Problem: Hur får man bra makro bilder med Samsung Note 20 Ultra?!?!?

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av Dr.Aslan, 17 sept 2020.

  1. Dr.Aslan

    Dr.Aslan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Nyinköpt telefon Samsung Note 20 Ultra. Försökte ta bilder på ett ställ med några borrar som jag tänkte skriva ut sen. Till min förvåning kan jag inte få skarpa bilder. Har tagit massor med bilder men det är suddigt på vissa håll, lustig utsmetning av objekten. Rent ut sagt bedrövliga bilder.
    Jag är nu helt frustrerad att en nästan 15.000 kr mobil inte kan ta ett par enkla närbilder.
    Vet någon snäll själ hur man kan få till det, ändra inställningarna, ändra på sättet jag tar bilden mm. Alla tips emottas. Får jag ingen hjälp här är sista vägen Samsung service i Kista, men där vet jag att jag inte kommer få någon hjälp alls.
    Bifogar 2 olika bilder. Notera att det mesta är suddigt och man får ingen helhetsskärpa.
     

    Bifogade filer:

    Jessie75 gillar detta.
  2. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Håller med, det är svårt att få riktigt skarpa närbilder. Tycker Note 20 Ultra är klart sämre i det avseendet än min gamla S8+. Frågan är ju om det är bildbehandlingen som spökar eller om det är sensorn och eller optiken? Man kanske skulle testa att ta några bilder i Raw och bildbehandla i Photoshop för att se hur de kan se ut när man själv tar kontroll över behandlingen av bilddata.

    Edit: Testade igen att ta lite olika närbilder på olika föremål. Tycker att den i princip bara ger mittskärpa som är någorlunda medan kanterna är väldigt oskarpa. Fotar man t.ex. en text eller något annat där man vill ha skärpa över hela bilden så är det omöjligt om man inte backar ordentligt. Min S8+ kunde ta riktigt schyssta sådana bilder men denna är helt värdelös i det avseendet. Det kan alltså inte vara bildbehandlingen som spökar utan det är troligen optiken som lämnar en hel del att önska.
     
    Last edited: 17 sept 2020
    RuffyMan gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Ett allmänt tips för att öka skärpan är att ha mycket ljus och liten bländare (jag vet inte om man kan ändra inställningen för bländaren i mobilen), korta tider är värdelösa för att få djupskärpa, korta tider använder man för att få ett litet skärpedjup och för att göra bakgrunden oskarp.

    Med andra ord man ska använda stativ och ställa in lång exponeringstid.

    Men visst är det tråkigt att en äldre mobil i samma serie var bättre på att ta bilderna.
     
    RuffyMan gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du behöver använda 2x zoom för att få skarpa bilder, annars är skärpedjupet nog för kort på avståndet du försöker ta bilderna på i och med den stora sensorn.

    Större sensor = kortare skärpedjup vid motsvarande bländare.
     
    Kristy, jogge och RuffyMan gillar detta.
  5. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Vilken kamera används när man inte använder 108 megapixel? Eftersom bilderna då blir endast 12 megapixel vid formatet 3:4 så kan man ju undra vilken av de tre kamerorna på baksidan som används? Det kan ju inte vara telefotolinsen kan man tycka, inte heller den vidvinkliga. Om det är huvudkameran så borde man väl kunna välja en annan upplösning än 108 resp. 12 megapixel?
     
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Alla telefoner som kör de nya 108mp sensorerna har tyvärr riktigt kass skärpa förutom i den mest centrala delen av fotona vid närbilder. Ut mot kanterna blir det snabbt mycket sämre. Man får använda en annan lins för att få bättre resultat vid närbilder. Typ telezoom så nära närgränsen man kan till exempel så får man skärpa över hela planet som är i fokus.
     
    Kristy, jogge, bernard och 1 annan gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, du kan bara välja 12MP eller 108MP för vidvinkeln/primärkameran, men 1080MP är bara slöseri med lagringsutrymme, och det vore också 54MP eller 27MP för den delen.

    Samsung och alla andra med 20MP+- använder quad-bayer-sensororer. De fungerar annorlunda från de "vanliga" sensorerna. De är optimerade för HDR-foto/dynamiskt omfång, inte för att producera detaljrikare bilder, utan de har tvärtom kompromissat med detaljrikedomen för att öka omfånget.

