ett annat nummer i mobilen än ditt vanliga mobilnummer. T.ex. för att kunna använda ett fastnätsnummer från mobilen.

    Den billigaste SIP-lösningen för privatpersoner är nog IP-telefoni för privatpersoner och företag - Internetport
    Har du redan ett fastnätsnummer kan du portera in det till Internetport och få gratis månadsavgift. Samtalen får du dock betala minutavgift för. Skulle du ha större behov av att ringa via IP-telefoni så finns det andra abonnemang med högre månadsavgift men som inkluderar en viss mängd samtal.
     
    bernard, N6290, stelin och 1 annan gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Jag provade SIP en kortare period för några år sedan. Fungerade bra men drog rätt mycket batteri upplevde jag det som. Vet inte om det gäller alla telefoner eller om det bara var den jag hade då.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för era svar!

    Jag minns i mitten av 2000-talet att Skype introducerade möjligheten att skaffa ett telefonnummer hos dem, så att man kunde bli nådd på Skype från vanliga telefoner och även ringa ut till vanliga telefonnummer (om jag inte blandar ihop saker nu). Var det en SIP-lösning de införde då?
    (Faktiskt osäker på om Skype släpptes med den funktionen redan från början, eller om det kom senare)..

    Det kallas alltså SIP, oavsett om man använder tjänstens egna dedikerade app eller om man "flyttar in" telefonnumret i "Telefon"-appens SIP-del?

    internetport.se, vad för slags nummer får man, vilket riktnummer?

    Går det att ta emot sms till ett sånt SIP-nummer? Det kanske blir uppläst, som är fallet med vanliga fasta nummer?

    Hade du någon särskild anledning till att skaffa SIP, fanns det någon nytta med det tyckte du?
     
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    SIP är ett standard protokoll som används av många leverantörer för IP-telefoni. Det finns många olika SIP-klienter att välja på. Både mjukvarulösningar och hårdvara.

    Tjänster som Skype, Viber, Google Duo m.fl som också går att ringa med använder inte SIP. De har sina egna proprietära protokoll som bara går att använda med deras egna klienter (appar).

    Jag tror att du kan välja riktnummer om du väljer att hyra ett nummer av Internetport. Det kostar dock 29:-/mån att hyra ett nummer av dem. Jag har flyttat in två gamla fastnätsnummer som jag hade kvar från andra abonnemang. Då kostar det ingen månadsavgift.

    Jag vet inte om det går att ta emot SMS med ett SIP abonnemang. Det är ju ingen tjänst som normalt stöds i fastnätet. För flera år sedan hade jag möjlighet att ta emot SMS på mitt fastnätsnummer men det var via en tredjepartstjänst som jag inte vet om den finns kvar längre. Men det kanske finns något liknande fortfarande. Det kräver dock att utrustningen du använder klarar att ta emot SMS. Min Siemens Gigaset IP telefon klarar t.ex. det.

    Jag är 65 år gammal och har haft fast telefonabonnemang hela livet. När det började komma billigare alternativ till Telia flyttade jag mitt telefonnummer till andra operatörer. Så småningom blev det IP-telefoni för det var billigast. Jag har provat olika leverantörer av IP telefoni som kommit och gått under årens lopp. Jag har hela tiden sökt det billigaste abonnemanget för att ha kvar mitt fastnätsnummer. I dagens läge är det Internetport som är billigast för mig.

    För c:a femton år sedan började jag experimentera mer med IP telefoni och byggde bl.a. en egen Asterisk växel. Då skaffade jag ytterligare ett nummer som jag också har kvar. Så länge jag kan ha kvar dessa nummer för en låg kostnad väljer jag att ha kvar dem. Jag tycker det är lite kul att ha ett 031-nummer som jag kan ringa från och ta emot samtal på var som helst i världen bara jag har internet. :)
     
    N6290, bernard och matssoderstrom gillar detta.
  6. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 014
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
    Har du en tidsmaskin, eller? Mitten av 2000-talet = runt 2050 :D
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Tanken var att testa om det fungerade att ta emot samtal till hemnumret även i mobilen. För mig personligen så gav det inte tillräckligt för att det skulle vara värt det, vanlig vidarekoppling fungerade bättre.
     
  8. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Vi använde SIP telephony innan EU roaming infördes för att kunna ringa billigare mellan Sverige och Lettland.

    Det fungerade för det mesta, men ljudkvaliteten var typ WhatsApp/Skype.

    Vi använde appen Zoiper och en USA baserad SIP leverantör som jag inte just nu minns namnet på.

    Det har sina poäng om man ska resa till udda ställen där det är väldigt dyrt med roaming, eller där det finns andra problem med vanlig mobil telefoni.

    Det används väl fortfarande för att bygga billiga call center lösningar och liknande, tror jag.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Tack för era svar!

    Intressant läsning.
    Vilken klient använder du för att ta emot och ringa samtal med dessa nummer, är det appen i Google Play med rätt dåliga omdömen som länkas till från internetport.se (3CX Android App - Free Calls via your Extension), eller kör du vanliga telefon-appens SIP-del? Drar bägge lösningarna lika mycket batteri tro?

    Ja du, 00-talet och 2000-talet tycker jag båda funkar som beskrivning på det första årtiondet av det nya millenniet, men förstår att ordvalet också kan missförstås ;) Kan väl avse både millennium, sekel och decennium.
     
