sälja sonens dator

Diskussion i 'Off Topic' startad av hjälpsammamamman, 15 sept 2020.

  1. hjälpsammamamman

    hjälpsammamamman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2020
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Jag tänkte hjälpa min son att sälja hans dator, men jag har inte alltför bra koll känner jag. Vad är viktigt att presentera i en annons? Om jag skulle lista exempelvis processor, minne och grafikkort kanske någon vänlig själ skulle kunna ge mig ett tips på vad man kan begära för den?

    Var är bästa stället att lägga upp en annons? Jag drar mig för blocket, för mycket folk som vill pruta eller som drar sig ur eller helt enkelt inte dyker upp.

    Vänliga hälsningar från tanten som vill hjälpa
     
  2. grattis

    grattis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2018
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    Enligt mig är den mest seriösa köp/sälj-sidan för dator-relaterat www.sweclockers.se
    Sweclockers är ett teknikforum mer fokuserat kring datorer (likt Swedroid - Mängder av entusiaster och kunniga personer inom ett område)

    Här på Swedroid-marknad kan man självklart också lägga upp en dator-annons, men med risk att man får färre intressenter när det gäller en dator och inte mobiltelefoner.

    I en annonstext är det bästa att specificera varje komponent i datorn med fullständigt modellnamn enligt nedan. Varje komponent har ett visst värde, mer eller mindre.
    Jag har lagt exempel i slutet på varje rad som du kan byta ut mot det modellnamn som ni har på respektive komponent.
    • Chassi: (t.ex. Fractal Design S)
    • Moderkort: (t.ex. Asus z270 Prime)
    • Processor: (t.ex. Intel i7-7700K)
    • Processor-kylare: (t.ex. Noctua NH-D15)
    • Ram-minne: (t.ex. Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHZ)
    • Lagring: (t.ex. SSD Samsung EVO860 500GB)
    • Grafikkort: (t.ex. Asus Strix GTX 970 4gb)
    • Nätaggregat: (t.ex. Corsair TX 600W 80+ Gold)
    Det är alltid bra att ha ett riktpris i en annons, även om jag förslår att ha en budgivning i kommentarsfältet, då får man oftast precis vad det är värt begagnat.
    Det är även bra att ange om garantitid finns kvar på någon av komponenterna (alternativt När och Var det är köpt, samt om kvitto finns)
     
    Avarell_Dalton, Salvion, bernard och 5 andra gillar detta.
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Nya medlemmar på ett forum brukar ha svårare att sälja eftersom en ny medlem ses lite med försiktighet Tänkte bara slänga in det eftersom sweclockers rekommenderades (vilket är ett bra råd). Här får man inte ens lägga upp en annons förrän man postat ett visst antal poster, vilket är sunt tycker jag

    Det finns en väldans massa oseriösa människor i världen