Diskussion: Samsung Galaxy Watch 3 (2020)

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av Swedroid, 8 jul 2020.

  1. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Lite dåligt i lager just där men då vet du vilken modell
     
  2. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Har haft min GW 3 LTE 45mm i 3 dagar nu. Har installerat Samsung Health Monitor och fått igång blodtrycksmätning samt EKG. Samsung Health uppdaterades igår och då kom SpO2 mätning oxå in i klockan. Vet någon om det går att ha SpO2 mätning automatiskt. Som det är nu måste man manuellt mäta och den är sjukt känslig för om man rör sig det lilla minsta. Hade en Garmin Fenix 6x pro innan denna och den mätte SpO2 utan problem automatiskt under dagen. Sprang på mitt löpband i 60min igår och den tappade inte pulsen alls. Sen blev sträckan 1km mindre än vad löpbandet tycker. Även där visade Garmin exakt samma sträcka som löpbandet. Klockan är verkar vara väldigt känslig mot svett, försökte ta blodtryck, ekg samt SpO2 när jag sprungit klart men det gick inte. Ändå bra att pulsen mättes trots svett, det kanske är en lättare mätning. Annars funkar allt som det brukar i samsungs klockor. Har haft GW 46mm och GWA2 44mm innan. Denna har dock den isärklass sämsta batteritiden vilket är mkt tråkigt och kanske tillochmed en dealbreaker. Köpte via samsung så det kanske blir en retur på den.
     
  3. soundrunner

    soundrunner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Har fått låna en klocka nu.
    Varför stannar tidtagningen alltid efter 11 sekunder när man startat löpning, alltså på sidan där man ser fyra gröna ikoner - Löpning, Cykel, Simning och Lägg till?

    Installerade appen Internet och surfandet går oväntat bra. Enkelt att skriva in text när man söker på en sida och enkelt att spara bokmärken. Det här var en av grejerna jag var tveksam till. Very Good.
     
    Last edited: 19 sept 2020
  4. soundrunner

    soundrunner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Ni som är löpare. Går det att tillverka egna träningspass med någon app? Ungefär så här:

    1. Spring 500m. När klockans GPS når 500m hörs ett pip.
    2. Samtidigt startar vila 1 minut. När det gått en minut hörs ett nytt pip.
    3. Dax att springa 500m igen. När klockans GPS når 500m hörs ett pip.

    Ni fattar...
     
  5. Pacman5

    Pacman5 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Jag har bestämt mig för att köpa en smartwatch och jag gillar hur SW 3 ser ut och sådär, men prio 1 hos mig är att EKG, O2 etc fungerar väl. (Jag hade nyligen en hjärtinfark så vill kunna ha lite mer koll på det. Och därför är det också prioriterat över övriga funktioner).

    Hur fungerar det i Sverige egentligen? Behöver jag flasha en utländsk rom? Fungerar samsung pay i så fall? Och hur väl fungerar funktionen? Pettapan ovanför verkar ju inte ha en jättebra upplevelse.

    Min uppfattning när jag tittat runt är att Apple Watch kanske är det bästa valet, men jag är verkligen inte sugen på att köpa en iPhone. (Inte min grej alls).
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Tittat något på Garmin klockor? Dom fungerar ju oavsett OS och verkar ju fungera väldigt bra med alla värden.
     
  7. Pacman5

    Pacman5 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Nej, det har jag inte gjort. Jag trodde att det bara var träningsklockor och visste inte att de var bra på EKG och sånt också. Jag ska ta en närmre titt! Tack!
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Kan inte säga att jag vet att dom har EKG men det kan ju vara värt att kolla upp. Dom flesta Garmin verkar ha väldigt bra batteritid och det är ju en fördel då man kan använda den mer utan att behöva ladda.
     
  9. Pacman5

    Pacman5 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Verkar inte som om de har några med EKG-funktion. Men tack ändå för tipset :)
     
    Fredriks och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fitbit Sense har oximeter och EKG, och det skall fungera från start i Europa som jag förstått det, då de fick tillstånd nyligen. Den påminner dock mer om Apple Watch till designen.

