Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 090
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

    Vad säger ni.. Begagnad elcykel. Crescent Elder 2019 eller Bergamont e-horizon 2018 ? Egoing eller Bosch? Egoing har betydligt mer vridmoment än Active Line Plus vad jag förstår. Crescent har generellt lite högre priser, kan man förvänta sig mer av denna på något sätt?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Bosch active är nog tystare och har längre räckvidd. E-going är egentligen Bafang, så om du hittar jämförelser mellan Bafang och Bosch Active vore det nog bra.

    Beror lite på hur/var du cyklar och vad totalvikten blir. Mittmotorer är ju väldigt effektiva, så det är sällan att man direkt behöver anstränga sig nämnvärt även om den "bara" har 40 Nm.

    För pendling på främst asfalt och om det inte är väldigt backigt skulle jag inte fästa superstor vikt vid vridmomentent först och främst, utan då tycker jag känsla, ljudnivå och pålitlighet väger tyngst. Bosch är generellt sett rätt bra på den punkten.

    Sedan har det så klart mycket stor betydelse hur motorn är konstruerad och vad den presterar beroende på kadens, och hur hög kadens den öht klarar av i förhållande till vad för kadens du är mest bekväm med själv. Är rätt dramatiska skillnader mellan tillverkarna på den punkten, så man måste ha det i åtanke när man jämför system. Att bara gå på maximalt vridmoment säger inte så mycket. Bosch är optimerade för en kadens på 80-90 RPM, men ger gott om kraft även vid en kadens på upp till 120 RPM lite beroende på system:
    Motors compared

    När man har en elcykel är det med andra ord mycket bra om man tittar på utväxlingen så man så ofta som möjligt kan hålla en optimal kadens i förhållande till motorsystemet man använder, vilket vanligen brukar betyda att man behöver byta drev (...nog aldrig testat en elcykel som varit konfigurerad med detta i åtanke från början).

    [​IMG]


    Leta med andra ord rätt på vilken Bafang-motor E-going-cykeln använder och jämför sedan motorns fulla specifikationer mot Bosch Active-motorn.
     
    Last edited: 31 aug 2020
    ime95mos gillar detta.
  3. ime95mos

    ime95mos Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 090
    Mottagna gillanden:
    1 192

    MINA ENHETER

    Tusen tack för det utförliga svaret! Det är inte så mycket backar, ganska plant får jag säga där jag tänkte cykla. Om vi säger 75-80kg vikt (Beroende på om det är före eller efter jul/nyår:)). Ja det är väl en form av anpassning av bafang? Undrar om Crescent haft några fingrar i mjukvaran? Vad jag förstår är Bosch betydligt tystare? Finns gott om reservdelar o annat runt omkring Bosch med. Just Crescent är lite lokalt.. (även om det i grunden är Bafang). Bafang-grejer kommer inte passa rakt av?

     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte om Bafang-grejerna passar rakt av, men det är ju enkelt att få service på en Bosch-motor om du bor nära någon Bosch-certad verkstad i alla fall. Dock kan de begära originalkvittot om de tex behöver besätlla en ny motor, så bra om du har det. Nackdelen med Bosch är att de kan vara lite kinkiga med sådana saker.
     
    ime95mos gillar detta.
  5. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Var inne i våran lokala cyckelbutik som säljer Crescent med egoin och så hade dom en Crescent med Bosch motor där och alla dom som jobbade i butiken hade Bosch motor på sina cyklar, tyckte det sa en hel del,så jag köpte en med Bosch motor
     
    ime95mos gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    KTM gillar detta.
  7. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Då har man gått och blivit med en Bosch active line CX driven Scott, har lagat mängder av el hojar och testat kundcyklar, att det till slut vart en Bosch berodde på Bernard och att de helt klart är tystaste av alla jag testat och snabbladdaren jag lyckades få rätt pris på, mitt första intryck är att denna motor är über grym, backar jag knappt ansett möjliga att cykla ned för innan är askul att skicka i turbo och klättra upp för, visserligen med 44-622 CX däck så spinner det lite till och från, så i morgon åker det på ett 27.5" hjulpar med mer klättervänliga däck på, grymt sugen på en VOLspeed box redan och ett mindre framdrev om nu inte det visar sig att större bakdrev löser problemet med att man behöver ligga runt 95-105 i pedal rpm för att bestiga helt galna backar :)
    Men att man inte ens hinner tömma första batteriet innan planerna på att byta gaffel,bromsar,hjul/däck säger mig att detta kommer sluta i nått lika galet som påkostat(dyrt är fel ord så länge något är värt att uppgradera ) och min tanke var från början enbart att ha den för att transportera mig, men i vanlig ordning spårar man ut snabbare än jag hinner köra in prylarna
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lägg gärna upp en bild på cykeln. Vilken årsmodell är det på Bosch- motorn? Vilken styrenhet följde med? Intuvia, Kiox eller Nuon?