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ingetdera. ;)
    Jag har överhuvudtaget inte provat appen 3CX som Internetport rekommenderar. Inte heller har jag provat SIP i den vanliga telefon-appen.

    Hemma där jag oftast använder numren har jag en Siemens Gigaset S675IP telefon som hanterar numren. Den fungerar som en vanlig DECT-telefon med trådlösa handenheter, jag har sex olika handenheter utplacerade i huset. (stort hus och pryltokig). :)

    Om jag ska ta med något nummer på en resa brukar jag använda en app som heter Zoiper https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zoiper.android.app
    Det är en gammal klassiker som använts för SIP-telefoni i många år. Jag har inte provat att använda SIP-funktionen i den vanliga telefon-appen, visste faktiskt inte ens att den fanns innan du började denna tråden. När jag kollar i min mobil (LG G7) hittar jag ingen sådan funktion i den vanliga telefon-appen.
     
    N6290 gillar detta.
  11. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, som har påpekats är SIP alltså en öppen standard för IP-telefoni, så det går att använda mot vilken "SIP-växel" som helst.

    När vi sa upp vår ADSL (för att vi skaffat fiber) så ville jag klippa helt med Telia, så vi portade vårat hemnummer till en SIP-leverantör (Rix Telecom), skaffade en Siemens Gigaset med SIP-stöd. Och eftersom den hade stöd för flera nummer så hittade vi nån leverantör som hade typ "kontantkort" för nummer till ungarna (man satte in en hundralapp och så länge man hade saldo hade man fungerande abonnemang). Ställde in så deras telefoner ringde ut på vårt vanliga abonnemang, men de hade egna inkommande nummer. Det innebar att deras saldo aldrig rördes, så vi hade alltså de numren i flera år för bara en hundralapp i engångskostnad.

    Men man kan också sätta upp en egen SIP-växel hemma (Asterisk t.ex.) och använda sin mobil som en anknytning till hemtelefonen. SIP behöver ju bara en internetförbindelse (sanning med modifikation, servern behöver publik IP-adress och det kan behövas port forwarding). Jag hade planer på det, men fick aldrig riktigt tummen ur. Men när jag köpte router var ett av kriterierna att den skulle kunna köra Asterisk.
     
  12. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Hej, finns det alternativ för SIP som inte är kopplade till ISP? Ip-only höjer igen och iden med öppet nät är att byta när man vill. Jag vill kunna koppla SIP till en server och använda en gammal Android lur för telefoni.
     
  13. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Jag har använt dessa i många år fungerar utan problem för mig, både direkt i en ip-telefon, dosa eller egen server.

    IP-Telefoni | Teletek IP-telefoni & Bredband
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag kör med Internetport:
    IP-telefoni för privatpersoner och företag - Internetport
     
  15. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du får ett vanligt SIP-konto med användarnamn och lösenord om du vill. Jag har kört med både en egen Asterisk-växel och numera med en Gigaset IP-telefon utan problem.

    Billigast blir det om du kan portera in ett eget nummer. När jag gick över till Internetport var det gratis månadsavgift om man porterade in ett nummer och jag har det fortfarande. Numera får man tydligen betala 10:-/mån om man porterar in ett nummer men det är ändå billigare än något annat jag känner till (undantaget div. utländska tjänster).
     
  17. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Du kan sätta upp en enkel Asterisk server på en RPI 3b-4 som sköter allt åt dig sen kan du om du vill skapa obegränsat med konto för dator mobil surplattor vänner familj mm, sätter upp så du ringer "lokalt" till dom men bara ditt konto kan ta emot inkommande och utgående trafik
     
  18. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Ja dom är billiga om man porterar in sitt nummer och inte ringer långa samtal men nu tar dom 10:- + 29:-/mån = 39:- för hyra av numret du skaffar hos dom och dom tar betalt för Samtal till fasta nätet i Sverige

    Hittar inte vad dom ingår i deras abonnemang tex plustjänster som samtal väntar nummerpresentatör telefonsvarare så där kan jag inte svar

    Teletek är svenskt och kostar 10:-/mer i månaden men du ringer kostnadsfritt Samtal till fasta nätet i Sverige och billigare till mobiler deras plustjänster ingår så allt hänger på hur mycket du ringer
     
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Om man ringer mycket till fasta nummer är nog Teletek ett bättre val.

    Nummerpresentation ingår utan extra kostnad hos Internetport. Samtal väntar har jag inte kollat, det är inget jag bryr mig om. Vi använder telefonen mest för inkommande så då blir det billigt. När jag skaffade Internetport så var det gratis månadsavgift om man porterade in ett nummer och det har jag fortfarande. Så vår räkning brukar ligga runt 20:-/mån och det beror huvudsakligen på att frugan ringer en del samtal till sin gamla far.

    Internetport är en annorlunda och ganska kul operatör. De är dåliga på information. Deras hemsida är rätt kass. Men de har bra service. Ett av de få ställen där du kan ringa in och prata direkt med en tekniker om det är något. De brukar svara snabbt också.
     
    Boris92 gillar detta.
  20. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Jag använder min med mest till inkommande så jag hade tjänat på byta, men jag är lite lat och jag vet vad jag har inte vad jag får :) Teletek är med en liten operatör som man kan ringa och snacka både teknik och lösningar med, trevliga och hjälpsamma. Tror båda dessa erbjuder vad trådskaparen önskar.


     
    svenix gillar detta.