Diskussion: iPhone 11 - allmänna tråden

Diskussion i 'iPhone 11-serien' startad av Swedroid, 14 sept 2019.

  1. knussin

    knussin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Bara jag som har problem med att få apparna uppdaterade. ? Funkar inte som det ska [emoji22]
     
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    År 2020 är det ytterst få som delar filer över bluetooth. De flesta använder istället en fildelningstjänst över 4G/wifi som är rejält mycket snabbare.
     
    BrearedsDea och livinl0ud gillar detta.
  3. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Överföra videofiler via BT? Hört talas om fildelning aka Mega, google drive osv? Välkommen till framtiden :)
     
    Lias08, galaxy81, gneken och 2 andra gillar detta.
  4. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Jag hade samma problem imorse, inget hände. Måste ha varit något strul med App Store för dom har nu uppdaterats.
     
  5. knussin

    knussin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    98

    MINA ENHETER

    Här för en timme sen så hade jag problem. Första gången funka de int när man tryckte. Sen uppdatera jag genom att dra neråt å släppa så funka de [emoji848]
     
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 357
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    Tack för de sakliga svar som kom in. Till de halmdockor som målades upp av vissa vill jag dock svara följande:

    Jag är den största förespråkaren av molnlösningar i hela min bekantskapskrets, jag använder molnet till i princip alla filer jag äger. Det behöver ni inte föreläsa om. Och det förändrar inte själva sakfrågan, ingen av er har bemött det faktum att Iphone saknar en så oerhört grundläggande funktion som att kunna skicka filer över bluetooth. Om man implementerar bluetooth-standarden på en telefon, så måste man anstränga sig extra för att begränsa den på det sätt som Apple gjort. Är ju ett uppenbart sätt att låsa in sina användare. Och det sitter ni här och försvarar? Herregud. Måste man fortfarande ha Itunes på datorn för att kunna lägga in ljudfiler på sin Iphone också?

    Att Apple gör funktionen filöverföring "exklusiv", och bygger någon slags "walled-garden" Imessage-liknande inlåst lösning som bara fungerar mellan Apple-enheter, det är precis så patetiskt som mitt första inlägg gjorde sken av. Jag blev precis så chockad som det säkert lät.

    Anledningen till att vi ville använda bluetooth var att kompisen inte hade någon passande molntjänst (jag skulle gärna hjälpt honom skaffa en, men det fanns det knappast tid för). Han ville inte heller slösa mobildata. Det finns ju ett stort antal situationer man kan tänka sig, typ vistelse utomlands (roaming), dålig täckning, krångel med mobilnätet, att man inte använder samma molntjänst, eller att man vill dela anonymt utan att ladda upp på internet. Då är bluetooth en utmärkt "fall-back", även om andra lösningar ofta funkar väldigt bra.

    Men jag var inte här för att bråka, nu lämnar jag tråden.

    Det låter nästan så ibland, jag upphör aldrig att förvånas över Iphones begränsningar och hur Apple-förespråkare alltid lyckas försvara begränsningarna. Ni måste väl kunna medge att Iphone är väldigt inlåst och begränsad jämfört med Android, även om det finns andra bra sidor där Iphone har fördelar?
     
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Då ska du nog fundera på hur du formulerar dig och vilken ton du använder. Det framstår som att du enbart vill bråka. Vad väntade du dig egentligen? Att vi skulle berätta hur man aktiverar filöverföring över bluetooth i de hemliga menyerna? Att vi skulle joina dig i din klagan över något som verkligen inte är ett problem för majoriteten av alla användare av mobiler år 2020?

    Nä. Jag är positiv till att gammal och föråldrad teknik avskaffas till förmånen för bättre och modernare lösningar.

    Dock skulle det inte skada med en standard kring överföring mellan enheter som är nära varandra i likhet med Airdrop eller Googles motsvarighet (Nearby Share).

    Det kan jag medge men i andra mer relevanta avseenden som installation av appar utanför App Store, konfiguration av hemskärm/launcher, typsnitt/ikoner, custom roms, nfc med mera. Men bluetooth filöverföring är det nog inte så många förutom du som saknar ärligt talat.
     
