Fråga: Curve Card - samla alla betalkort i ett kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av dalton, 20 aug 2018.

  1. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Tror det har varit flera diskussioner samtidigt. Är givetvis inte växlingskursen. Utan helt enkelt ett tekniskt fel rätt och slätt.

    Har Curve inte återkopplat tilll dig trots att du reklamerat transaktionen? (jag har fått svar inom 24h 100% av gångerna).



    Haft 2/6 sådana sista månaden. Inte helt nöjd. Dock alltid hjälp inom 24h.

    = håll järnkoll på transaktioner, går inte att lita på. Det löser sig alltid, men vill inte tänka på de som inte har koll och använder en fintech tjänst utan att fundera på vad man gör.
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Min senaste erfarenhet: Jag har frågat/anmärkt på ett köp som står som "declined" i Curve appen men köpet är helt korrekt och har gått igenom. Orsaken är att dels är det inte bra att det står fel i allmänhet men också att det inte går att göra GBIT på declined (fullt rimligt).

    Min första fråga skickades in 2:a sept, fick ett förvirrat svar den 5:e med minst ett fel, skickade en mindre utredning som rätade ut förvirringen samma dag och fick svar på det nu idag den 14:e. Fick en ursäkt för förvirringen och ett erbjudande om att de kan manuellt göra GBIT åt mig men ingen kommentar om att de ska rätta statusen på köpet.
     
    utor gillar detta.
  3. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det som har hänt nu med återköpet är nog kanske något fel från Curves sida. Du får vänta och höra för att se vad Curve har att säga. Men tänk på det här till nästa gång du checkar ut med PayPals betalning att du explicit väljer att du inte vill använda PayPals växlingskurs.
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är inte kortutgivaren som bestämmer eller tjänsterna, utan det beror på vad företaget har registrerad sig som, däremot skulle de vara möjligt att skap egna kategorier som klassar köpen från butikerna i en annan typ än vad företaget är registerad i.

    Tar man typ Gulf så räknas det automatiskt som resekostader / Bränsle etc även om du skulle köpa en läsk.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Men den där växlingskursen måste de ju ha blivit något allvarligt fel på. 1 SEK - £ 2.27??
     
  6. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Jo jag vet ett det har med MCC-koder att göra, vilket är bra grund, men det är inte alltid det stämmer. Därför skulle de på ett enkelt sätt kunna lösa det igenom att om man kategoriserar om ett köp från en viss handlare exempelvis tre gånger, så blir den valda kategorin standardkategorin för alla köp gjorda hos handlaren.
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det skulle gå bygga ett sådan system dock, där du kan välja ett köp du har gjort från en butik till en standard direkt, problemet att de flesta följer MCC som det själva har registrerad.

    Det absolut bästa vore om varje köp kunde skicka data vad man har köpt så det automatiskt registerna rätt oansett om man handlat från samma butik, men köper man en korv på gulf så borde de räknas som mat, och handlar man bensin borde det räknas som resekostnad, detta skulle kunna lösas genom digitala kvitton från butiken, vilket skulle också vara mer miljövänligt, sedan att man kan ansluta deras digitala kvitton till olika kortgivare om man önskar.
     
  8. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Kan meddela att efter att curve manuellt processerat dessa så kom pengarna in på det ursprungliga kortet idag. Så slutet gott men ändå störigt att det strulade från början. Hade varit bra att veta vad som orsakat felet så att man kan undvika det i framtiden men så tydliga var inte Curve.
     
    utor gillar detta.
  9. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Nä, det jag började med att förklara först var att du ska vara observant när du betalar med PayPal, att du inte bara klickar på OK.

    Det problemet som du upplevde, att du fick alldeles för lite tillbaka i ditt återköp det är förmodligen pga av något teknisktstrul hos Curve.
     
    zappa79 gillar detta.
  10. zappa79

    zappa79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    99

    MINA ENHETER

    Okej, ska tänka på det nästa gång.
    Vill säga om det blir en nästa gång, Curve har fortfarande inte svarat, så jag börjar tro att dom inte kommer att bry sig.
     
  11. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jodå, Curve kommer svara, tar bara extra tid nu. Man har tydligen precis lanserat ett stort samarbete med Samsung i England så deras support har nog fullt upp.
     
  12. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Upptäckte precis denna delen av forumet och Curve verkar intressant, att läsa genom alla sidor här är mindre intressant...

    En fråga som då kanske redan besvarats: Är det en, och isåfall hur stor, fördröjning från att jag blippar mitt Curve-kort tills pengarna dras eller reserveras från kopplat och aktivt kort? Har SEB om det har någon betydelse.
     
  13. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Min upplevelse är att det i princip brukar ske ögonblickligen. Någon enstaka gång har (pga tekniskt strul?) har det dröjt längre än så. Och det kort jag oftast har aktivt i Curve är mitt SAS MasterCard som just är utgivet av SEB.
     
  14. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Tack!
    (Din tipslänk i signaturen för Curve fungerar inte men den kanske bara fungerade i tidigt skede.)
     
  15. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Tack för heads up på det. Verkar som om att de ändrat lite på den länken sedan jag lade in den i min signatur. Har uppdaterat den nu :)
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ny feature hos Curve. Man kan slå på att Curve cash används automatiskt:

    upload_2020-9-17_13-10-55.png
     
    Sale, matssoderstrom, RexGalore och 4 andra gillar detta.
  17. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Lite tråkigt bara att man måste ha hela beloppet annars dras det från kortet.
    Kunde ju löst det med att det som finns dras från Curve cash och resten från kortet om köpet överskrider tillgängligt belopp på curve cash.
     
  18. ganmo

    ganmo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2018
    Inlägg:
    1 350
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Skulle nog bli ganska krångligt eftersom CC är i GBP och köpen i Sverige är i SEK, men jag förstår din tanke.
     
  19. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 200
    Mottagna gillanden:
    1 382
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Jo, men gör du ett köp i SEK så kollar de ju först om beloppet täcks av GBP på Curve cash, om inte så dras det från kortet. Så spontant ser jag inte hur det skulle bli krångligare att "dela" mellan Curve cash och kortet [emoji4]
     
  20. Elizium

    Elizium Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Asus Rog Phone II

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telia
    Telefon:
    Asus Rog Phone II
    Hmm, tankade på INGO den 14:e sep med Curve-kortet och använde Komplett som underliggande och inga problem uppstod. Jag tankade för 351 kr och fick som vanligt 1200 kr reserverat.

    Kollade transaktionerna på Komplett idag och tankningen är dragen och bonus är klar men reservationen är fortfarande kvar på 1200 kr.

    Loggar in på Curve-appen och ser att tankningen på INGO mot komplett-kortet är "Declined".

    Min fråga blir då hur jag ska få bort reservationen på 1200kr? Kontakta Curve först? Eller är det Komplett som jag måste prata med?