Huami Amazfit X

Diskussion i 'Wearables' startad av Mindir, 11 sept 2019.

  1. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    En ny kommande produkt från Huami som är planerad till början av 2020: Amazfit X

    Amazfit X

    Tycker den ser väldigt läcker ut och böjradien på skärmen är ju väldigt kraftig.
    92 graders böjning samt batteriet (220mA) verkar uppdelat på tre olika mindre batterier för att få till böjningen.

    Blir som en Amazfit Cor men att övre och nedre delen på armbandet är täckt av skärm den här gången. :-)


    Batteritiden verkar backa till 7 dagar vilket är lite tråkigt då det är en av Cors styrkor i dagsläget dock med en så läcker skärm och design kan jag nog tänka mig att ladda en gång i veckan. :-)
    Stänger man av HR och annat så håller den nog längre än så också.

    Skall blir intressant vad den innehåller för mer features sedan.

    Troligen släpps det ju först i Kina och sedan kommer en International variant hit lite senare.

    Priset lär troligen bli ganska högt men Huami är känd för att vara konkurrenskraftiga när det gäller prisbilden och hoppas att det gäller även för den här produkten.

    Ett snygg metalllänk till Amazfit X och det kan vara den snyggaste prylen man bär på sig under 2020. :-)


    Lite övrig info från en del andra sidor:

    Huami Amazfit X: the Smartwatch of the future?

    Amazfit unveils curved Amazfit X smartwatch
     
  2. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Nu är Amazfit X släppt på Indigo att förhandsbeställa.

    Amazfit X Curved Smartwatch: Bow to the Future

    Blev #897 av de 1000 Super early bird offers som fanns. :-)

    $149 + fri frakt så runt 1400 spänn totalt. ( Har även lagt med i beräkningarna att eventuell tull & MOMS tillkommer sedan)

    Leverans i Augusti 2020.

    Ingen liten startup direkt som ligger bakom det här så risken att de inte levererar i slutänden upplever jag som väldigt liten.

    Var dax att uppdatera min Amazift Cor till en lite mer 2020 design. :-)

    Ingen NFC payment men köpte den mer för den läckra designen.
    Förhoppningsvis lite WOW känsla när man bär den sedan.
     
  3. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Kom med posten idag. :-)
    Skall bli mycket spännande.
    Återkommer inom kort med första intrycken.
     

    Bifogade filer:

    Dj Mastergrind gillar detta.
  4. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Kul! Jag går också och väntar på min. Fick du något trackingnummer eller dök den bara upp?
     
  5. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Den dök bara upp. Fick aldrig något tracking nummer.
    Mailade dem för någon vecka sedan och sade att jag inte hade fått något trackning nummer men fick aldrig något svar på det mailet så var lite orolig över leveransen.

    Vilket bokningsnummer hade du ?

    Nu dax att koppla upp den mot appen! :-)

    Gick också att ta bort laddkablen från själva ladddockan vilket är smidigt när man åker iväg etc och inte vill släpa på hela dockan.
    Dock trevligt att det kom med en dockstation.
    Magnetkontakt mot X så sitter bra fast i dockan. Ganska coolt faktiskt i sin enkelhet.
    Var inget jag förväntade mig eller läst något om.
     
    Dj Mastergrind gillar detta.
  6. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Läser man på Indiegogo verkar det inte vara så många som har fått tracking, den bara dyker upp. Men då antar jag att du fick en avisering för att hämta hos närmaste postombud? Jag har ca 4200 i bokningsnummer.

    Nice med magnetkontakt. Känns den klumpig på handleden?
     
  7. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Nope. Kom hem i brevlådan. :-)
    Känns inte klumpig alls. Ungefär som min Cor.
    Återkommer om det lite längre fram när jag sovit med den också.
    Mest rädd att repa skärmen... väldigt ljusstark och fin.
     

    Bifogade filer:

  8. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Har nu haft klockan på över natten samt pillat en hel del med den.
    Kommer att jämföra den med Amazift Cor som jag haft under en ganska lång tid nu.

