Recension: Första intrycken & omdömen OnePlus Nord

Diskussion i 'OnePlus Nord' startad av Swedroid, 21 jul 2020.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    Dela med dig av dina första intryck, eller skriv ett omdöme, för OnePlus Nord.

    Vad anser du exempelvis om:
    • Skärmen
    • Batteritid
    • Prestanda (Mikrolagg?)
    • Kameran
    • Byggkvalitet & design
    • Batteritid (Skiljer sig batteritiden mycket åt mellan endast WiFi och endast LTE?)
     
    Last edited by a moderator: 28 jul 2020
  2. paycheck

    paycheck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    152
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    Fick min levererad för ett par timmar sedan.
    Fick pop-up-boxen(?) där telefon och buds låg, riktigt fin box.

    *Skärmskyddet som sitter på ger regnbågseffekt vilket jag är allergisk mot men det är väl bättre än inget tills något vettigare finns.
    *VoLTE med Tre är aktiverat och fungerar
    *Annat format än mina tidigare telefoner men det är väl en vanesak
    *Transparenta medföljande skalet är något sladdrigt men över förväntan. Känns dock som det kan töjas och tappa formen rätt snabbt
    *Lika rapp som förväntat men har märkt av lite lagg vid snabbt skrollande vdi ex Aftonbladet
    *Fingeravtrycksläsaren är ljusår bättre än den på Oneplus 6t
    *Nu när jag vet om att det är en plastram så märks det att det är en plastram - annars hade jag nog (tyvärr) inte tänkt på det.
    *Smidig ihopkoppling med Budsen!

    *Musikljudet i Budsen är även de över förväntan. Talljudet har jag inte testat, men enligt Verge-recensionen är de inget vidare.

    TILLÄGG:
    *Om jag jämför med min 6t så är den svagaste ljuset alldeles för starkt på Nord. Efter lite Googlande verkar det vart samma problem på 5 när den kom så jag antar/hoppas det är något som fixas i kommande uppdatering.
    *Det behövs betydligt mer för att väcka telefonen genom att lyfta upp den än vad det gör med 6t
     
    Last edited: 28 jul 2020
    zacka, fransl, bernard och 7 andra gillar detta.
  3. moffe

    moffe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    502
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Kort sammanfattning på 30 min testande:
    *Håller med med @paycheck@paycheck angående fingeravtrycksläsaren... fungerar så mycket bättre än på 6t.
    *Känns ganska lätt och lite plastig, men ändå kvalitet. (sitter och klämmer och jämför med min pixel 4 xl)
    *Rapp är den, jag spelar inte så bryr mig inte så. Märker ingen skillnad på rappheten i menyer mm jämfört med pixeln.
    *Trevligt att det är skärmskydd på från fabrik, tycker alla borde göra så. Sedan får man själv välja om man vill ha det på eller inte.
    *Trevligt att man får med ett skall också tycker det är alltid trevligt att kunna skydda sin telefon genast om man känner för det. Utan att behöva genast köpa allt extra.
    *Kameran helt okej, med kort testande. Inte pixel kvalitet men inte något dåligt heller(baserat på några dag foton som jag tog och jämförde). Tänkte inte gå mer in på det. Man får vad man betalar för :) Skall bli intressant och testa gcam se vilken skillnad det då blir.
    *Kommer att sakna trådlös laddning.
    *Högtalaren är inget att hänga i julgranen, bättre än ingen. Men använder ändå oftast bluetooth högtalare eller buds.
    *Lätt att koppla ihop budsen som paycheck skrev, lika lätt som pixel buds.
    *Slider på alla oneplus är nog något som alla borde ha.

    = För priset, så får man nog mycket telefon kan nog rekommendera så här på första känslan.
     
