Diskussion: Mobilnät, täckning och hastighet

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 9 feb 2016.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan det vara rimligt att OnePlus 6:an var ansluten till 4G 700, när Tele2s kundtjänst säger att närmsta mast är ca 4km bort? Då är jag i Stockholm, utanför tullarna
     
  2. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Nu har det hänt fler gånger. Mitt på dagen i Göteborg, fått 2G några ytterligare gånger och avsaknad av användbart internet en viss stund. Har så att säga upplevt fler problem med Telia senaste två veckorna, än jag upplevt under de tio år jag varit kund typ. Märkligt. Kan det vara uppgradering av siter eller vad beror det på? Överbelastning? Har Fellos kampanj och ökade datamängder fått massa nya kunder att strömma till? ;-)

    Först har jag 2G en stund, sen 3G en liten stund. Sen plötsligt återkommer 4G. Samma sak varje gång. Flera gånger nyligen, nu även mitt på dagen. Även om jag sitter stilla på samma plats. (Inser att händelsen jag beskrev på andra Långgatan i tråden är ett exempel på detta, och kanske inte har så mycket med just den gatan att göra).

    Vad tror ni?
     
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur fungerar det med annan hårdvara? Tänker om det är något med mobilen som får det att bli konstigt.

    Tveksamt att det handlar om uppgradering av siter mitt i sommaren. Vanligtvis påverkar inte sånt arbete nätet nämnvärt och om det är något som ska göras, sker mycket nattetid när det gäller byten mellan två antenner exempelvis.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Har tyvärr inte möjlighet att testa annan hårdvara. Men telefonen har fungerat felfritt sedan inköp i februari, och fungerar fortfarande felfritt förutom dessa korta stunder då något hänt. Den är även inställd på att föredra 4G/3G framför 2G i inställningar.

    Spontant känns det som att det inte borde bero på telefonen.

    Täckningskartan med driftstörningar har inte visat något, jag kollade några av gångerna.

    Enda skillnaden mot tidigare jag kommer på är att jag skaffade e-sim för några veckor sedan. Men ser ingen koppling till det, dessa 2G-nerkopplingar (som skett bara vid fem tillfällen totalt kanske) började inte i samband med det utan först ett tag senare.
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är jättesvårt att dra en slutsats om vad som krånglar utifrån det du beskriver. För att veta om det handlar om nätet eller din hårdvara så skulle man behöva testa med annan hårdvara på samma plats för att se hur det beter sig.

    Vad du kan testa är att byta till ett fysiskt simkort igen för att se om det fortsätter. Det är ett enkelt första steg. Även om någon bekant, kollega eller liknande haft samma problem på samma plats kan hjälpa för att få fram vad som orsakar detta. Det är ju självklart inte som det ska vara.
     
    bernard gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har ingen aning hur långt det var, men bebyggelsen var slut. Ett exempel är att det fanns 4G-täckning hela vägen till strax innan flygplatsen. På flygplatsen hamnade jag på 3G.
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Ok tack, så en bit ut på Frösön har de byggt 4G, men vid flygplatsen antagligen inte. Då fick jag en bild i huvudet av ungefär hur det ser ut. Säkert liknande utbyggnad i andra riktningar från stan också.
     
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har nu testat Telenor (jobb) parallellt med Tre (privat) på flera ställen i landet och min slutsats är att det finns ingen anledning att välja Telenor (eller Tele2).

    N4M-nätet lämnar mycket att önska kapacitetsmässigt, så det finns ingen anledning att välja Telenor för att man vill ha bra hastighet i mobilen. Svarstiden påverkas också av belastningen i nätet, vilket gör upplevelsen som med 3G i många fall. De kan inte leverera.

    Täckningsmässigt är det bra, men inte alls i närheten av Telia (självklart kan variationer förekomma) vilket gör att det inte är vettigt att välja Telenor av den anledningen heller. På många ställen i norra delarna av Sverige (större vägar) hamnar man på 3G = samma ställe har 3 täckning. Hamnar ibland även på 2G-nätet. Täckningen försvinner även för ofta för att det ska vara ett bra alternativ. Inomhus i norrländska städer är täckningen också bristfällig på flera ställen.