    Själva X sitter på bra på mina handleder. Dock är de ganska små så har man större handleder kanske inte X kurvatur följer handleden lika bra som för mig.
    Jag använder mig av det minsta bandet som satt på X när den levererades.
    Har den spänd till näst sista hålet.
    När jag tränar sedan kommer jag spänna den till det sista hålet.
    Min fru provade och för henne var den för stor så kan tänka mig att för många kvinnor kommer att uppleva att X inte sitter så bra på handleden även om de använder det mindre bandet.

    Lite liknande för Cor också då om man hade stora handleder satt den inte jättebra på.
    Själv armbandet tycker jag känns helt OK och av hyfsad kvalité. Får se med tiden om det kommer att missfärgas eller skrapas lätt.

    Provade också att ta bort den delen av armbandet som det är meningen att man skall kunna byta ut.
    Väldigt enkelt och smidigt. Detta var ganska struligt på Cor och lätt man förstörde fästet på Cor.
    Så en trevligt uppdatering.

    Den andra delen av armbandet lossar man lätt men en skruv. Delen som sticker ut på X är förmodligen GPS antennen. Jag hade förstått det tidigare som om GPS antennen fanns i själva armbandet men verkar inte helt stämma.
    Så då lever ju faktiskt hoppet att man framöver kan få till metall länkar till Amazfit X och byta ut siliconarmbandet. Till tidigare Mi bands och även Cor var det ett företag som hette Mi Jobs som gjorde snygga armband.

    Personligen kan jag också offra GPS prestandan då jag tycker en metalllänk är mycket snyggare än siliconarmbandet.
    Dock borde inte vara omöjligt att kunna få till någon form av ringantenna där en hel metalllänk kan agera som GPS antenn och rent av öka GPS prestandan ytterligare.
    Tiden får utvisa vad som sker men helt klart en positiv nyhet.

    92 graders kurvatur och när man tog bort armbandet ser man hur kraftig böjradie det handlar om.
    Bra jobbat när det gäller OLED skärmen. ( 2,07")
    Läste någonstans att batteriet var uppdelat i tre mindre batterier för att få plats i enheten och nå upp till de specade 205mAh.
    Hade varit intressant att se hur det ser ut inne i själva enheten.

    På högra sidan av enheten sitter tre små hål. Detta är som en knapp med ganska tydlig haptisk feedback. Mer en design feature för att X inte skall ha några synliga knappar alls men tycker den är lite svår att träffa rätt och hade nog faktiskt föredragit någon lite tydligare knapp istället men då kanske svårt att få den vattentät etc.
    Funkar som en hemknapp om displayen är släckt och man vill tända den så får man en haptisk feedback efter man tryckt och sedan tänds skärmen.
    Är man inne i någon meny och vill tillbaka till huvudskärmen kan man också trycka på knappen.
    Efter ett tag lär man sig att mer hålla in "knappen" än att trycka lätt på den.

    Finns sedan ett ensamt hål lite längre ner på enheten.
    Förmodar att detta är hålen för mikrofonen. Har ännu inte sett någon funktion för MICen men skall ju komma lite senare någon form av röstkomandon för att styra olika saker i tex ett smart hem. Skall bli intressant att se vad de kan hitta på. Hade varit trevligt att kunna prata in enkla svar på meddelande och annat också.

    Att koppla upp X mot Appen Zepp gick smidigt. Scannade en QR kod för att parkoppla. Med Cor och Mi fit kunde det vara ganska struligt att göra en parningsprocess så en klar förbättring tycker jag.

    Har ingen erfarenhet själva av Zepp men många delar från Mi Fit känns igen.
    Hade en FW uppdatering till klockan direkt att hämta hem.

    Själva IDt är sedan uppbyggt på fyra olika menyer.
    Swipar man åt vänster kommer man till widget menyn. Här kan man välja mellan en del widgets och lägga den i den ordningen man vill och sedan enkelt titta djupare på vädret eller starta en av två träningsaktiviteter som man ställt in etc. Verkar smidigt och en klar förbättring mot Cor.
    Det jag saknar här just nu är en widget för att styra musiken. Kommer förhoppningsvis lite längre fram.

    Swipar man åt höger kommer man in till till App menyn där massa olika funktioner ligger. Man kan ändra om och dölja de som man inte vill ha synligt i appen. Samma princip som på Cor. Dock finns finns det en som de kallar för More där Stopwatch, Countdown samt Music ligger. Här skulle jag vilja kunna plocka ut Music och lägga den sen en egen meny högt upp när man swipar höger men verkar inte gå idagsläget. Kommer förhoppningsvis på plats sedan så man enkelt kan starta/stoppa musiken eller höja/sänka volymen.