    Last edited: 28 jul 2020
    fransl, bernard och carrax gillar detta.
  4. timebandit

    timebandit Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Får gärna återkomma gällande volym och kvalité på ljudet vid samtal. Vet att vi alla uppfattar ljud olika men någon sorts referens. Behöver högt ljud och samtidigt kunna höra allt bra.
     
    fransl och bernard gillar detta.
  5. chrille82mmm

    chrille82mmm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2016
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    45
    Fick köpt igår. Mkt nöjd än så länge. Sjukt snabb och enkel att ställa in. Kommer från Apple . Kan tycka att den är något stor kanske, inte när man sitter med den men just för att ha i fickan kanske . Men är väl en vanesak . Vibratorn är kanske något svag. Men allt flyter fint . Återkommer med mer info när jag har testat mer.
     
    AndliN och bernard gillar detta.
  6. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Har haft min i några timmar nu, och spontant så saknar jag de gamla gesterna(som fanns på OP6) och så är blåtanden oerhört buggig, vilket är ett större bekymmer.

    Oavsett om jag ansluter till OP Bullets eller min blåtandshögtalare så funkar det allt från tre minuter till trettio innan telefonen tappar anslutning och jag får ansluta manuellt.

    Jag sitter just nu med högtalaren 30 cm ifrån telefonen och det hackar som att jag var tio-femton meter ifrån.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Intressant. Andra som delar samma BT-problem?
     
    NoNick2 gillar detta.
  8. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har testa med OP Bullets samt med bluetooth i bilen. Bägge har funkar klockrent, ansluter utan problem och behåller sedan anslutningen.
     
    NoNick2 och bernard gillar detta.
  9. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Vette sjutton vad det beror på. Ska testa en omstart och se om det blir någon skillnad.
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om inga fler rapporter dyker upp kan det ju vara ett hårdvarurelaterat problem med. Tex något med antennen, i vilket fall jag bytt ut den mot en ny om det fortfarande är inom ångerätten/gjort en DOA.
     
    AndliN gillar detta.
  11. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Gjorde en omstart och nu verkar det funka.

    Ska ha lite koll på det, och vidta nödvändiga åtgärder om det kvarstår.
     
    AndliN och bernard gillar detta.
  12. NoNick2

    NoNick2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    Stock
    Får upp följande lite då och då, framförallt när jag är ansluten via mobilnätet, när jag sveper till vänster. I bland når jag heller inte Google via "Sök", utan det står att jag är offline, fast jag inte är det.

    Har inte hittat någon workaround till det.

    Skärmklipp.PNG
     
    bernard gillar detta.
  13. newlander

    newlander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2014
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fick min igår och är än så länge väldigt nöjd. Min förra var en Samsung Note 9 (tyvärr trasig).

    Batteri är för tidigt att säga, men kamera, skärm och kvaliteten för övrigt känns bra.

    Inga problem med BT kör både Samsungs Buds och Watch.

    Min första OnePlus och min första mid-range på länge.
     
  14. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro
    Fick min Oneplus nord i dag. Mycket positivt första intryck. Skärmen är riktigt bra och den känns rapp och bra med fint flyt. Ljudet va inte alls så dåligt som man hört i vissa recensioner. Tycker det är mediumbra för en lur utan stereo. De flrsta bilder jag tagit är riktigt bra, men inte hunnit testa än ordentligt.
     
    fransl och flipp gillar detta.
  15. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Köpte en Oneplus Nord från forumet och lekt lite i några timmar med den. Att ramen är plast märktes för den har inte samma kalla känsla metall har. Dock så tycker jag inte det påverkar nämnvärt, den känns ändå bra byggd även om jag inte ska försöka mig på att böja den :P

    Min vanliga telefon är en iphone 11 så det blir en orättvis jämförelse. Men tycker Nord är väldigt snabb och flytet i UI är väldigt smooth. Mest scrollande i vissa appar som Instagram som upplevs som ”hackigt” men jag tror det beror på sättet Android scrollar.. bilderna är rätt okej för en midrange mobil men helt klart inte i Pixel eller iPhone flaggskepp klass. Får återkomma om batteritid och eventuella reboots
     
    bernard gillar detta.
  16. GabbeDroid

    GabbeDroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    3
    Fick min Nord igår (128GB 8gb ram) och är väldigt nöjd med den. Prestandan är väldigt bra i allt man gör dagligen (dvs sociala medier och nyhetsappar).