    Tre har dålig täckning i norr, men 3G-nätet fungerar bra där det finns. Ofta ger det högre hastighet än Telenors 4G-nät och 3G-nät. Men täckningen räcker inte alls om man rör sig utanför städerna, vilket gör det till ett dåligt alternativ om man ofta rör sig i norr.

    Hade jag inte haft ett abonnemang från jobbet hos Telenor skulle jag nog enbart ha valt 3, utifrån mina krav och behov. Jag rör mig inte i Norrland privat, så jag hade nog kompletterat antingen med ett kontantkort som använder Telias-nät eller ett prisvärt abonnemang, exempelvis från Fello. Detta för att få tillgång till Telias täckning vid behov. Jag hade aldrig valt Telenor eller Tele2.

    Vill man inte ha två operatörer - välj Telia eller 3 och basera valet på täckningen på de platser som är aktuella att befinna sig på. Prisbilden hos 3 kan ofta vara mer fördelaktig, speciellt vid köp av abonnemang + hårdvara. Både Telia och 3 har nät som fungerar bra, till skillnad från Telenor.
     
    Last edited: 15 sept 2020
    6150, FreddeN, Moby och 1 annan gillar detta.
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  10. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
  11. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Använder denna:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.qtrun.QuickTest

    Man kan dock göra det via DIAG-interfacet direkt också om man föredrar det. Men appen är mycket enklare och dessutom gratis (i alla fall funktionen för att låsa band). Telefonen måste vara rootad.
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    DIAG-interfacet?
    Tack! Telefonen är rootad så där är det inget problem
     
  13. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Det är ett interface för att konfigurera och debugga Qualcomm-chip. Appen jag länkade ovan använder detta interface för att konfigurera banden och även läsa av annan information.

    Vill man göra det manuellt utan appen kan man kika här för en teknisk beskrivning:
    DIAG_QCDM | Haotian Deng | 邓皓天
     
  14. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Hur låser du den till en viss frekvens?


    EDIT:
    Såg svaret på frågan i diskussions-tråden:
    Diskussion: täckning och hastighet
     
    Last edited: 21 sept 2020
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Brudaremossenmasterna i Göteborg bär radio och tv såvitt är känt. (Det är Göteborgs motsvarighet till Nackamasterna).
    Brudaremossenmasten – Wikipedia

    Någon som vet om de även bär mobiltelefoni?
    När man kollar på masterna så ser jag inga sändare som uppenbart påminner om mobiltelefoni. Vore det inte en bra plats för att få yttäckning på 700-800 Mhz-banden?

    Jag märkte att täckningen inte direkt var super när jag stod invid och lite senare nästan under masterna nyligen. När jag ringde samtal hoppade den ner till 2G (hade 4G innan samtalet kopplades upp, men telefonen stödjer ej 4G-samtal.. så borde ha blivit 3G men icke tydligen). När jag gjorde hastighetstest med 4G så visade det en gång ca 70 Mbit/s vilket är hyfsat, för att vid nästa mätning dyka ner till ca 5 Mbit/s, därefter samma dåliga hastighet när jag gjorde några mätningar på raken.
    Är det möjligt att så starka sändare på radio- och tv-banden stör ut annat när man befinner sig väldigt nära?

    [​IMG]
    Fil:Masts at Brudaremossen Gbg.jpg – Wikipedia

    [​IMG]
    73 meter TV-torn göts på 23 dygn
    Inlägg redigerat av moderator: källor till bilderna inlagda.

     
    Last edited by a moderator: 21 sept 2020
  16. Puttesson

    Puttesson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Tre
    Telefon:
    S24 +,iPhone 15 PM, S 23 Ultra
    I all välmening, men du vet om att du tar foto på ett skyddsobjekt, dvs du får inte på något sätt ta foto eller avbilda det du ser?
    Detta är en för samhället och försvaret viktigt objekt! Framförallt inte lägga ut på ett forum! Den gula skylten till vänster på bilden vid grinden säger just det.
    Du bör plocka ned bilderna så du inte begår lagbrott!
    "Fienden lägger pussel. Behåll din del"

    @bernard@bernard
     
  17. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bilderna verkar inte vara tagna av @N6290@N6290 utan kommer från andra sidor. Jag har lagt in källorna i inlägget.