    Swipar man uppåt får man en fast ikon där en liten klocka och väder ligger överst + fyra fasta ikoner som man kan trycka på. Verkar inte gå att ta bort lägga till där. ( Find my phone, Ficklampa, Battery save mode samt DNB settings )
    Längst ner ser man sedan om X är ihopkopplad med telefonen samt en batterimätare.
    Dock är batterimätaren väldigt liten så svårt att se % som står där.
    Här hade jag gärna velat kunna ändra om lite och göra saker större.
    Framförallt en större batteriindikator.

    Swipar man neråt kommer man till sina notifieringar. Tycker det verkar fungera helt OK. Tog man bort en notifiering i telefonen försvann den också från enheten. Skall se om det fungerar tvärtom också.
    ÅÄÖ och emojis funkar inte men kanske sedan via någon treparts app som Amazfit tools.
    Amazfit Tools har inte stöd för X ännu men borde ju läggas till inom kort.
    Tydligt att se vilken app man fick notifiering ifrån och går att läsa lite grann vad det handlar om.
    Hade varit trevligt om de kan lägga till några förinställa kortsvar etc eller rent av kunna använda Micen sedan att skicka över ett svar med. ( Talk to Text)
    Här har man ju helt klart nytta av den hyfsat stora skärmen som sagt.
    Dock en störig sak att man bara ser meddelandet EN gång. När man sedan trycker på det/eller läser det försvinner det.
    Finns också en papperskorg att sedan slänga notiserna. Dock skall de ju ligga kvar i X tills man själv väljer att slänga dem.
    En lite störig bugg som förhoppningsvis uppdateras framöver.

    Skärmen är stor för att vara den här typen av enhet (2,07") och ljusstark och fin med bra upplösningen. En stor förbättring mot Cor skärm.
    Dock den kraftiga kurvaturen kan göra det lite svårläst i övre och nedre delen av skärmen så man får vricka handleden lite mer än man är van vid men säkert bara en vanesak att få in.
    Här finns automatiskt ljusstyrka att använda om man vill.
    Jag upplever den för svag i dagsljus så har den inte på.
    Vill gärna ha en kraftig ljusstyrka nu när skärmen är så fin. Får se sedan hur det sliter på batteriet.
    Så länge man reglerar när skärmen tänds via handledsrörelse funkar det säkert fint så det inte lyser upp när man ligger och sover etc.
    Man kan även ställa in hur länge man vill att skärmen skall vara påslagen när man väl tänt skärmen.

    Finns också flera olika watchface att ladda ner. Verkar som det finns ett med från start som faktiskt är ganska flexibelt där man kan utforma det lite vad man vill att det skall visa.
    Påminner om något liknande som jag hade till min gamla Sony Swatwatch 2. :-)
    Verkar dock som man bara kan ladda ner ett extra watchface.
    När jag provade att ladda ner flera fanns bara det sista man laddat ner kvar om man sedan vill byta.

    En annan sak som jag gillar är larmfunktionen. Väldigt enkelt att nu ställa in ett larm direkt på klockan om man tex ligger i sängen och vill ligga och dra sig några minuter extra. :-)
    Själva vibrationen när larmet gick var tydlig och mjuk och fin. Starkare och mjukare än vad Cor gör.
    Känns som de flesta kommer att vakna av den vibrationen.
    Har inte sett någonstans där man kan styra över vibrationstyrkan samt antal vibreringar.
    Kan ju vara bra att kunna göra det för larmet samt för olika appar. Kanske kommer in stöd för det i Amazfit tool sedan.

    Provade också att slå på GPSen när jag gick ut med hunden igår kväll och verkar göra ett bra jobb. Tog ett litet tag innan GPS låste sig.
    Startade aktivt en workout via widget funktionen men nu ställt in automatiskt detektering av aktiviteter så skall se hur det fungerar framöver. Verkar också som man kan "träna" X på olika beteenden.
    Ritade sedan upp rutten i appen med olika typer av fakta.
    Skall också kolla lite mer på batteritiden med GPS påslagen och se hur mycket den drar.