    Bilderna hade blivit mer detaljrika om Samsung behållit den enorma sensorn, men dumpat idén med quad-bayer, och i stället fortsatt med 12MP, framför mängder med mikroskopiska pixlar som förvisso tillåter dubbelexponering (...som Google och Apple visat inte behövs, deras HDR är minst lika bra), men som också skapar mer brus och leder till att mindre ljus registreras av sensorn.
     
    Last edited: 17 sept 2020
    Kristy, jogge, jasifil och 1 annan gillar detta.
  8. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Lite lurigt när man testar vilken av kamerorna som används vid de olika inställningarna. Av manualen framgår att det är telekameran som används när man trycker på symbolen med ett träd. Då får man 5x optisk zoom såvitt jag kan utläsa. När jag då testar att med ett papper täcka för telelinsen (för att verkligen se vilken kamera som används) så blir bilden först svart för att sedan automatiskt byta till huvudkameran. När man tar bort pappret så återgår den ibland efter en stund till telekameran. Ibland är det bara huvudkameran i detta läget. Mycket märkligt! Sitter det en sensor som känner av om man täcker för telekameran? I så fall, varför i hela friden då? Täcker man för linsen så ser man ju det direkt och kan se till att plocka bort det som täcker.
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Telefonen byter automatiskt till mjukvaruzoom med huvudsensorn när den anser att telezoomen får för lite ljusinsläpp.
     
    Kristy och jasifil gillar detta.
  10. jasifil

    jasifil Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    144
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra
    Ok, det låter ju rimligt. Får man fråga var du läst det någonstans? Hittar inget i manualen om det nämligen. :) Å ena sidan kan ju den funktionen vara praktisk men jag hade föredragit en varning på skärmen och att man fått byta manuellt istället. Fast alla kanske inte vill ha den kontrollen själv. :)
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Vet inte om det står i skrift någonstans men det är så det funkar på en del telefoner. En del telefoner använder telezoomen oavsett ljusnivå utan att själv byta (såsom min Mi Note 10). Det beror på hur tillverkaren anser att det ska funka. Men jag håller med dig att det borde skötas manuellt och att man alltid har valet själv.
     
    Kristy och Heleg gillar detta.
  12. Enzo F

    Enzo F Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    23
    Jag brukar ta bilden på lite längre avstånd och sedan beskära den.
     
  13. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Inte bara träligt när man ska fota. Även problematiskt att skanna av räkningarna ocr nummer
     
    RuffyMan gillar detta.
  14. modstar

    modstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    RuffyMan gillar detta.
  15. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag är väl också en av de som inte är så positivt inställd till min note 20 ultra men för en "normal" användare som mig som bara vill knäcka bilder utan att tänka på för mycket. Går det att ställa in sådan inställning? :)
     
  16. Jessie75

    Jessie75 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2013
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER


    Hur ställer man in 2xzoom?
    Jag är så missnöjd med kameran...
    Ångrar så pass att jag bytte från note 10+ till denna...
     
  17. RuffyMan

    RuffyMan Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    1 327
    Mottagna gillanden:
    909
    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    13 Pro Max & Samsung Note 20 Ultra
    Gå in på kameran, klicka på ikonen ovanför texten FOTO, välj 2x och testa :)
     
    bernard gillar detta.
  18. Enzo F

    Enzo F Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    23
    Jag tycker nog att den tar ganska bra makro/närbilder.

    Tycker det är större problem med bilder på mindre föremål och att det är så kort skärpedjup, något Note10+ var bättre på

    20200718_170854.jpg 20200628_183719.jpg
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  19. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag tycker att den översta är hemskt medan nedre är bättre :)
     
  20. Enzo F

    Enzo F Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    23
    Den är väl inte jättebra, för det använder jag en riktig kamera men hemsk är väl att ta i. Här är ett annat exempel. Bra nog, vill jag ha bättre tar jag fram kameran.

    20200822_154928.jpg

    Problemet med den undre är att skärpedjupet är för kort. Jag vill ta en snabb bild på ett objekt för att publicera på typ Facebook och få vill jag ha skärpa på hela objektet.