    Ett skyddsobjekt innebär inte automatiskt att det råder fotoförbud. Den som fotograferar får se till skyltningen i området för att se om det är fotoförbud eller ej.
     
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Som sagt, inte mina bilder. Finns hundratals eller tusentals foton av masterna på Internet, de syns ju över hela stan.

    Om man zoomar in på den andra bilden i mitt inlägg, så är det svårt att se om det finns en överstruken kamera på höger sida av SO-skylten, eller enbart "handen" på höger sida. Den överstrukna kameran krävs för att det ska vara fotoförbud. Jag tycker det ser ut som "handen" både på vänster och höger sida av skylten. I så fall inte fotoförbud då, när bilden togs. Men törs inte säga helt säkert om jag ser rätt.
    Men idag är det fotoförbud på masterna, det stämmer. Och det säger nog sig självt att det är patetiskt att belägga två master med fotoförbud, när de syns över hela stan på många mils avstånd, är utmärkta på varenda karta - särskilt kartor för flyget - och kommer med i hundratals siluettfoton dagligen av ovetande människor. Då tappar man verkligen respekten för fotoförbud, när de kan beslutas så lättvindigt.

    Jag kan först nämna att författaren av den bloggen, Delsjöområdet, såvitt jag förstår har fått ett specialtillstånd av Teracom. Han har klättrat upp i betongtornet när han skrev en av sina böcker, och fått ett specialtillstånd att fota. Bilder finns i den utgivna boken. Således bör hans foton vara lagliga, oavsett om det rådde fotoförbud när de togs eller inte.

    Jag är försvarsvän men det är stor skillnad på att kartlägga försvarets känsliga delar och att fota en stor rundradiosändare som verkligen inte går att dölja. Överlag är fotoförbuden ganska överspelade och patetiska i mitt tycke, speciellt så som de används av svenska myndigheter idag, då t.ex. stora byggnader mitt i stan såsom polishus får fotoförbud. Då har länsstyrelsen verkligen missat att göra en ordentlig proportionalitetsbedömning mellan fotoförbudets värde och intrånget i människors frihet.
    De som man verkligen vill hindra från att kartlägga - främmande makt - kommer aldrig bli påkomna med en kamera utanför ett skyddsobjekt, i så fall har de gömt sin fotoutrustning på kroppen på ett sätt där den aldrig syns och aldrig upptäcks eller så använder de helt enkelt satelliter idag. Fotoförbud tror jag främst ställer till med problem för privatpersoner, knappast för främmande makt. Nåväl, det är en annan diskussion. Sorry för OT.

    EDIT:
    För att inte nämna diskussionen som varit om att Google Maps och liknande tjänster ska behöva redigera flygfoton och gatubilder så att skyddsobjekt blir "blurrade". Alldeles lysande att svenska myndigheter ger ut listor till utländska företag med detaljerade koordinater för objekt som ska blurras - spionen lägger pussel, helt rätt, och då är det ju verkligen en strålande bedrift att svenska myndigheter delat hela pusslet med utlandet. Och till och med privatpersoner kan jämföra blurrningen mellan olika karttjänster och se var det finns något objekt av värde. Och om ryska karttjänster inte fått del av listan som ska blurras, så är det ju bara för ryska myndigheter att köra ett jämförande program mellan sina egna flyg- och satellitfoton och västerländska motsvarigheter och se var det finns skillnader.......

    EDIT2:
    Har en minnesbild av att Teracom gått ut och sagt att de inte kommer beivra "landskapsbilder" där master syns. Utan enbart närgångna foton på området invid masten och liknande. Hittar dock ingen källa för det.
     
    Last edited: 21 sept 2020
    cobben gillar detta.
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Hur kan du veta att du är enda användaren? :)
     
    Matte1976 gillar detta.
  20. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    1 319
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Jag la en eftermiddag på att repetera det dem gjorde i det här pappret:
    CSDL | IEEE Computer Society

    Jag använde en LimeSDR för att dekoda lager 2 på N4Ms LTE-nät för syftet. Medans jag dekodade LTE-frames såg jag att trafiken var i princip obefintlig. Samtidigt är det inte så konstigt eftersom vi har vårt kontor i ett (vanligt) hotell. Det finns inga gäster alls nu under corona-tiderna.
     
    Last edited: 24 sept 2020
    N6290 gillar detta.