    För tidigt att säga något om batteritiden rent generellt men känns helt OK. Inte allt för många procent som försvann under natten. Är specad till 7 dagar så får se hur det det håller i praktiken.
    Har inte sett någonstans där man kan välja att slå av GPSen helt etc. Är ju förutom skärmen och ljusstyrkan den stora batteritjuven i enheten förmodar jag.

    Går säkert också att ta bort HR, HRV, SPo2 etc också sedan men nu har jag allt på slaget för att se vad batteritiden kommer att vara worst case man inte inte väljer att dra ner på saker och ting. Powersave inställningen verkar fimpa det mesta utan att man kan trycka på knappen och kolla klockan etc. Förhoppningsvis kommer det in ett lite mer inställbart powersave mode framöver.

    Som sagt tar ett tag att lära sig hur enheten fungerar och viktigt att man tänker i de fyra väderstrecken vad som finns vad någonstans + lär sig använda knappen. Troligtvis inom någon vecka sitter detta i ryggmärgen.

    Har upplevt att det ibland är lite svårt att swipa vänster/höger.
    Händer inte så ofta men tillräckligt för att det skall upplevas som störande.
    Uppdateras förhoppningsvis i en kommande FW.

    Har också haft en frysning av skärmen då X startade om av sig själv.

    Såg någon på facebook som hade en grön skärm ibland men inget som jag lyckligtvis sett hos mig.

    X är ju så pass nu ännu så är ju inte helt oväntat med den här typen av barnsjukdomar som förhoppnigvis fixas till lite längre fram.

    Så totalt sätt är jag mer än nöjd och mer funktionalitet och settings än vad jag förväntade mig. Mer än smartklocka än ett enkelt band som sagt.

    Ingen wifi och ingen Pay funktion som sagt men det visste jag ju redan på förhand.
    Kan jag bara sätta dit en metall länk sedan kommer jag vara mer än nöjd med X. :-)

    Tycker helt klart den känns värt de 149 dollarna som jag gav men ser att den nu säljer för 329 dollar och kan vara svårt att få folk att betala så mycket för den här typen av produkt.
    Något som de kunde ha gjort enklare är själva förpackningen som känns onödigt dyr med hårdplats, tygpåse, ladddockan etc Detta kostar säkert minst 10 dollar för dem vilket kan tyckas lite onödigt.
    Dock siktar de väl in sig på Apple Watch segmentet eller högre Andriod wear /Galaxy wear segmentet eller liknande och vill förmedla en lyxig känsla redan när man öppnar kartongen.

    Hur bra träningspartner X är i praktiken samt hur det här med automatiskt aktivitets loggning fungerar i praktiken samt hur bra GPS prestandan och batterikonsumtionen är kan nog vara en viktig faktor för många om man är beredd att betala vad den kostar.
    Skall bli intressant att se vad priserna ligger sedan på Banggood etc lite längre fram.

    Också om de kan utöka nyttan av notifieringarna samt lyckas använda Micen på något smart sätt kan det bli viktiga försäljningspunkter framöver för folk som får mycket meddelande och notifieringar etc.

    Återkommer lite längre fram när jag har mer info angående batteritiden, träningen och GPSen.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 22 sept 2020
    BrearedsDea och Dj Mastergrind gillar detta.
  9. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Tack för en väldigt utförlig "recension" :D
    Du verkar ju överlag nöjd med den. Menar du att du har stängt av automatisk ljusstyrka då den lyser för svagt? I stället kör du att den tänds upp när du lyfter handleden?

    Batteritiden ska bli intressant. Jag hade en Huawei watch förut men den var man tvungen att ladda varje dag. Det var lite segt och det hände ibland att jag hade glömt att ladda den till nästa dag.

    Min kom till postombudet idag så i morgon ska jag hämta ut den :cool:
     
  10. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    Yep. Jag har automatisk ljusstyrka avstängd.
    Tycker den lyser för svagt i dagsljus då. Har den på 10 just nu dvs Max.
    Gör likadant på telefoner också.
    Får se hur batteritiden blir om jag behöver sänka ljusstyrkan framöver eller inte.
    Skärmen tänds upp när man lyfter på handleden. har ställt in att den gör så mellan 7.00-23.00.
    Går också att sätta i normal eller sensitive läget. Sensitive tycker jag var rent för känsligt och tändes och släckes vid för små rörelser dock bra att det finns.
    Skärmen tänds också om man håller inne tryckknappen vid sidan.