    Ja, haha, det kräver alltid lite meck att hitta en bra utväxling. Vad för drev satt på den? Det sticker snabbt iväg med alla modifikationer, men det blir liksom aldrig tråkigt att köra en sådan cykel sedan. Varenda tur är lika rolig, så det är värt pengarna :)
     
  9. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det är en E-sub unisex 2020 som varit i en trafikolycka och dömts ut pga gaffel och hjul samt lackskador, min första tanke var att flytta drivlinan till min Spark29a från början, men en noggrannare inspektion så visade sig ramen helt oskadd där försäkringsbolaget hävdat ev sprickbildning, så det vart ett dyk i skrot lådorna efter en "ny" gaffel, men hade inga märkes gafflar i 1 1/8 utan taper rör så nu sitter det en riktig skräpgaffel på plats med 120mm slag, första testet vart med ett par DT Swiss 1900 hjul från min gravel hoj, men nu rullar subban på ett par27,5 enve hjul skodda med raceking bak och Toro däck fram och ett Pro styre på 760mm och en Uno 110mm stam.
    Bytte till ett powerpack 500 när jag ändå pyssla med projektet, drog även på ett par spd pedaler och det ligger 2 set Hayes trail carbon bromsar och 202mm skiva till framhjulet OM det nu skulle behövas....
    Den har Purion med 212mil på mätaren så powerpack400 packet lär vara i nyskick men det får nog åka ryggsäck på längre turer eller så blir det ett fäste till på downtuben
    Normalt så är jag en gram-jägare men känns inte som detta är rätt projekt för sånna lekar så byggpalerna är att bygga en manlig damcykel i terräng/militärt stuk med skärmar pakethållare och rack i fram att trycka dit rejäla strålkastare på.
    Har nämligen en tanke på att kunna rycka ut på lite reparationsjobb runt om i sthlm och i närbelägna skogar(och ha den som en reklampelare och goodwill maskin för att minska hatet mot elhojar bland memils genom att laga punka på lycrafolkets 23mm däck för blott ett leende i hopp om lite mindre hat på Happyride kring el hojar)
    Planerna är många och påbörjade, men först skall den få rulla lite i nuvarande upplaga för att se till att ev andra skador visar sig vilket inte lär ta många dagar i denna setup
    Får knäppa lite projektbilder i skogen i morgon på Subban, jag återkommer!
    Nu är klockan 3.55 på morgonen och jag skall ut och testa hur hon känns skodd med 27.5" och se hur mycket inverkan det har på farten(Strava och Garmin datorn får berätta sanningen)
     
    Last edited: 5 sept 2020
    bernard gillar detta.
  10. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Om man byter drev fram vad får det för effekt?känns som jag vill använda dom lägre växlarna mer,vad för ett större drev eller mindre för skillnad?
     
  11. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Om du drevar ned i fram så ökar du kraften som motorn levererar men även varvtalet på toppen, eftersom motorn får mindre motstånd i lägre hastighet och varva mer på maxfart så är det en balansgång när du drevar eftersom den kommer dra en aning mer i maxfart men mindre i låga farter.
    Det kan vara vettigt att börja med kassetten i bak då den ändå behöver bytas ca var tredje kedja, en kedja håller ca300-400mil och byts den inte i tid sliter du på framdrev och kassett, har man en mittmotor hoj så rekomenderar jag att man köper en kedjemätare för en 50-100kr och köper bra kedjor anpassade för just elhoj då dessa är förstärkta.
    När du byter kassett så kolla in SunRing som har glesa kassetter(stor skillnad mellan växlarna) och BBB och KMC gör bra ebike kedjor(7-9vxl 10-11vxl och 12vxl har olika bredd så du vet)
     
    KTM och bernard gillar detta.
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Om det är mindre drev fram blir det trögare att trampa på växlarna då eller lättare?
     
