Bosch active är nog tystare och har längre räckvidd. E-going är egentligen Bafang, så om du hittar jämförelser mellan Bafang och Bosch Active vore det nog bra.
Beror lite på hur/var du cyklar och vad totalvikten blir. Mittmotorer är ju väldigt effektiva, så det är sällan att man direkt behöver anstränga sig nämnvärt även om den "bara" har 40 Nm.
För pendling på främst asfalt och om det inte är väldigt backigt skulle jag inte fästa superstor vikt vid vridmomentent först och främst, utan då tycker jag känsla, ljudnivå och pålitlighet väger tyngst. Bosch är generellt sett rätt bra på den punkten.
Sedan har det så klart mycket stor betydelse hur motorn är konstruerad och vad den presterar beroende på kadens, och hur hög kadens den öht klarar av i förhållande till vad för kadens du är mest bekväm med själv. Är rätt dramatiska skillnader mellan tillverkarna på den punkten, så man måste ha det i åtanke när man jämför system. Att bara gå på maximalt vridmoment säger inte så mycket. Bosch är optimerade för en kadens på 80-90 RPM, men ger gott om kraft även vid en kadens på upp till 120 RPM lite beroende på system:
Motors compared
När man har en elcykel är det med andra ord mycket bra om man tittar på utväxlingen så man så ofta som möjligt kan hålla en optimal kadens i förhållande till motorsystemet man använder, vilket vanligen brukar betyda att man behöver byta drev (...nog aldrig testat en elcykel som varit konfigurerad med detta i åtanke från början).
Leta med andra ord rätt på vilken Bafang-motor E-going-cykeln använder och jämför sedan motorns fulla specifikationer mot Bosch Active-motorn.
Click to expand...