    Fitbit Sense-tråden finns här: Google Fitbit Sense och Versa 3 med Google Assistant
     
  11. Pacman5

    Pacman5 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Ska kolla in den! Tack!
     
  12. Pacman5

    Pacman5 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Tydligen blev ECG-funktionen godkänd av FDA i USA alldeles nyligen, men det fungerar bara om man har en Samsung-telefon. (Inte något de har sagt något om tidigare vad jag vet). Applefasoner som jag inte tycker ska stödjas, så blir nog något annat. Kanske fitbiten, även om den verkar buggig.
     
  13. Defeat

    Defeat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    468
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    SpO2 går bara att mäta just i stunden, den mäter ej i bakgrunden under dagen eller när du sove. Antagligen kommer Samsung inte lägga till denna funktionen då deras SpO2-sensor är sisådär, du måste sitta blixtstilla med armen i rätt läge. Hade ej funkat när du rör dig eller sover mao.

    Det går att installera samsung EKG-app även om det inte släppts officiellt i Sverige, du behöver inte ha utländsk ROM.

    Samsungs klockor är extremt begränsade vad gäller träning. Du kan skapa egna träningspass, men kan bara välja mellan samsungs egna och sedan ändra lite parametrar. Intervallträning finns över huvud taget inte och är därför bara att glömma. Titta på Garmins klockor istället om du är noga med träningsfunktioner utöver det mest basala.
     
    bernard gillar detta.
  14. Pacman5

    Pacman5 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Så om jag köper en "svensk" SW3 så fungerar Samsung Pay och jag kan ladda ner apkn för EKG? Men jag behöver i så fall en Samsung Galaxy-telefon? Eller går det att komma runt det med?
     
    bernard gillar detta.
  15. soundrunner

    soundrunner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Jag har en Garmin för intervaller. Tänker ha eventuell Samsungklockan på långpass. Bra att kunna kolla sms och sådant om man är ute två timmar. Går det att föra över sitt pass från klockan till datorn?
     
    bernard gillar detta.
  16. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Ja det funkar, körde det på den jag hade i 2 dagar. Finns bra youtubes hur det ska installeras. EKG kräver att du har en egenblodtrycksmätare när du kalibrerar klockan. Tyckte den funkade okej, men klockan la på ca 10 jämfört med min riktiga mätare. Sen är SpO2 mätningen ganska svår att få till då du måste vara blixtstilla. Lämnade tillbaks klockan till samsung då batteriet inte höll en hel dag ens med träning. Köpte mig en Garmin Fenix 6x pro igen och den är helt suverän.

    Har själv en Note 20 ultra så jag vet inte om det går att komma runt Samsung kravet vid installation.
     
    Last edited: 27 sept 2020
    bernard gillar detta.
  17. soundrunner

    soundrunner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Vilken typ av träning gjorde du? Kanske har du även svar på om man kan spara sina pass och i så fall hur. Man vill ju gärna följa upp, antingen i datorn, eller på nätet. Garmin har en bra sida för sina klockor, men hur gör man med Samsung? Skulle både vilja spara löppass och andra pass och kanske även sömnpuls som man mäter någon gång ibland.
     
  18. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Allt du gör synkas till Samsung Health som man kan installera på andra telefoner med. Annars funkar ju Strava också om man föredrar det. Samsung Health ger inte lika bra data/info som typ Garmin connect, men allt sparas iallafall och man kan se alla träningspass man gjort bakåt i tiden.

    Jag hann springa, cykla MTB och köra CrossTrainer den tiden jag hade klockan.
     
  19. soundrunner

    soundrunner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2020
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    5
    Men hade du med mobilen när du sprang? Eller synkade du passen i efterhand?

    Fick du med både sträcka och tid när du sprang?
     
  20. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Hade mobilen med, vet faktiskt inte hur den funkar enskilt. Garmin reggar ju utan telefon och synkar över vid kontakt. Någon annan kan säkert svara på hur GW gör.