    Kimball, BrearedsDea och easycure1974 gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 357
    Mottagna gillanden:
    1 717

    MINA ENHETER

    Nu blir det ganska långt, jag som tänkte avsluta diskussionen här, men låt oss prata lite till då :P

    Vad jag väntade mig? Jag ville helt enkelt ha ett svar på om Iphone stödde bluetooth-överföring av filer eller inte. Det naturliga svaret jag väntade mig hade varit någonting i stil med "ja, det implementerades i och med ios 9 så nu funkar det, svaren du läst måste vara gamla". Tonen var nog ett uttryck av min förvåning, inte i avsikt att mucka gräl. Jag sökte alltså ett uppriktigt svar på om informationen stämde.

    Bluetooth må ha sina brister, men det är knappast en "gammal och föråldrad" teknik. Tekniken kommer sannolikt finnas kvar i många år. Apple säljer ju just nu Airpods som använder Bluetooth? Så länge telefoner stödjer bluetooth i något avseende (ljudöverföring och vad det kan vara) så ska telefonen givetvis ha en fullständig implementering av bluetooth-protokollet, för att undvika förvåning för användaren. Man kan ju inte ta bort en teknik till hälften, eller endast implementera den till hälften. Då vore det bättre om Apple gick ut och sa att Iphones inte stödjer Bluetooth alls längre, till förmån för det proprietära protokollet xx som Apple skapat (lär väl hända om några år). Så vet användaren och man slipper förvåning, som i fallet med mig och min kompis.

    Nedan är några användningsområden där jag använt bluetooth nyligen.
    -Jobbtelefonen (som delas av flera personer), där jag varken vill logga in på mina privata konton, eller har behörighet att ladda ner appar pga företagets säkerhetslösning - där skickar jag filer med bluetooth ibland, till min egen telefon eller omvänt.
    -Min äldre släkting, med en äldre telefon utan stöd för appar och utan webbläsare, ville dela en bild till mig och kvaliteten blev alldeles för kass över MMS - bluetooth var den enda standarden som kunde lösa det. Med bluetooth kunde jag även skicka över kontakter (telefonnummer) till henne vid ett annat tillfälle.
    -Exemplet jag redan nämnt i första inlägget, min kompis skulle skicka en film och verkade inte ha konto i någon molntjänst och han ville helst inte slösa på mobildata, och vi hade några minuter på oss innan vi skulle skiljas åt, ej tid att skaffa konton av diverse slag.
    -Har ju hänt att jag skickat till någon bekant som har slut på mobildata för månaden, det är rätt vanligt bland vissa grupper (inte mig personligen). Och att man befunnit sig på platser utan god täckning, typ i ödemarken. Inte ofta, men det händer ibland.
    Säg mig nu, hur skulle ni gjort i ovanstående situationer med eran Iphone, om motparten inte har Iphone också vill säga? Jag är uppriktigt nyfiken, för de gånger i framtiden jag möter någon med Iphone och ska hjälpa dem i liknande sitser. Finns det någon "work-around" då eller får man bita i det sura äpplet helt enkelt?

    Till sist, du skriver:
    "Men bluetooth filöverföring är det nog inte så många förutom du som saknar ärligt talat":
    Ska säga att jag använder Bluetooth-överföring rätt sällan, jag gillar ju molnlösningar som jag sa. Däremot är det min bild att de lite mer otekniska ofta går tillbaka till bluetooth, eftersom det är så "de alltid har gjort". Tänk på 00-talet då bluetooth ofta var det man använde för att skicka filer mellan telefoner.

    Har Apple haft stöd för filöverföring över bluetooth och tagit bort stödet, eller har det aldrig funnits?
     
  9. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Shhhh.... Det är natt! Gå och sov inge mera bråk :)
     
    Rosén78, BrearedsDea och N6290 gillar detta.
  10. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Om du ville ha ett så enkelt svar på frågan så hade du nog fått ställa frågan lite enklare. Du hade ju kunnat fråga ”Finns verkligen inte filöverföring via bluetooth på iPhone?”

    Så är jag ganska övertygad om att i alla fall jag hade svarat dig med betydligt kortare svar.

    Nog om det. Ja kan ju absolut säga att jag gärna hade velat ha möjligheten att föra över en fil så. Enkelt och smidigt. En lösning som oftast fungerar smärtfritt med. Men det är nog en av de funktioner jag saknar minst med android.