    Dock tryckknappen är jag inte så förtjust i.
    Inte helt lätt att använda sig av och speciellt när man ligger i sängen vid 6.45 och vill kolla vad klockan är och försöker hitta tryckknappen. :-)
    Troligen en vanesak får se vad jag tycker om det hela efter en vecka eller två.

    Verkar inte heller logga aktiviteter automatiskt.
    Är säker på att den funktionen fanns i appen men en uppdatering kom nyligen och tror den funktionen försvann då. Hittar inte den längre åtminstone.
    Så vill man logga specifika aktiviteter behöver aktivera dem själv först.
    Steg etc räknas hela tiden även om man inte startar någon aktivitet men får inte någon fin kartbild och information i appen om man inte aktivt startat en aktivitet.

    Ikväll skall jag testa och gå samma runda med hunden som jag gjorde igår kväll men inte ta med telefonen alls och se om GPS visar samma resultat som tidigare.
    Med lite tur blir det en runda till gymmet också och testa den lite mer.

    Batteritiden känns helt OK tycker jag. En 20 min hundpromenad med GPS på tickade ner 2% av batterinivån och 7 timmars sömn 4-5 % vilket känns bra.
    Cor var något snålare 2-3% under natten men i X mäts fler saker under natten med sensorerna + en större skärm som tänds ibland etc.

    Hade med den till jobbet idag och pratade lite med antenningenjörerna och de trodde nog att det skulle gå att få dit en metalllänk framöver utan att GPS prestandan skulle försvinna eller bli lidande allt för mycket.


    Roligt att du får din snart också. :-)

    Skall bli intressant att se vad du tycker om den.
     
    Dj Mastergrind gillar detta.
  11. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Hämtade ut den igår vid lunch. Wow är klart imponerad. :D Med risk för att upprepa en del av vad @Mindir@Mindir har skrivit så kommer här lite reflektioner.

    Först och främst är det ju skärmen! Knivskarp! Även den minsta texten. Riktigt läcker! De som har sett den hittills är alla imponerade av skärmen. Men redan när man packar upp lådan får man känslan av att produkten är genomtänkt, allt från förpackningen till själva enheten.

    På ca ett dygn har den tappat 13% och då har jag ändå pillat lite extra med den. Skönt att slippa ladda var och varannan dag. En annan sak jag uppskattar är alarmet, körde den som väckning istället för telefonen i morse. Nu slipper man riskera att andra vaknar när klockan "ringer".
    Gillar också att armbandet är av "hide-away" modell så man slipper flärpen som kan fastna i saker. Hoppas också på att det kommer andra typer av armband från tredjepart, kan tycka att det är lite tråkigt med gummiarmband.

    Nu minns jag inte riktigt hur det var med Huawei-klockan men jag vill minnas det som om att jag såg åtminstone rubriken i nya mail. Här ser jag bara vilken postlåda det kommer från. Kanske har att göra med att jag kör flera postlådor i samma app (Outlook). Det känns som att notiserna är lite mera begränsade än i Huawein men samtidigt så räcker dem för att avgöra om man ska plocka upp telefonen eller inte.

    En märklig sak. När det ringer på telefonen får jag upp att jag kan svara på klockan. Väljer jag svara så lyfter den inte luren på mobilen så vart samtalet tar vägen har jag ingen aning om :neutral:
     
    Mindir gillar detta.
  12. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Testat GPSen lite mer.
    Gick en 75min runda med hunden idag.
    Gick ner 8% så runt 1 % per 10min är nog en bra riktlinje.
    Känns bra för ett 205mAh batteri. Troligen ett ganska stömsnålt GPS chip. Kommer ihåg min Sony Smartwatch 3 med ett 420mAh batteri som dränerade halva batteriet efter en liknande aktivitet.

    Gick även en runda med hunden igårkväll utan telefonen med mig och det verkar funka fint.
    Dock en del som verkar ha problem med med att GPSen inte låser alls.

    En brist är att har man en aktivitet igång (GPSen på) kan man inte göra något annat med armbandet tex att styra musiken med klockan etc.
    Förhoppningvis uppdateras längre fram.