    Har ej märkt något problem med Bluetooth, då mina Samsung galaxy buds+ har samma latens som med min gamla P20 Pro och inga signalproblem heller.

    Skärmen sägs inte bli ljus nog för utomhusbruk men jag tycker att den duger väl. Högtalaren är också inte alls så dålig som jag hade befarat, men det blir distortion (dåligt ljud) vid högre volymer, men tycker ändå att den är högljudd nog. Antar att det kommer komma något slags tweak med root eller dylikt så man kan använda högtalaren för samtal även för media uppspelning. Detta kanske redan går med någon magisk modul men har ej testat.

    För 4590kr är jag oerhört nöjd!

    De bifogade bilder för batteritid vid första fulla laddningen (antar att oxygen OS blir smartare med tiden och mer batterisnålt då den lär sig hur man använder mobilen)
     

    Bifogade filer:

    Gargo, Puttesson och bernard gillar detta.
  17. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Så här efter en vecka, så tänkte jag försöka sammanfatta lite kort. Jag kommer från en 5T, som jag visserligen tyckt väldigt mycket om hela tiden och fortfarande är ok. Det skall väl sägas att Nord inte är någon enorm skillnad mot 5T.

    Nord känns tyngre. Den känns förstås mera speciell i sin skimrande blåa färg. Glasbaksidan känns klart premium, jämfört med den vita plasten i 5T. Den är förstås halare och i den telefon som jag fortfarande håller som en favorit, Nexus 4, så är den halare. Men Nexusen är ju många år gammal.

    Nord känns tyngre, vilket säkert kan göra att den känns mera premium. Och även om den är något hal, så känns den inte som en tvål.

    Vad gäller prestanda känns det inte som den saknar något direkt. Jag spelar inte direkt, och gör inte så mycket som kräver extremt prestanda. Den laddar websidor och de flesta appar utan att det känns segt. Fingeravtrycksläsare på framsidan känns nytt och udda, men fungerar förvånansvärt bra.

    Kameran ger OK bilder. Jag skulle kanske använda min riktiga kamera om jag skall göra något speciellt, men Nordens räcker i de flesta fall.
     
    AndliN, flipp och bernard gillar detta.
  18. fransl

    fransl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    En grej som retar mig lite, efter att ha kommit från en 5T, är att man flyttat knapparna. Slidern för att göra telefonen ljudlös är flyttad från vänster sida till höger och ligger på fel plats för min hjärna. Detta kanske ändrades i en tidigare modell, men känns onödligt när man väl vant sig vid en viss placering.
     
  19. kiwi11

    kiwi11 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Fick min idag
    Kommer ifrån en galaxy s10 & en nord n100 som jag bara panikköpte.
    Väldigt nöjd så här långt, va lite orolig över kameran då många säger att den inte är så bra, men de håller jag inte med om!
     
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Köpte denna till frun i julklapp som ersättare till hennes OnePlus 5t. Måste säga att jag är väldigt positivt överraskad av modellen. Något längre men något smalare än 5t så om man tycker den storleken på mobil är lagom är det näst intill samma.

    Skärmen är trevlig, bra flyt och helt klart trevligt med 90Hz. Platt skärm ett stort plus!

    Överlag bra "flyt" i systemet och ingen märkbar skillnad trots att det "bara" sitter en Snapdragon 765G i den. Där man kan märka av är vid installation av t.ex större spel. Men det görs i regel en gång så absolut inte ett problem.

    Även kameran blev ett fint lyft från 5t. Frun är nöjd men kan komma med en uppdatering framöver när hon kört in den ;-)

    Så kort och gott kan jag rekommendera telefonen så här långt.
     
    fransl och Hakan2 gillar detta.