    Men det har ni ju redan gått igenom.

    God natt nu :)
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag uppskattar att du förtydligar vad du menade men står fast vid det jag skrev tidigare. Du behöver ändra din ton om du vill ha uppriktig hjälp. Du kommer inte nånstans genom att idiotförklara iPhone-användare. Läs om ditt inlägg igen så förstår du kanske vad jag menar. Nog om det.

    Problemet är att du talar som en tekniknörd, inte som en medelsvensson. De flesta har ingen aning om att deras hörlurar använder en standard som heter bluetooth och de bryr sig inte om Apple har implementerat 50% eller 100% av en viss standard. Jag som också är tekniknörd kan absolut förstå hur du tänker och jag personligen hade inte haft något emot om iOS hade stöd för filöverföring via bluetooth. Men om jag skulle skapa produkt som är riktad till de stora massorna är det kanske inte något jag skulle prioritera i produktutvecklingen.

    Medelsvensson använder istället modernare metoder - de mailar filer, använder Airdrop eller delar på sociala media.

    Ingenting som fungerar out of the box. Det finns lösningar för filöverföring med tredjepartsappar som kräver att båda telefonerna är på samma wifi. Men det är som sagt hack och inget du kan göra blixtsnabbt utan installation/konfiguration.

    Nej, det har aldrig funnits.

    Man måste förstå skillnaden mellan plattformarna. iPhone är en begränsad produkt, men väldigt finslipad, genomtänkt och konstruerad helt efter en medelanvändares behov. Den är enkel att använda och konsekvent i hur den beter sig. Android är en i princip obegränsad produkt där man kan göra det mesta men som är svårare att använda och ger ett mer fragmenterat/rörigt intryck. Båda har fördelar och nackdelar.

    Jag personligen tilltalas av båda. iPhonen känns som en helgjuten och genomtänkt produkt. Android har alla möjligheter i världen och är superkul att anpassa exakt till mina behov.
     
    Last edited by a moderator: 19 sept 2020
    kissidor, Kimball, tojjetok och 1 annan gillar detta.
  12. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Visste inte vart jag skulle lägga denna då det gäller SwiftKey och inte telefonen.
    Kan nån förklara varför tangentbordet
    1: ändrar färg
    2: flyttar . En knapp bort (måste trycka på 123)
    När jag byter till svenska asom språk?
    Bilder bifogas
    Var inte så här förut, vill ha svarta layouten med svensk layout. Vet att jag haft det förut.

    Edit. Hittade det, håll inne mellanslag så poppar språkvalen upp. Häll på att bli tokig ett tag
     

    Bifogade filer:

  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    IOS har gjort min batteritid väsentligt sämre.

    Provade Beta 1 & 2 i somras och det var samma sak då

    Kan det vara widgetar som är boven?

    Edit: nu kom en spontan omstart när jag skulle öppna safari
     
    Last edited: 20 sept 2020
  14. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    BrearedsDea gillar detta.
  15. Lola277

    Lola277 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, är det någon mer än jag som lider av att Wifi kopplas ned från min Iphone 11 efter en viss tid? Jag har testat allt möjligt för att fixa detta men inget har funkat. Router funkar utmärk med alla andra telefoner utom denne.
     
  16. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Har du testat stänga av Wifi assistans inne i inställningarna på iPhone 11?
    Inställningar >Mobilnät >Scrolla längst ner.
     
  17. Lola277

    Lola277 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja, men det funkar inte. det står vid Wifis namn "Svag säkerhet" och om man kollar i "i"
     

    Bifogade filer:

    • wifi.JPG
      wifi.JPG
      Filstorlek:
      124,5 KB
      Visningar:
      158
  18. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jag provade en annan som hette typ color widget men den fungerade inte alla bra. Hade den bara för att ha en bild och ingen funktionen i den. Den började flimra/blinka ibland så jag tog bort den igen. Kändes som att vara tillbaka på en samsung igen o_O
     
  19. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 542
    Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Jag kör colorwidget gillar den använder dock bara den för datum tid samt batteriprocent.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  20. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Kanske ska göra ett nytt försök med den då. Det stämmer som du säger nu. Datum tid och batteriprocent. Sen valde jag en egen bakgrund på den. Vad mest batteriet man ville se.