    Även notificeringarna behöver förbättras. När man har många meddelande är svårt att läsa dem speciellt flera från samma app.
    Försvinner också innan man lagt dem i papperskorgen samt syns igen vid nytt meddelande etc. Hoppas detta är det första som de fixar till framöver.

    Tycker också de kunde lagt in en double tap funktion på klockan att skärmen tänds upp då. Betydligt enklare än att försöka hitta tryckknappen. Förhoppningsvis något som läggs in framöver.

    Något mer watchface hade varit trevligt också.

    Hyfast mycket reflektioner i skärmen så ligger nog ingen anti fingerprint coating på skärmen vilket är lite synd dock en liten sak att klaga på med en sådan trevlig skärm.

    Vet inte om det är något gorillaglas skydd över skärmen heller.
    Hoppas på det då olyckan lätt kan vara framme med den böjda skärmen...

    Mycket kommer troligen fixas till i kommande FW uppdateringar och bara mindre saker som jag retar mig på idagsläget.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 24 sept 2020
  13. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
  14. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Kom någon uppdatering för någon vecka sedan.
    Lade till någon form av analys hur man andas när man sover + lite andra småsaker.
    Lite intressant i sig men batteritiden försämrades väldigt mycket tycker jag.
    Löste inga av de problemen som nämnts tidigare.
    Även om jag har den nya featuren avstängd dräneras batteriet mycket fortare än tidigare.

    Tycker även att funktionen att väcka upp displayen när man lyfter handleden har blivit rent för känslig även i normal mode.
    Tänds och släcks flera gånger när man står och diskar tex vilket medför att batteriet dräneras ytterligare.

    Har nu den funktionen helt avstängd för att spara batteriet men även då under natten tänds displayen upp ibland helt random utan någon meddelande eller notis etc och lyser upp ganska mycket även om handleden är helt stilla ( ljusstyrka på 10, max ).
    Mycket inritande beteende som min fru påpekade för mig igår.
    Upplevde inte att det var så innan FW uppdateringen.

    Skulle tro att 20-25% försvinner varje dag även om man inte har någon GPS aktivitet igång vilket är för mycket.
    Så just nu tycker jag batteritiden är runt 3-4 dagar utan GPS på istället för de 7 dagarna med lite aktiviteter inkluderat.

    Hoppas att detta fixas i nästa FW uppdatering. Just nu en stor försämring än tidigare.

    Dock saker som borde kunna fixas så ingen show stopper idagsläget ännu och jag vill inte gå tillbaka till Cor, Miband eller något liknande.
    Har man väl vant sig vid displayn och utseendet av X är det svårt att gå tillbaka till något annat.
    Också när man får ett meddelande kan man faktiskt läsa ganska mycket direkt på själva enheten vilket är trevligt.

    Dj Mastergrind - Upplever du samma sak med din eller ?
     
  15. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    En sak som kom i den nya uppdateringen var också en allways on display.
    Ser ganska trevligt ut faktiskt och kan troligen vara strömsnålare alternativ än att tända och släcka skärmen hela tiden.
    Sätter på den nu och kör 24 timmar och ser hur batteriet mår. Nu 76%.
    Känns hyfsat ljussvag så går säkert att sova med också utan att det stör allt för mycket.
    Annars får det bli en kombination av denna på dagen och sedan helt nersläckt skärm under natten.
     

    Bifogade filer:

  16. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Upplever som du att batteritiden blev markant sämre med uppdateringen som kom härom veckan. Innan kände jag att jag nog skulle klara bortåt 5-6 dagar på en laddning men efter uppdateringen är det snarare 3 dagar.

    Det du skriver om AOD. Har det kommit ytterligare en uppdatering efter den som drainar batteriet?
     
  17. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Yep. En markant försämring.
    Liknande det som du skriver om.
    AOD kom nog med i samma uppdatering bara inte lagt märke till den tidigare.
    Funkar bra tycker jag.
    Svårt att avgöra just nu hur mycket extra AOD drar.
    Skall stänga av HR funktionen imorgon också och se om det påverkar något.

    Fick en uppdatering av Zepp appen igår och sedan därefter såg jag i appen att A-GPS fick en uppdatering. Vet inte vad den gjorde specifikt men bra tecken med löpande uppdateringar åtminstone.