  13. C-man

    C-man Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2014
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    På en oassisterad cykel så blir det så ja men på en cykel med mittmotor så kommer motorn leverera mer vridmoment med ett mindre framdrev och därför kommer den assistera mer på låga växlar men teoretisk toppfart kommer sjunka, men det är just teoretiskt eftersom motorn inte når teoretiskt maxvarv då motståndet ökar i högre fart så du kommer få mer kraft upp till den hastighet spärren ligger på, så att kliva ner en aning blir vinn-vinn, vill minnas att det är ca 4 kugg fram som motsvarar 1 kugg bak, så det är lättare att ändra bak med större steg mellan växlarna där då det finns kassetter med 52 som störs på kassetten (beroende på antal växlar förstås, 9 delade kassetter går sällan över 42 tänder men 11-12 finns upp till 52)
    Det blir lättare att ge dig en hint om vad som borde vara lagom om du berättar om hur du cyklar(kadens) och hur mycket du själv tar i, det är enorm skillnad mellan olika cyklister just där, och även hur terrängen ser ut(underlag och stigning) samt vad du idag kör för kassett och drev samt motor, många parametrar blir det för att hitta rätt för varje enskild person och därför kommer ingen hoj optimal för någon typ.
     
    KTM gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    New study finds that e-bike riders quadrupled their cycling distance over a six month period

    I Norge cyklar man tydligen fyra gånger längre på elcykeln vs standardcykeln. Inte så konstigt kanske. Tar man bort motvind ur ekvationen blir det genast mycket trivsammare att cykla :)

    Tror långt fler börjat cykelpendla till jobbet om det byggdes mer tvåfiligt som i som i Danmark/anpassades för S-pedelecs, och man också justerade lagen som i Danmark och tillät dem. De har varit tillåtna där sedan 2019, och dessutom studerades det om antalet olyckor ökade, vilket visade sig inte vara fallet.
     
    KTM gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad är det här för fin cykel som Biltema fått in med tillsynes fina komponenter vs pris? Bafang och allt? Tog bild på numret för motorn nedan.
     

    Bifogade filer:

    Kiddy, RuffyMan, milky81 och 2 andra gillar detta.
  16. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    @bernard@bernard Du som är cykelgurun :)

    Jag skulle behöva en cykel som jag kan ta till jobbet ibland. 1,5 mil enkel resa och platt asfalterad cykelväg. Väger 100 kg och rätt låga krav på cykel överlag. Vill bara inte komma fram till jobbet svettig. Tror du att den här skulle funka? Elcykel City Explorer 28" 8 växlar
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men testa kanske framdrivet vs mittdrivet först om du inte redan gjort det, för att få en uppfattning om skillnaden.

    Duger för ändamålet gör den garanterat, och Bafang-grejerna är ju enklare att hitta och byta ut om det behövs än mer obskyra märken.
     
    nothing_records gillar detta.
  18. AlexDal

    AlexDal Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2020
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Vad tycker ni på forumet om Rawbike 3? Jag har nyss börjat läsa på om elcyklar men söker efter något man kan använda under höst/vinter då elsparken inte blir lika optimal att använda :) Helst vill man slippa trampa så mycket som möjligt då jag föredrar att inte komma till jobbet svettig (separerar alltså helst träning och min dagliga pendling). Min pendling är totalt cirka 3 mil (Tur & Retur). Det som jag fastnat för med Rawbike 3 är:

    * Ser ut att ha en stark motor med ett batteri som håller hyfsat långt.
    * Rejäla däck. Viktigt för min del.
    * Fällbar design

    Då är frågan om Rawbiken är tillräckligt prisvärd eller om det finns andra märken/modeller med möjligtvis högre kvalite & prestanda?
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du vill ha en stark bakdriven motor finns inte så mycket att välja på som också har CoC-intyg/är mopedklassat. Helst vill man ju ha trafikförsäkring osv.

    Även om det inte direkt går att jämföra rakt av, så är mittmotorerna rätt kraftfulla. Bosch CX m.fl har ett vridmoment på 85 Nm, så de orkar en hel del. En 125cc lätt MC brukar väl ligga på 100 Nm. Men vill man ligga och puttra är ju något med gasreglage och bak- eller framdrivet bäst.
     
    AlexDal gillar detta.
  20. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Vad tycker ni om denna boys? Bor i centrala gbg och det är backigt.. vad tror ni om denna som cykel i stan?

    https://outl1.se/elcykel-dam