    Har du testat AOD ännu?
    Var lite för hög ljusstyrka under natten ändå tycker jag så kör den nu mellan 8.00-23.00 istället.
    Kanske går att sänka den ytterligare framöver.
     
  18. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Kollade lite på Indigoos kommentar sida samt XDA forum som handlar om Amazfit X

    Amazfit X

    Känns som de flesta har problem med batteriet just nu.
    Laddade fullt igår kväll och sedan på morgonen hade jag kvar 59%... Även då helt nersläckt skärm under hela tiden. ( Tilt to wrist off )
    Även det här med fullt batteri i appen och sedan visar 98% när man tar på sig enheten och sedan går ner snabbt till runt 90% verkar vara vanligt... illa... besviken på Huami... nästan så man får sätta på sig sin COR igen.

    Funkade ju bra i början så känns som det är ZEPP appen och de senaste uppdateringen som stökat till det hela.

    Många är också missnöjda med GPS, HR och stegräkning.
    Har inte använt min GPS så mycket men verkar låsa varje gång åtminstone när jag använt den.

    Skall bli intressant vad som händer framöver...

    EDIT: Kom en uppdatering till ZEPP appen igår som verkar fixat battery drain. :-)
    Bara 5% som försvann under natten och höll sig bra igår kväll samt nu på förmiddagen.
    AOD på nu på dagen så får se hur det ser ut senare kväll.
    Dock det är med att batteriet går ner snabbt till runt 90% verkar ligga kvar.
    Kan troligen vara en HW issue som inte kommer att lösas via FW uppdatering enbart..
     
    Last edited: 20 okt 2020
  19. Dj Mastergrind

    Dj Mastergrind Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2013
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Jag har haft en tillfällig telefon ett par veckor och skippade Zepp appen i den. I fredags fick jag min nya lur och installerade Zepp under helgen. Gjorde samtidigt en reset på klockan när jag parade ihop den med nya luren. Efter det har batteritiden varit kanon igen men då var förklaringen att de har uppdaterat Zepp-appen :)
     
  20. Mindir

    Mindir Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2017
    Inlägg:
    548
    Mottagna gillanden:
    344
    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELIA
    Telefon:
    Samsung S9
    Yep tycker också batteritiden är bra nu dock har jag tappet ner till runt 90% snabbt när jag tar ur X från dockan.
    Har du också det eller ?

    När jag körde AOD på mellan 9.00-23.00 samt sedan helt avstängt under natten fick jag runt 48h batteritid med 12% då jag laddade igen.
    Så AOD drar en hel del kräm som sagt. runt 30-40% per dygn inklusive normalt användande utan GPS.
    Vill gärna ha OAD på men drar lite för mycket... dock väldigt läcker att ha på X.

    Kör nu bara med Wrist On mellan 9.00-23.00 och sedan resten av.
    Ligger nu på 70% efter runt 40 timmar och då börjar jag ju på runt 90 % så lite drygt 10% per dygn vilket är helt OK tycker jag.
    Då klarar man ju sina 7 dagar men då har man ingen GPS igång alls som sagt.

    Detta medför ju att OAD drar runt 20-30% extra per dygn om man har den på större delen av dagen.
    Skall se om jag hittar en trevlig kompromiss mellan AOD och handledsrörelse som jag kan få minst 3 dygn på. Det tycker jag känns OK. Får dra ner lite på tiden för AOD bara.

    Verkar också som de fixade till känsligheten på handledsrörelsen tycker jag.
    Inte alls lika känsligt som tidigare.

    Går åt rätt håll som sagt. :-)

    Dock har jag flera gånger nu fått upp att X detekterar att jag påbörjat en cykeltur när jag sitter och knappar på tangentbordet vid datorn. :-)
    Kommit nu på senare tid så kom nog med i den senaste uppdateringen.

    Jag lade också till Xiaomis Mi Body Composition Scale 2 i ZEPP appen.
    Hittade den för 300 + 59 kronor frakt så kunde inte låta bli.
    Så nu har jag Weight och Body Score i ZEPP appen också.
    Body Score intressant läsning... har en hel del att jobba på där som sagt... :-)
     

    Bifogade filer: